Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014

Οι κινηματογραφικές προβολές στήν Ιτέα...είναι γεγονός!!!

Ο προτζέκτορας είχε στηθεί απο μέρες και ήταν έτοιμος.
Ο Βαγγέλης είχε αναλάβει την εικόνα και τον ήχο.
Ο Πρόεδρος προλόγισε τη βραδιά.

Παραπάνω από 50 άτομα συγκεντρώθηκαν στήν αίθουσα του Δημαρχείου, για την πρώτη κινηματογραφική προβολή του Πολιτιστικού Συλλόγου Ιτέας.

                      " THE HOBBIT... THE DESOLATION OF SMAUG".


Η πρώτη ταινία.
Χωρίς εισιτήριο, μόνο από μεράκι και με διάθεση να βρεθούν και να περάσουν καλά.

Οι κινηματογραφικές προβολές ξεκίνησαν στήν Ιτέα.
Η κεντρική ιδέα ήταν της Αννίτας Μπαμπάνα, που της αρέσει πολύ ο κινηματογράφος και τον στηρίζει πάντα. Πρότεινε στον Πολιτιστικό Σύλλογο να κάνουμε αυτή την κίνηση, να ξεκινήσουμε δηλαδή προβολές για όλο το χωριό, και περισσότερο για τα παιδιά μας είπε.
Μας άρεσε ως ιδέα και το προχωρήσαμε.

Προσπαθούμε να επιλέγουμε ταινίες με διάφορα θέματα, από διάφορες περιόδους της ιστορίας του κινηματογράφου, από διαφορετικές κινηματογραφικές σχολές.
Ο Κινηματογράφος του Συλλόγου έτσι κι αλλιώς λειτουργεί ανιδιοτελώς, ό,τι συμβαίνει εδώ είναι δωρεάν και, κατά συνέπεια, και οι προβολές.
Ουσιαστικά είναι παρεΐστικες.
Έτσι λειτουργούν οι περισσότερες ομάδες που κάνουν προβολές.
Χωρίς εισιτήριο.
Προσφέρουν την παρέα που έχει ανάγκη ο άνθρωπος, ειδικά στις μέρες μας.
Έχει ανάγκη ο άνθρωπος σήμερα να μιλήσει με ένα φίλο του, να βρεθεί κοντά, παρέα με κάποιον άνθρωπο.

Παράλληλα, σίγουρα μια κινηματογραφική προβολή σε ταξιδεύει σε έναν άλλον κόσμο και σου δίνει τη δυνατότητα, για δυο – τρεις ώρες μαζί με παρέα και κουβέντα, να πάψεις να σκέφτεσαι την καθημερινότητά σου, τα προβλήματά σου, ό,τι σε απασχολεί.

Αναμφίβολα είναι μια ευχάριστη διέξοδος....







Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014

Συλλογικότητα - Αυτοοργάνωση - Συνεργασία τα Μελλοντικά Οπλα των Αγροτών

Άρθρο του Μανώλη Ν. Κωνσταντίνο
Οικονομολόγου

Με το άρθρο μου αυτό θα προσπαθήσω να αφυπνίσω τον αγροτικό πληθυσμό και να συμβάλω – έστω και ελάχιστα, στην αντιμετώπιση των δύσκολων καιρών που δυστυχώς έρχονται για τον αγροτικό κόσμο .

Μετά από τέσσερα χρόνια συνεχούς ύφεσης βλέπουμε ότι σήμερα τον αγροτικό κόσμο τον «καίνε» - εκτός των άλλων - κυρίως δύο θέματα και σύντομα, αν κάτι δεν αλλάξει, θα τους οδηγήσουν σε τραγικές καταστάσεις με όχι και τόσο καλά αποτελέσματα.

Το πρώτο θέμα έχει να κάνει με τη φορολογία του εισοδήματος και τη φορολογία της αγροτικής γης. Απο τον επόμενο χρόνο (2015) το φορολογικό θα γίνει «στενός κορσές» για το αγροτικό εισόδημα. Πολλά αγροτικά νοικοκυριά θα νιώσουν να απειλούνται με προβλήματα επιβίωσης.

Το δεύτερο θέμα έχει να κάνει με τα αγροτικά χρέη.
Ακόμη και σήμερα τα χρέη αυτά «πνίγουν» πολλούς αγρότες απειλώντας τους ακόμη και με κατασχέσεις της αγροτικής γής και όχι μόνο. Χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία, Χρέη προς την εφορία, χρέη προς προμηθευτές και κυρίως χρέη προς τις Τράπεζες.

