Της Μαρίας Κελεπούρη
Έχουν ήδη γνωστοποιηθεί ορισμένα μέτρα που πρόκειται να λάβει η κυβέρνηση στον τομέα της παιδείας και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Είναι ακόμη μία φορά που ο εκπαιδευτικός κλάδος δέχεται νέες ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυσή του, εφόσον η ριζική αλλαγή του είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί σε βάθος χρόνου και με συνέπεια στις αποφάσεις της εκάστοτε κυβέρνησης. Ειδικότερα, η ιστορία έχει δείξει πως κάθε νέα πολιτική εξουσία που εκλέγεται τροποποιεί τα προηγούμενα πρόσφατα μέτρα που ακόμη δεν έχουν προλάβει να αποδώσουν καρπούς, στην προσπάθειά της να βάλει κι εκείνη το δικό της λιθαράκι στο σύστημα της μόρφωσης.
Οι μεταβολές αφορούν κυρίως το πρακτικό μέρος της σχολικής πραγματικότητας, εκτεινόμενες από τις προαγωγικές ανά τάξη εξετάσεις μέχρι και τον τρόπο αλλά και τους όρους εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Υπάρχει ωστόσο κι ένα άλλο κομμάτι, αυτό της ανθρωπιστικής παιδείας που τα τελευταία χρόνια πλήττεται ιδιαιτέρως. Συγκεκριμένα, παρατηρείται μία τάση προτίμησης των τεχνολογικών επιστημών εκ μέρους των μαθητών, εφόσον είναι εκείνες που φαίνεται να έχουν μέλλον στην αγορά εργασίας. Πέρα όμως από την εύρεση επαγγελματικού προσανατολισμού, το σχολείο στοχεύει και στην γαλούχηση των παιδιών με τις κατάλληλες αρχές και αξίες που όπως είναι φυσικό αντλεί από την αρχαία ελληνική παράδοση. Ωστόσο, οι γραμμές των βιβλίων αναλώνονται στην καταγραφή χρονολογιών των ιστορικών γεγονότων, που αναπόφευκτα οι μαθητές θα σβήσουν από τη μνήμη τους μετά το πέρας των εξετάσεων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ιστορική συνοχή στο μυαλό τους.
Κανείς δεν αμφισβητεί την αξία της κληρονομιάς που έχει διασωθεί. Η διδαχή της ελληνικής ιστορίας και γραμματείας είναι αναγκαίο να συνεχιστεί διότι αποτελεί κομμάτι το εαυτού μας. Εξάλλου πραγματοποιούνται σταθερά βήματα προς την πρόοδο όταν γνωρίζουμε το παρελθόν μας. Παρόλα αυτά ίσως είναι καιρός να ξεφύγουμε από την παγίδα της προγονοπληξίας, που ως Έλληνες μας διακατέχει, και να στρέψουμε το βλέμμα μας πέρα από τα σύνορα. Είναι καιρός να μεταγγίσουμε στους μαθητές το μεγαλείο των ευρωπαϊκών θεωριών, εμπλουτίζοντας το διδακτικό αντικείμενο με ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Φιλόσοφοι γεννήθηκαν στα πέρατα του κόσμου και προσπάθησαν να εμφυσήσουν στους ανθρώπους τα ιδανικά τους ώστε να δημιουργηθεί μία αλυσίδα σκέψεων μέσω των οποίων ο καθένας μπορεί να γίνει κάτι διαφορετικό από αυτό που είναι, όπως υποστήριζε και ο Φουκώ. Ας αφήσουμε στην άκρη τις παρωπίδες που εμποδίζουν την επαφή μας με το ανοίκειο, ώστε να του δώσουμε την ευκαιρία να γίνει γνωστό. Ανεξάρτητα από τον επαγγελματικό τομέα που θα ακολουθήσει κανείς, η τριβή με φιλοσοφίες παγκόσμιας απήχησης μας κάνει καλύτερους ανθρώπους, διαφωτίζοντας την σκέψη μας και ίσως συνεργώντας στην καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας.
Η εκπαίδευση είναι η βάση για την εξέλιξη ενός κράτους και αφορά όλους τους σκεπτόμενους πολίτες. Το να αλλάξει εκ θεμελίων το σύστημα δεν είναι κάτι εφικτό και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, απαιτούνται συνεχείς μέριμνες σε πολλά επίπεδα. Γι’ αυτό σκοπός του άρθρου δεν είναι να ασκήσει κριτική αλλά να δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για δημιουργική σκέψη.
Άλλωστε όπως έλεγε κι ο Ρήγας Φεραίος:
"Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά..."
