ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ (ΣΩΤΗΡΑ) στην Μεταμόρφωση Καρδίτσας.
Το προσκύνημα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Κουρτικίου (ή «η Σωτήρα», όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν οι κάτοικοι της γύρω περιοχής), αποτελεί το βασικότερο κέντρο λατρείας ολόκληρου του θεσσαλικού κάμπου, γι΄ αυτό και όλοι οι πιστοί «τόχουν για καλό» να αφήσουν τις δουλειές του για λίγες ώρες και να επισκεφτούν τη Σωτήρα, ανάβοντας ένα κερί και συμμετέχοντας στις εκδηλώσεις του μεγαλύτερου πανηγυριού που γίνεται στην καρδιά του καλοκαιριού, καταμεσής του κάμπου.
Το προσκύνημα της Μεταμορφώσεως το ευλαβούνται και το σέβονται οι ευσεβείς χριστιανοί. Πολλοί κάτοικοι της περιοχής ισχυρίζονται ότι βλέπουν τακτικά τη νύχτα ένα φως που ξεκινάει από το σημερινό προσκύνημα και φτάνει ως το παλιοκκλήσι και ξαναγυρίζει.
Οι πιστοί διηγούνται πολλά και διάφορα θαύματα που συνέβησαν κατά το παρελθόν και τα οποία τους προκαλούν δέος. Γι’ αυτό κάνουν πολλά τάματα στην χάρη της.
Σύμφωνα με την παράδοση, αν ο προσκυνητής αφήσει ένα κομμάτι από τα ρούχα του και κάνει μια ευχή σε ένα μέρος στο βάλτο όπου αναβλύζει νερό, κοντά στον ιερό ναό, στην αποκαλούμενη περιοχή «Μάτι», η ευχή πραγματοποιείται.
Το περικαλλές αυτό προσκύνημα με τη θαυματουργική εικόνα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, συγκεντρώνει κάθε χρόνο χιλιάδες πιστούς προσκυνητές την 6η Αυγούστου, ημέρα της εορτής.
Το προσκύνημα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Κουρτικίου (ή «η Σωτήρα», όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν οι κάτοικοι της γύρω περιοχής), αποτελεί το βασικότερο κέντρο λατρείας ολόκληρου του θεσσαλικού κάμπου, γι΄ αυτό και όλοι οι πιστοί «τόχουν για καλό» να αφήσουν τις δουλειές του για λίγες ώρες και να επισκεφτούν τη Σωτήρα, ανάβοντας ένα κερί και συμμετέχοντας στις εκδηλώσεις του μεγαλύτερου πανηγυριού που γίνεται στην καρδιά του καλοκαιριού, καταμεσής του κάμπου.
Το προσκύνημα της Μεταμορφώσεως το ευλαβούνται και το σέβονται οι ευσεβείς χριστιανοί. Πολλοί κάτοικοι της περιοχής ισχυρίζονται ότι βλέπουν τακτικά τη νύχτα ένα φως που ξεκινάει από το σημερινό προσκύνημα και φτάνει ως το παλιοκκλήσι και ξαναγυρίζει.
Οι πιστοί διηγούνται πολλά και διάφορα θαύματα που συνέβησαν κατά το παρελθόν και τα οποία τους προκαλούν δέος. Γι’ αυτό κάνουν πολλά τάματα στην χάρη της.
Σύμφωνα με την παράδοση, αν ο προσκυνητής αφήσει ένα κομμάτι από τα ρούχα του και κάνει μια ευχή σε ένα μέρος στο βάλτο όπου αναβλύζει νερό, κοντά στον ιερό ναό, στην αποκαλούμενη περιοχή «Μάτι», η ευχή πραγματοποιείται.
Το περικαλλές αυτό προσκύνημα με τη θαυματουργική εικόνα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, συγκεντρώνει κάθε χρόνο χιλιάδες πιστούς προσκυνητές την 6η Αυγούστου, ημέρα της εορτής.
Στις 6 Αυγούστου η Εκκλησία γιορτάζει τη Μεταμόρφωση του Χριστού στο όρος Θαβώρ, μπροστά στα μάτια των αγαπημένων του μαθητών. Ή μάλλον, ο Χριστός μεταμόρφωσε τα μάτια των μαθητών Του, έτσι ώστε να μπορέσουν να Τον δουν όπως πραγματικά είναι και πάντοτε ήταν, ΦΩΣ δηλαδή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Χριστός πολλές φορές είχε μιλήσει στους μαθητές Του για τα πάθη και τον θάνατο που θα δοκίμαζε ο ίδιος, αλλά και για τους κινδύνους και τα μαρτύρια που περίμεναν τους μαθητές Του σ’ αυτήν τη ζωή. Θέλησε όμως να τους βεβαιώσει και να δουν με τα ίδια τους τα μάτια, όσο ήταν δυνατόν, τα αγαθά που ήλπιζαν να κληρονομήσουν στην αιώνια ζωή, όπως τους είχε υποσχεθεί ο Δάσκαλός τους.