Τα αγροτικά δάνεια, τα οποία υπολογίζονται οτι ανέρχονται στο ποσό των 4,3 δις € ,απειλούν καθημερινά πολλούς αγρότες, με εκποίηση της αγροτικής γης. Οι Τράπεζες πλέον αντιμετωπίζουν τον αγρότη, ως κοινό έμπορο ως ελεύθερο-επαγγελματία.
Για να μην κοροϊδευόμαστε, στο μικροσκόπιο έχει μπει και η αγροτική γη, η ιδιωτική εν γένει περιουσία.
Απέναντι στην κατάσταση αυτή οι αγρότες θα πρέπει να ορθώσουν μια σκληρή γραμμή άμυνας με επιτυχή αποτελέσματα. Δεν μπορούν να κάθονται με τα χέρια σταυρωμένα περιμένοντας τις εξελίξεις. Δεν μπορούν να περιμένουν το βέβαιο «θάνατό» τους. Θα πρέπει να  τολμήσουν και να προσπαθήσουν.

Με ποίον τρόπο όμως ;
Υπάρχουν τρόποι ;
Υπάρχουν....
Όταν μπροστά σου βλέπεις ότι έρχεται το τρένο που θα σε αφανίσει τότε θα πρέπει  και να προσπαθήσεις να το αποφύγεις.
Για να αποφύγει ο αγρότης το « τρένο του αφανισμού » θα πρέπει να συνεχίσει να μάχεται για να μείνει αγρότης.
Τα όπλα για τη μάχη αυτή τα έχει . Δεν τα χρησιμοποιεί όμως.

Το πρώτο όπλο το οποίο θα πρέπει να έχει υπ’ όψιν του είναι η συλλογικότητα, η αυτοοργάνωση, η κοινωνική δράση και γενικά η γνώση στο πως οι άνθρωποι συνεργάζονται μεταξύ τους.
Ο αγρότης που καλλιεργεί μικρές εκτάσεις γης δεν έχει πλέον πολλές ελπίδες επιβίωσης.
Το ψηλό κόστος παραγωγής και οι χαμηλές τιμές που απολαμβάνει για τα προϊόντα του δεν τον αφήνουν σχεδόν κανένα περιθώριο κέρδους.

Τι θα πρέπει να κάνει ;
Να προσπαθήσει να λύσει το πρόβλημα της συλλογικότητας, να μάθει να συνεργάζεται με άλλους  να αυτοοργανωθεί.
Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να μην είναι καιροσκόπος να γνωρίζει ότι το βραχυπρόθεσμο ατομικό κέρδος δεν είναι μόνιμο.
Θα πρέπει να κλείσει τα αυτιά του και να πολεμήσει την προσπάθεια σπίλωσης σε οτιδήποτε είναι συλλογικό, σε οτιδήποτε είναι συνεταιριστικό.
Άποψη μου, και όχι μόνο δική μου, είναι ότι με τη συλλογικότητα την συνεταιριστικότητα και την ομαδικότητα θα αντιμετωπιστεί η λαίλαπα που έρχεται .

Εκτός των παραπάνω θα πρέπει να αντιληφθεί ότι στην εποχή μας, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, τα μπλόκα και οι επιδοτήσεις δεν θα διαμορθώσουν το μέλλον του.
Το μέλλον του θα διαμορφωθεί από τους στόχους που θα βάλει., από τη δουλειά και την επιμονή σ’ αυτήν.
Θα πρέπει να γνωρίζει να λειτουργεί  συλλογικά με άλλους αγρότες, να συνεργάζεται με ειδικά εκπαιδευμένους επιστήμονες για να μπορέσει να μειώσει το κόστος παραγωγής και να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα.

Η ενημέρωση και όχι η άγνοια φέρνει καλύτερα αποτελέσματα.
Η αγροτική δουλειά σήμερα απαιτεί διαρκή επιμόρφωση, συνεργασίες, όπως αναφέραμε και παραπάνω.
Πολλοί θεωρούν σήμερα το αγροτικό επάγγελμα λύση ανάγκης για ανέργους.
Μέγα λάθος τους.
Το αγροτικό επάγγελμα σήμερα είναι επιστήμη. Θα πρέπει να το σπουδάσεις.
Βρείτε και επικοινωνήστε με ανθρώπους που θα καταλάβουν τις ανάγκες σας, θα καταλάβουν τα προβλήματά σας και θα μπορούν να σας καθοδηγήσουν.

Προσωπικά θα είμαι πάντα κοντά στον αγρότη, γιατί και εγώ από αγρότης ξεκίνησα....  
Διαβάστε Περισσότερα »

Διαδικτυακή προβολή του 30ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας

Σας ενημερώνουμε πως η Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων Νομού Καρδίτσας έχει εξασφαλίσει τη διαδικτυακή προβολή του 30ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας (που ξεκινάει απόψε Παρασκευή 21/3 και ώρα 8.30μ.μ στο Δημοτικό Κιν/θέατρο) μέσω του ΣΥΖΕΥΞΙΣ και του Δήμου Καρδίτσας.
Αυτό δίνει τη δυνατότητα, μέσω της ιστοσελίδας της Ένωσης και επιλέγοντας το παρακάτω link, ο κάθε ενδιαφερόμενος να συνδεθεί απ΄ευθείας με το χώρο του θεάτρου.

http://www.dimoskarditsas.gov.gr/live/festival/index-live.html


Διαβάστε Περισσότερα »

Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

"Κινηματογράφος για όλους" στήν Ιτέα

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ιτέας την ερχόμενη Κυριακή 23 Μαρτίου και ώρα 7μμ το απόγευμα στην αίθουσα του Δημαρχείου Ιτέας στα πλαίσια του "Κινηματογράφος για όλους" θα ανοίξει την αυλαία για τα παιδιά του Γυμνασίου και Λυκείου Ιτέας και όχι μόνο.