04/05/20
πηγή
Έχουν ήδη γνωστοποιηθεί ορισμένα μέτρα που πρόκειται να λάβει η κυβέρνηση στον τομέα της παιδείας και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Είναι ακόμη μία φορά που ο εκπαιδευτικός κλάδος δέχεται νέες ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυσή του, εφόσον η ριζική αλλαγή του είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί σε βάθος χρόνου και με συνέπεια στις αποφάσεις της εκάστοτε κυβέρνησης. Ειδικότερα, η ιστορία έχει δείξει πως κάθε νέα πολιτική εξουσία που εκλέγεται τροποποιεί τα προηγούμενα πρόσφατα μέτρα που ακόμη δεν έχουν προλάβει να αποδώσουν καρπούς, στην προσπάθειά της να βάλει κι εκείνη το δικό της λιθαράκι στο σύστημα της μόρφωσης.
Οι μεταβολές αφορούν κυρίως το πρακτικό μέρος της σχολικής πραγματικότητας, εκτεινόμενες από τις προαγωγικές ανά τάξη εξετάσεις μέχρι και τον τρόπο αλλά και τους όρους εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Υπάρχει ωστόσο κι ένα άλλο κομμάτι, αυτό της ανθρωπιστικής παιδείας που τα τελευταία χρόνια πλήττεται ιδιαιτέρως. Συγκεκριμένα, παρατηρείται μία τάση προτίμησης των τεχνολογικών επιστημών εκ μέρους των μαθητών, εφόσον είναι εκείνες που φαίνεται να έχουν μέλλον στην αγορά εργασίας. Πέρα όμως από την εύρεση επαγγελματικού προσανατολισμού, το σχολείο στοχεύει και στην γαλούχηση των παιδιών με τις κατάλληλες αρχές και αξίες που όπως είναι φυσικό αντλεί από την αρχαία ελληνική παράδοση. Ωστόσο, οι γραμμές των βιβλίων αναλώνονται στην καταγραφή χρονολογιών των ιστορικών γεγονότων, που αναπόφευκτα οι μαθητές θα σβήσουν από τη μνήμη τους μετά το πέρας των εξετάσεων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ιστορική συνοχή στο μυαλό τους.
Κανείς δεν αμφισβητεί την αξία της κληρονομιάς που έχει διασωθεί. Η διδαχή της ελληνικής ιστορίας και γραμματείας είναι αναγκαίο να συνεχιστεί διότι αποτελεί κομμάτι το εαυτού μας. Εξάλλου πραγματοποιούνται σταθερά βήματα προς την πρόοδο όταν γνωρίζουμε το παρελθόν μας. Παρόλα αυτά ίσως είναι καιρός να ξεφύγουμε από την παγίδα της προγονοπληξίας, που ως Έλληνες μας διακατέχει, και να στρέψουμε το βλέμμα μας πέρα από τα σύνορα. Είναι καιρός να μεταγγίσουμε στους μαθητές το μεγαλείο των ευρωπαϊκών θεωριών, εμπλουτίζοντας το διδακτικό αντικείμενο με ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Φιλόσοφοι γεννήθηκαν στα πέρατα του κόσμου και προσπάθησαν να εμφυσήσουν στους ανθρώπους τα ιδανικά τους ώστε να δημιουργηθεί μία αλυσίδα σκέψεων μέσω των οποίων ο καθένας μπορεί να γίνει κάτι διαφορετικό από αυτό που είναι, όπως υποστήριζε και ο Φουκώ. Ας αφήσουμε στην άκρη τις παρωπίδες που εμποδίζουν την επαφή μας με το ανοίκειο, ώστε να του δώσουμε την ευκαιρία να γίνει γνωστό. Ανεξάρτητα από τον επαγγελματικό τομέα που θα ακολουθήσει κανείς, η τριβή με φιλοσοφίες παγκόσμιας απήχησης μας κάνει καλύτερους ανθρώπους, διαφωτίζοντας την σκέψη μας και ίσως συνεργώντας στην καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας.
Η εκπαίδευση είναι η βάση για την εξέλιξη ενός κράτους και αφορά όλους τους σκεπτόμενους πολίτες. Το να αλλάξει εκ θεμελίων το σύστημα δεν είναι κάτι εφικτό και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, απαιτούνται συνεχείς μέριμνες σε πολλά επίπεδα. Γι’ αυτό σκοπός του άρθρου δεν είναι να ασκήσει κριτική αλλά να δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για δημιουργική σκέψη.
Άλλωστε όπως έλεγε κι ο Ρήγας Φεραίος:
"Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά..."
04/05/20
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής: Σχόλια ανώνυμα, σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς ή ανώνυμες καταγγελίες που δεν συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται. Η "Ιτέα Καρδίτσας" δεν παρεμβαίνει σε καμία περίπτωση για να αλλοιώσει το περιεχόμενο ενός σχολίου εφόσον πληρεί τις προϋποθέσεις. Σε καμιά περίπτωση τα σχόλια δεν αντιπροσωπεύουν την "Ιτέα Καρδίτσας". Επίσης ο διαχειριστής διατηρεί το δικαίωμα να αφαιρεί οποιοδήποτε σχόλιο θεωρεί ότι εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες. Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε και τους όρους χρήσης.
Ο διαχειριστής