Πήρε, λοιπόν, ο Κύριος τους τρεις πιο κοντινούς του μαθητές, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και ανέβηκαν πάνω στο όρος Θαβώρ, να προσευχηθεί. Εκεί μεταμορφώθηκε μπροστά τους κι έλαμψε το πρόσωπό Του σαν τον ήλιο, ενώ τα ρούχα Του έγιναν κατάλευκα και αστραφτερά σαν το φως. Δεξιά και αριστερά Του φάνηκαν δύο άνδρες, ο Μωυσής και ο Ηλίας, που συνομιλούσαν μαζί Του για τον θάνατό Του και την εκπλήρωση της αποστολής Του. Οι μαθητές γεμάτοι θάμβος και δέος αντίκρισαν το μεγαλείο της δόξας του Θεού και γέμισαν από τη γλυκύτητα της φωτεινής παρουσίας Του. Τότε ο Πέτρος αυθόρμητα πρότεινε: «Κύριε, είναι ωραία να μείνουμε εδώ! Να στήσουμε τρεις σκηνές· μια για Σένα, μια για τον Μωυσή και μια για τον Ηλία!» Δεν ήξερε τι έλεγε· τα ‘χαν χαμένα! Έπειτα ένα σύννεφο τους σκέπασε και μια φωνή ακούστηκε: «Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, ο εκλεκτός μου· Αυτόν ν’ ακούτε!» Αμέσως οι μαθητές έπεσαν κάτω από τον φόβο τους. Τους πλησίασε τότε ο Ιησούς, τους άγγιξε και τους είπε: «Σηκωθείτε και μη φοβάστε». Ο Χριστός ήταν πάλι όπως πριν. Καθώς κατέβαιναν τους είπε να μην πουν τίποτε σε κανέναν πριν την Ανάστασή Του.
Αυτή η δόξα περιμένει κάθε πιστό· «οι δίκαιοι θα λάμψουν όπως ο ήλιος» και «θα είμαστε όμοιοι με τον Χριστό», λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. Γιατί μέσα μας θα είναι το Φως – ο Χριστός και θα είμαστε ενωμένοι μαζί Του· δε θα Τον βλέπουμε απλώς. Αυτό θα γίνει όχι μόνο στην άλλη ζωή, αλλά γίνεται κι εδώ, τώρα, όταν ζούμε τη ζωή της αλήθειας και της αρετής, μέσα στα μυστήρια και τη ζωή της Εκκλησίας. Τότε ο Χριστός μάς μεταμορφώνει, μας αλλάζει· αλλάζει τις συνήθειές μας, τα πάθη και τις κακίες μας, τα γονίδια και την κληρονομικότητά μας ακόμη – αφού Αυτός τα δημιούργησε. Αυτός μπορεί και να τα αναπλάσει, αρκεί να αφεθούμε με εμπιστοσύνη σ’ Αυτόν. Τότε γινόμαστε καινούριοι άνθρωποι και το φως είναι μέσα μας κι εμείς γινόμαστε «φως του κόσμου».
Γιατί εορτάζεται στις 6 Αυγούστου η Μεταμόρφωση του Χριστού;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Μεταμόρφωση του Χριστού επάνω στο όρος Θαβώρ έγινε λίγο προ του Πάθους Του, και συγκεκριμένα σαράντα ημέρες πριν πάθει και σταυρωθεί. Άλλωστε, ο σκοπός της Μεταμορφώσεως ήταν να στηριχθούν οι Μαθητές στην πίστη ότι αυτός είναι ο Υιός του Θεού και να μη κλονισθούν για όσα θα έβλεπαν τις ημέρες εκείνες. Στα τροπάρια της Εκκλησίας φαίνεται αυτή η αλήθεια. Σε ένα ψάλλουμε: «Προ του τιμίου σταυρού σου και του πάθους, λαβών ους προέκρινας των ιερών μαθητών προς το Θαβώριον Δέσποτα, ανήλθες όρος».
Και στο Κοντάκιο της εορτής λέγεται: «…ίνα όταν σε ίδωσιν σταυρούμενον το μεν πάθος νοήσωσιν εκούσιον τω δε κόσμω κηρύξωσιν ότι συ υπάρχεις αληθώς του Πατρός το απαύγασμα».
Επομένως, κανονικά η Μεταμόρφωση του Χριστού έπρεπε να εορτάζεται τον μήνα Μάρτιο, ανάλογα με το πότε εορτάζεται κάθε χρόνο το Πάσχα. Επειδή, όμως, ο χρόνος αυτός συμπίπτει με την περίοδο της Τεσσαρακοστής και δεν θα μπορούσε να εορτασθεί πανηγυρικά, γι’ αυτό η εορτή μεταφέρθηκε την 6ην Αυγούστου. Η ημερομηνία αυτή δεν είναι τυχαία, αφού προηγείται σαράντα ημέρες από την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού (14 Σεπτεμβρίου), η οποία είναι σαν την Μ. Παρασκευή.
[...] Ουσιαστικά όταν κάνουμε λόγο για Μεταμόρφωση εννοούμε ότι έδειξε την δόξα της θεότητός Του, που την κρατούσε αφανή στο φαινόμενο σώμα, επειδή οι άνθρωποι δεν μπορούσαν να την αντικρύσουν.
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος θα πει ότι ο Χριστός δεν έδειξε ολόκληρη την θεότητα, αλλά μια μικρή ενέργειά της. Και αυτό ο έκανε αφ’ ενός μεν για να πληροφορήσει για το ποια είναι η θεϊκή δόξα της Βασιλείας, αφ’ ετέρου δε από φιλανθρωπία, ώστε να μη χάσουν και την ζωή τους ακόμη, βλέποντας ολόκληρη την δόξα της θεότητος. Γι’ αυτό, το μυστήριο της Μεταμορφώσεως είναι και αποκάλυψη της Βασιλείας, αλλά και έκφραση της αγάπης και της φιλανθρωπίας του Θεού.
*Από το βιβλίο «Οι Δεσποτικές Εορτές»
Μητροπολίτου Ναυπάκτου Βλασίου Ιεροθέου