Θα προβληθεί η ταινία του 2014:
"THE HOBBIT THE DESOLATION OF SMAUG / ΧΟΜΠΙΤ Η ΕΡΗΜΙΑ ΤΟΥ". 

Η είσοδος θα είναι δωρεάν

Το Δ.Σ του Συλλόγου

Το trailer της ταινίας

Διαβάστε Περισσότερα »

ΣΤΑΜΑΤΑ να γράφεις Greeklish!

ΣΤΑΜΑΤΑ να γράφεις Greeklish! και Μάθε το ΓΙΑΤΙ
Η καταστροφική μόδα των ημερών, η οποία καθόλου αθώα δεν είναι, στα επόμενα χρόνια θα έχει σίγουρα καταστρέψει μεγάλο μέρος του μοναδικού πολιτισμού μας.

Δυστυχώς, η πλειοψηφία θεωρεί το θέμα μη επικίνδυνο και συνεχίζει να το στηρίζει εφόσον δεν καταλαβαίνει την σημαντικότητα του.
Την ίδια ώρα που σε άλλα μέρη του κόσμου η Αρχαία Ελληνική γλώσσα θεωρείται η βάση κ το μέλλον των υπολογιστών και ψηφίζεται η θέση της στα καλύτερα πανεπιστήμια παγκοσμίως η νεολαία (κυρίως) της Ελλάδας επιμένει "Greeklish-τικα"!
Το ποσοστό των αποφοίτων σχολών ανωτάτης εκπαίδευσης (ΑΕΙ και ΤΕΙ) που χρησιμοποιεί τα Greeklish είναι εκτός από αρκετά μεγάλο, είναι επίσης και απαράδεκτο.
Δεν είναι δυνατόν ένας απόφοιτος ανωτάτης σχολής να χρησιμοποιεί τα Greeklish και να τα αντικαθιστά έναντι της μητρικής του γλώσσας της Ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας γλώσσας της Αγγλικής.

Αν θέλετε να θεωρείστε και να αποκαλείστε επιστήμονες θα πρέπει πρωτίστως να μάθετε να γράφετε σωστά στην μητρική σας γλώσσα καθώς και στην επίσημη διεθνή γλώσσα. Αλλιώς το πτυχίο σας δεν αξίζει να μπει ούτε σε κορνίζα. Οι ελληνικές επιγραφές κάνουν την εμφάνισή τους σε πολλά πανεπιστήμια του κόσμου καθώς και σε μουσεία.

Λίγα παραδείγματα είναι τα εξής :

1) Το σύμβολο του Boston College της Μασσαχουσέτης - «αἰὲν ἀριστεύειν... καὶ ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων, μηδέ γένος πατέρων αισχυνέμεν...» (Ιλιάς Ζ', στ. 208).
(Πάντα να αριστεύεις...και να είσαι ανώτερος από τους άλλους, και να μην ντροπιάζεις την γενιά των προγόνων σου...).

2) ΔΙΠΛΟΥΝ ΟΡΩΣΙΝ ΟΙ ΜΑΘΟΝΤΕΣ ΓΡΑΜΜΑΤΑ «Διπλά βλέπουν αυτοί που γνωρίζουν γράμματα». Στην είσοδο στο κτίριο της γραμματείας του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου.


3) «ΠΛΕΩΝ ΕΠΙ ΟΙΝΟΠΑ ΠΟΝΤΟΝ ΕΠ' ΑΛΛΟΘΡΟΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ»
«Μέντης Ἀγχιάλοιο δαίφρονος εὔχομαι εἶναι υἱός, ἀτὰρ Ταφίοισι φιληρέτμοισιν ἀνάσσω. Νῦν δ' ὧδε ξὺν νηὶ κατήλυθονἠδ' ἑτάροισιν πλέων ἐπὶ οἴνοπα πόντον ἐπ' ἀλλοθρόους ἀνθρώπους, ἐς Τεμέσην μετὰ χαλκόν, ἄγω δ' αἴθωνα σίδηρον.» (Οδύσσεια, Α.180-184) «πως είμαι γιος του Αγχίαλου πέτομαι του καστροπολεμάρχου Μέντη με λεν, κι οι καραβόχαροι Ταφιώτες μ᾿ έχουν ρήγα. Εδώ έχω φτάσει με τους συντρόφους στο πλοίο μου ταξιδεύω για τόπο αλλόγλωσσο, την Τέμεσα, στο πέλαο το κρασάτο, να δώσω σίδερο, χαλκό να πάρω πίσω.» Επιγραφή στη γέφυρα Eiserner Steg της Φρανκφούρτης, Γερμανία.


4) Διόδια έξω από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου προς Κάιρο με την επιγραφή «ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ». Η αναγραφή της πόλης και στα Ελληνικά ήταν απαίτηση των δημάρχων της περιοχής Αλεξάνδρειας προς τιμήν του μεγάλου Αλεξάνδρου.


Για το θέμα της «Hellenic Quest» που είχε διαφημιστεί ως ένα σύστημα όπου τα αρχαία Ελληνικά θα είναι η βάση των υπολογιστών, υπήρξαν κάποιοι σοβαροί και με βάση ενδοιασμοί.
Το κείμενο δεν ήταν βασισμένο ολόκληρο σε αλήθειες αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η Ελληνική γλώσσα δεν είναι σημαντική.
Ιδιαίτερα ότι τα γράμματα αντιστοιχούν σε αριθμούς είναι τεκμηριωμένο από τον Πυθαγόρα μέχρι τους σημαντικότερους αναλυτές και επιστήμονες παγκοσμίως.
Είναι δώρο Θεού να μπορούμε να μιλούμε σε αυτή τη γλώσσα από την ημέρα της γέννησης μας.
Και φυσικά μπορούμε πολύ πιο εύκολα να μάθουμε και άλλες ξένες γλώσσες σε σχέση με άλλους λαούς.

Εσύ συνεχίζεις να γράφεις ακόμη Greeklish;


Διαβάστε Περισσότερα »

Πρώτη μέρα της Ανοιξης

Ως ισημερία αναφέρεται η στιγμή κατά την οποία ο Ήλιος διασχίζει τον ουράνιο ισημερινό.

Στη συγκεκριμένη στιγμή Ήλιος μεσουρανεί κατακόρυφα στον ισημερινό της γης, με αποτέλεσμα η νύχτα και η ημέρα να έχουν ίση διάρκεια σε οποιοδήποτε σημείο της γήινης επιφάνειας.
Η ισημερία συμβαίνει δύο φορές ετησίως (περ. στις 20 Μαρτίου και 22 Σεπτέμβριου).
Σε αυτό το σημείο η παρέκκλιση του άξονα της γης είναι μηδενική προς τον ήλιο.

Το όνομα ισημερία προέρχετα από τις ελληνικές λέξεις ίσος και μέρα, ενώ το διεθνές αντίστοιχο όνομα, equinox, προέρχεται από το λατινικό aequus (ίσος) και nox (νύχτα), καθώς κατά την ισημερία, η νύκτα και η ημέρα έχουν περίπου το ίδιο χρονικό μήκος.

Χρονική στιγμή
Η εαρινή ισημερία γίνεται περίπου στις 21 Μαρτίου, όταν το κέντρο του Ηλίου είναι κατακόρυφο προς τον γήινο ισημερινό, διασχίζοντας τους ουρανούς από Νότο προς Βορρά.

Η φθινοπωρινή ισημερία γίνεται περίπου στις 23 Σεπτεμβρίου όταν ο Ήλιος διασχίζει από Βορρά προς Νότο.

Οι ονομασίες εαρινή και φθινοπωρινή ισημερία είναι σχετικές και αφορούν στην εύκρατη ζώνη του βόρειου ημισφαιρίου, καθώς στις αντίστοιχες ημερομηνίες στο νότιο ημισφαίριο υπάρχουν εποχές είναι αντίθετες[3], ενώ στις δύο πολικές και την τροπική ζώνη δεν υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση εποχών.

Ερμηνεία
Στην αστρονομία ισημερία καλείται η αστρική ημέρα κατά την οποία το κέντρο του ηλιακού δίσκου βρίσκεται ίσο χρονικό διάστημα πάνω και κάτω από τον ορίζοντα, διαγράφει δηλαδή ίσα τόξα (ημερήσιο και νυκτερινό), και κατά τη διάρκεια της οποίας οι ακτίνες του ηλίου πέφτουν με γωνία 90 μοιρών (κάθετα) στον ισημερινό, παρουσιάζοντας έτσι μηδενική απόκλιση.

Το φαινόμενο οφείλεται στην περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο και στην κλίση του άξονα περιστροφής της. Καθώς η γη περιφέρεται γύρω από τον ήλιο και επειδή ο άξονας περιστροφής της δεν είναι κάθετος στο επίπεδο περιφοράς η διάρκεια της ημέρας αλλάζει. Δύο φορές το χρόνο η γη βρίσκεται σε τέτοια θέση που οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν εντελώς κάθετα στον ισημερινό.

Η ανατολή του ήλιου και η δύση υπολογίζονται στα διάφορα ημερολόγια σύμφωνα με τη χρονική στιγμή που θα εμφανιστεί η πρώτη ακτίνα του ήλιου και τη χρονική στιγμή που θα εξαφανιστεί και η τελευταία ακτίνα.

Αυτό σημαίνει πρακτικά, σε συνδυασμό με το μέγεθος του ηλιακού δίσκου και το γεωγραφικό πλάτος που βρίσκεται κάποιος, ότι η πραγματική ίση μέρα και ίση νύχτα δεν εμφανίζεται τις ημερομηνίες που ορίζουμε ως ισημερίες.[4]

Σε πολλές γλώσσες ο αντίστοιχος όρος λεκτικά δεν αναφέρεται στην έννοια της ίσης ημέρας αλλά της ίσης νύχτας κυρίως λόγω της λατινικής προέλευσης του (λατινικά aequinoctium). Οι ισημερίες συμβαίνουν μεταξύ των ηλιοστασίων, του χειμερινού ηλιοστασίου και θερινού ηλιοστασίου.

Το φαινόμενο της ισημερίας παρουσιάζεται σε όλους τους πλανήτες κάθε ηλιακού συστήματος οι οποίοι παρουσιάζουν κλίση του άξονα περιστροφής ως προς το επίπεδο περιφοράς.
Διαβάστε Περισσότερα »

Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

Το διήγημα του Βαγγέλη Ντελή που βραβεύτηκε με έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών

Το διήγημα αυτό βραβεύτηκε με έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών το 2012.

“Φ ρ ο υ φ ρ ο υ δ έ ν ι α  ζ ω ή…”
Η καγκελόπορτα ήταν κλειδωμένη. Χτύπησα το κουδούνι και περίμενα. Ακούστηκε ένας ήχος, μα όσο κι αν έσπρωχνα δεν άνοιγε εκείνη η βαριά πόρτα. Χτύπησα ξανά. Μια γυναίκα φάνηκε να κοιτάζει από το τζάμι της εισόδου. Μου έκανε νόημα να περιμένω και βγήκε στην αυλή. Ήρθε μέχρι τη μεγάλη σιδερένια πόρτα και με ρώτησε τι θέλω. Της είπα ότι έφερα το ενοίκιο στον κύριο Δημήτρη, τον οδηγό. Επιτέλους μου άνοιξε. Η πόρτα έβγαλε ένα τσιριχτό ήχο, αποκρουστικό για κείνη τη στιγμή του πρωινού, που κυριαρχούσε η άνοιξη και είχε στολιστεί η γη με χρώματα. Μια μηλιά στην αυλή λες και είχε βάλει τα καλά της με κοίταξε στα μάτια και χαμογέλασε. Στο μακρύ διάδρομο ήταν σκορπισμένα σαν παιδικές ευχές μικρά πανσεδάκια, τυλιγμένα στο όνειρο, σαν πεταλούδες που pansedes_180314στήθηκαν για λίγο στη γη και φοβόμουν να βαδίσω γρήγορα μην τις τρομάξω και φύγουν. Ανέβηκα τα μαρμάρινα σκαλιά και πέρασα την είσοδο.

«Περίμενε εδώ», μου είπε εκείνη η γυναίκα,

«Θα στείλω κάποιον να τον φωνάξει. Μην φύγεις από το θάλαμο αναμονής!», μου είπε μ’ έναν τόνο απειλητικό και με τρόμαξε. Με κοίταξε μάλιστα για λίγο ακίνητη.

«Όχι…», της είπα έκπληκτη, «πού να πάω; Φωνάξτε τον γρήγορα, σας παρακαλώ. Έχω μάθημα στη σχολή μου σε λίγο».

Αυτή φώναξε μια κυρία που φορούσε μια στολή περίπου όπως του ερυθρού σταυρού. Η άλλη με κοίταξε λίγο παράξενα κι έφυγε. Κάθισα σ’ ένα πάγκο. Ήταν από κείνους τους παλιούς ξύλινους πάγκους, που έχουν μια ζεστασιά σε σχέση με τις σημερινές πλαστικές καρέκλες των θαλάμων αναμονής των νοσοκομείων και των ιδρυμάτων. Έβγαλα μάλιστα το κινητό μου να στείλω ένα μήνυμα, όταν αισθάνθηκα δίπλα μου μια παρουσία, πολύ κοντά μου να με κοιτά και να χαμογελά.

«Καλημέρα! Είμαι η Αναστασία!», μου είπε και μου πρότεινε το χέρι της. Ξαφνιάστηκα λίγο στην αρχή. Κοίταξα ερευνητικά το προσωπάκι της. Το χαμόγελό της γνωστό, η φωνή της, η άρθρωσή της, κυρίως η όμορφη παιδική λάμψη στα μάτια της. Τα μικρά χέρια, το μικρό κορμί. Της χαμογέλασα κι εγώ.

«Καλημέρα Αναστασία! Ωραία μέρα σήμερα!», της είπα και της έδωσα το χέρι μου. Δεν μου έσφιξε καθόλου το δικό μου. Φαινόταν αδύναμο, άκακο χέρι, με μικρά δαχτυλάκια. Το τράβηξε βιαστικά. Ίσως μάλιστα να μην περίμενε να της δώσω το δικό μου και ξαφνιάστηκε. Μάλλον δεν είχε συνηθίσει σε τέτοια αντιμετώπιση, γιατί φάνηκε μια όμορφη έκπληξη στα μικρά της μάτια. Κοίταξε λίγο έξω. Φάνηκε σαν να μην είχε επαφή με τον έξω κόσμο. Είχε το βλέμμα των φυλακισμένων. Κοίταξε ξανά και σηκώθηκε και πήγε μέχρι το τζάμι της πόρτας. Κόλλησε πάνω του το πρόσωπό της. Γύρισε και με κοίταξε σαν κάτι να ζητούσε. Σηκώθηκα και πήγα κοντά της.

«Αυτό το δέντρο», της είπα τρυφερά, «είναι μηλιά. Βλέπεις αυτά τα όμορφα μεγάλα λευκά και ροζ λουλούδια; Θα γίνουν ωραία, ζουμερά μήλα μετά από λίγο καιρό. Κι εκείνα εκεί χαμηλά, τα μικρά λουλούδια με τα πολλά χρώματα είναι πανσέδες. Κι εκείνα πιο μακριά είναι τριαντάφυλλα. Βλέπεις τι κόκκινα φύλλα που έχουν;»

«Αιματένια…», μου είπε σιγανά.
«Ναι», της απάντησα, «αιματένια… Μα δεν μπορείς εύκολα να τα κόψεις, γιατί έχουν αγκάθια και μπορεί να σε πληγώσουν. Μόνο να τα δεις και να τα μυρίσεις».

«Εμείς δεν μπορούμε να βγούμε στην αυλή…Το απαγορεύει η κυρία!», μου είπε με ένα μελαγχολικό και μυστικοπαθή συνάμα τόνο και κοίταξε το πάτωμα και μετά με σκυφτό το κεφάλι σήκωσε γεμάτα παράπονο τα μάτια της και κοίταξε τα δικά μου μάτια. Μάλιστα τη λέξη ‘’κυρία’’ την είπε πιο σιγανά, δάγκωσε τα χείλη της και άνοιξε διάπλατα και με τρόμο τα μάτια της. Είχαν ένα χρώμα καφέ ανοιχτό.

«Έχεις ωραία μάτια, Αναστασία!», της είπα, πιο πολύ για να βγάλω τη σκέψη της από κείνο το φόβο για την ‘’κυρία’’.

«Τα μάτια μου είναι μελένια…», μου είπε και χαμογέλασε με μια φευγαλέα λάμψη, μα αμέσως μετά χάθηκε το βλέμμα της γεμάτο θλίψη ξανά στον κήπο.

«Μελένια…», ψιθύρισα, «όμορφη λέξη! Έχει μέσα της και χρώμα και γεύση και άρωμα και ολόκληρη την Άνοιξη…»

zografia_180314«Έτσι μου έλεγε η μαμά μου, όταν ήμουν μικρή και είμαστε οι δυο μας. Μα δεν έρχεται πια. Εγώ την περιμένω κάθε μέρα εδώ, μα δεν έρχεται. Η κυρία λέει ότι είναι άρρωστη και ότι θα τηλεφωνήσει. Μα δεν έρχεται. Ούτε τηλεφωνεί. Κι εγώ περιμένω εδώ κάθε πρωί. Μ’ αφήνουν λίγη ώρα. Μετά με φωνάζουν να πάω στην αίθουσα που έχουμε μάθημα. Μου αρέσει το μάθημα. Τώρα κάνουμε και ζωγραφιές. Δεν κάνω καλές ζωγραφιές, αλλά μ’ αρέσουν πολύ τα χρώματα. Τα ανακατεύω και φτιάχνω άλλα. Και τα απλώνω σε κάτι μεγάλα χαρτόνια. Τα παιδιά με κοροϊδεύουν και με λένε ‘’ζωγραφένια’’. Δεν με πειράζει. Εγώ βλέπω μέσα στα χρώματα σύννεφα, πολλά σύννεφα, και λουλούδια, και μηλιές και πανσέδες και τριαντάφυλλα και βλέπω και τη μαμά μου, κι ακούω και τραγούδια».

Έμεινα να την κοιτώ. Δεν είχα σκεφτεί ποτέ ότι μπορούσε να συνδυαστεί το χρώμα με τον ήχο τόσο αρμονικά.

«Δηλαδή τι τραγούδια;», τη ρώτησα και την κοίταξα όλο απορία. Αυτή χαμογέλασε κι έλαμψαν τα μάτια της έτοιμα να δακρύσουν από χαρά και συγκίνηση μαζί.

«Κοίτα, το κόκκινο χρώμα τραγουδάει σαν ένα μικρό κορίτσι και το πράσινο σαν μεγάλη γυναίκα και το κίτρινο είναι ένα μωρό που κλαίει, και το μωβ ένας άντρας και το λευκό ένα μικρό παιδί σαν αυτά που είμαστε εδώ μέσα κι η μηλιά που είπες πριν είναι πολλές φωνές μαζί σαν ένα τραγούδι», είπε και σηκώθηκε κι έκλεισε τα μάτια της και στροβιλίστηκε χαμογελώντας σαν να άκουγε πραγματικά μια εξαίσια φωνή στο νου της και τα μάτια της δάκρυσαν από χαρά.

Την έπιασα απ’ το χέρι. Φοβήθηκα μην πέσει. Με κοίταξε και είχε μια γλύκα πικρή στα μάτια της. Μια αδιόρατη θλίψη σε δυο μάτια που έλαμπαν τόσο εύκολα από χαρά! Πόσο απλή είναι τελικά η ευτυχία! Εκείνο το μικρό κορίτσι μου έδινε ένα μεγάλο μάθημα. Τόσο θλιμμένο, μα με έναν κόσμο δικό της να της πιάνει το χέρι και να φτάνει σε μακρινά μονοπάτια.

«Δεν βγαίνεις καθόλου έξω;», τη ρώτησα αφού καθίσαμε και πάλι στον πάγκο.

«Έχουμε μια μικρή αυλή πίσω. Εκεί μας αφήνουν να βγούμε. Μα εκεί δεν έχει λουλούδια και δέντρα. Μόνο κρύο τσιμέντο. Δεν μου αρέσει. Δεν βγαίνω εγώ. Δεν με παίζουν και τα παιδιά. Περιμένω κάθε μέρα τη μαμά μου να με πάρει βόλτα στην πόλη, να ψωνίσουμε ρούχα. Και θα της πω, μόλις έρθει να με πάρει, να μου αγοράσει και χρώματα και χαρτιά μεγάλα να ζωγραφίζω στο σπίτι».

«Πώς τη λένε τη μαμά σου;», τη ρώτησα έτσι αυθόρμητα. Δεν μπορούσα ν’ αφήσω αυτό το πλασματάκι εκεί έτσι αδιάφορη, χωρίς να κάνω έστω κάτι.

«Μαρία Αγγέλου», μου είπε,

«Εμένα Αναστασία Αγγέλου».

«Λοιπόν Αναστασία άκου τι θα κάνουμε: θα πάω να βρω εγώ τη μαμά σου και θα της πω να έρθει αύριο κιόλας. Κι αν δεν μπορεί, αν είναι ας πούμε άρρωστη, θα βρούμε έναν τρόπο να πας εσύ να τη δεις. Και οι άρρωστοι χρειάζονται λίγη χαρά. Και νομίζω πως η μαμά σου θα χαρεί πολύ, αν δει την κόρη της. Τι λες;».

Η Αναστασία με κοίταξε λίγο δύσπιστα στην αρχή, προσπαθώντας να καταλάβει όλα τα λόγια μου. Ύστερα χαμογέλασε πλατιά, μα γρήγορα πάλι συννέφιασε.

«Η μαμά μου έχει κι άλλη μία κόρη. Ξαναπαντρεύτηκε. Γι’ αυτό με διώξανε εμένα. Εκείνη είναι καλά. Δεν είναι σαν εμένα. Είναι φυσιολογική. Νομίζω πως δεν με αγαπάει…Αλλά εγώ την έχω αδερφή, έτσι δεν είναι; Και τα αδέρφια είναι αγαπημένα. Δεν έπρεπε να ζήσουμε όλοι μαζί μια φρουρουδένια ζωή; Μπορεί να ντρέπεται όμως η μαμά μου για μένα…»

«Τι λες τώρα;», της είπα απότομα.

«Τα παιδιά είναι δώρο απ’ το Θεό. Γιατί να ντρέπεται; Σίγουρα και η αδερφή σου σ’ αγαπάει. Θα δεις. Σου υπόσχομαι ότι θα τις βρω και θα τις πω ότι τις περιμένεις, ν’ αφήσουν όποια δουλειά κι αν έχουν και να τρέξουν γρήγορα να σε δουν!»

Γύρισε το πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπό της, μα πάγωσε αμέσως μόλις άκουσε μια φωνή να φωνάζει το όνομά της και μάλιστα μ’ έναν αυστηρό τόνο.

Έκανε μια γκριμάτσα σαν να έκανε μια ζημιά που αποκαλύφθηκε κι έφυγε χωρίς καν να με χαιρετίσει.

«Γρήγορα στην αίθουσα!», της είπε και την έκανε να τρέξει απ’ το φόβο της.

«Δεν πιστεύω να σ’ ενόχλησε;», με ρώτησε μ’ ένα φυσικό τόνο εκείνη η κυρία που μου είχε ανοίξει την πόρτα πιο πριν. Εγώ είχα μείνει απορημένη με τη συμπεριφορά της.

«Όχι, γιατί να μ’ ενοχλήσει; Τι λέτε τώρα; Μια χαρά κορίτσι είναι…», της είπα και τόνισα λίγο παραπάνω τη φωνή μου προς το τέλος της φράσης.

«Έτσι λέω. Βέβαια είναι άκακα τα νταουνάκια, αλλά μιλάνε πολύ και επιμένουν. Το κακόμοιρο αυτό περιμένει τη μητέρα του κάθε μέρα. Αλλά αυτή δεν έρχεται πια χρόνια τώρα. Έκανε καινούργια οικογένεια και το ξέγραψε το δικό μας εδώ. Τι να πεις; Κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν παιδιά και κάποιοι άλλοι κάνουν και διακρίσεις…Έρχεται ο Δημήτρης σε λίγο. Είσαι φοιτήτρια;»

«Ε, ναι», της είπα και σκεφτόμουν πώς αυτή η γυναίκα μπορούσε τόσο εύκολα ν’ αλλάξει συμπεριφορά και διάθεση. Μόλις είχε διώξει με άσχημο τρόπο την Αναστασία και μετά τη λυπόταν.

«Ήρθα το Σεπτέμβρη. Πέρασα στην Κτηνιατρική. Αλλά το σπίτι που έμενα στην αρχή δεν με βόλευε και βρήκα τώρα του κύριου Δημήτρη, που είναι και κοντά στη σχολή μου. Όμορφη η πόλη σας. Ήρεμη ζωή και ανοιχτοί άνθρωποι. Ευτυχώς, γιατί θα περάσω περίπου έξι χρόνια εδώ».

Αμέσως μετά ήρθε ο κύριος Δημήτρης. Του έδωσα το ενοίκιο. Μου είπε αν θέλω να μου δώσει ένα λογαριασμό τραπέζης, για να το καταθέτω εκεί. Αρνήθηκα. Σκέφτηκα ότι ήταν προτιμότερο να περνώ λίγη ώρα εκεί παρά να στέκομαι σε μια τράπεζα στη ουρά. Έπειτα ήταν και η Αναστασία. Έφυγα και είχα το πρόσωπό της στη σκέψη μου. Ένα πρόσωπο που έμοιαζε τόσο με κείνο το άλλο πρόσωπο των παιδικών μου χρόνων…

Έψαξα στον κατάλογο το όνομα της μητέρας της. Δεν βρήκα κάποια καταχώρηση στο όνομα Μαρία Αγγέλου. Έμπλεξα και με τη σχολή μου, παρακολουθήσεις, εργαστήρια, ακατάστατα προγράμματα… Πήγα ξανά στο ίδρυμα την πρώτη του επόμενου μήνα. Ο κήπος είχε αλλάξει πρόσωπο. Πιο μεστά τα χρώματα, πιο αδιόρατα και ώριμα τα αρώματα. Χτύπησα πάλι το κουδούνι της μεγάλης μεταλλικής εξώπορτας. Αυτή τη φορά, μόλις με είδε εκείνη η ίδια υπάλληλος, μου άνοιξε. Με καλωσόρισε μάλιστα πρόσχαρα.

«Δεν είναι εδώ ο Δημήτρης», μου είπε.

«Αν θέλεις περίμενέ τον. Δεν θ’ αργήσει. Τον στείλαμε για κάτι ψώνια του ιδρύματος. Κάνει και τέτοιες δουλειές καμιά φορά. Κάθισε αν θέλεις».

Εκείνη τη στιγμή πρόβαλε πάλι η Αναστασία. Ντροπαλή στην αρχή με σταυρωμένα τα δάχτυλά της με πλησίασε. Μου άπλωσε το χέρι της.

«Είμαι η Αναστασία…», μου είπε και με κοίταξε με χαμηλωμένο το κεφάλι της.

«Γεια σου Αναστασία!», της είπα, ακολουθώντας αυτή τη διαδικασία αβίαστα. Της χαμογέλασα μάλιστα και της έδωσα πάλι το χέρι μου. Αυτή κοίταξε το δικό μου και μου το έδωσε με δισταγμό.

«Βρήκες τη μαμά μου;», με ρώτησε και με ξάφνιασε. Μ’ έκανε μάλιστα να νιώσω τόσο άσχημα που την είχα αφήσει έναν ολόκληρο μήνα χωρίς να δώσω ένα σημάδι. Τη σκεφτόμουν μονάχη της να περιμένει και να έχει περισσότερες ελπίδες στηριγμένη στη δική μου υπόσχεση.

«Δεν μπόρεσα να βρω το όνομά της στον κατάλογο…», της είπα σιγανά και κοίταξα γύρω μου ύποπτα σαν να έκανα κάτι κακό.

«Μήπως ξέρεις κάποια διεύθυνση, κάτι να με βοηθήσεις;»

«Δεν ξέρω…», μου είπε μ’ ένα ύφος θλιμμένο.

«Δεν ξέρεις…», επανέλαβα και δεν μπορούσα να καταλάβω τι ήταν αυτό που ένιωθα γι’ αυτό το κορίτσι με τα μικρά μάτια και το παράξενο προσωπάκι. Δεν ήταν οίκτος σίγουρα. Ήταν αγάπη. Μια παράξενη αγάπη που πηγάζει βαθιά απ’ την ψυχή μας. Μια ανιδιοτελής αγάπη να προσφέρεις χωρίς αντάλλαγμα. Ένα ζεστό συναίσθημα να προστατέψεις, να χαρίσεις ευτυχία εκεί που αξίζει και τόσο απάνθρωπα δεν υπάρχει.agapi_180314

«Θα τη βρεις;», με ρώτησε και τα μάτια της βούρκωσαν.

«Θα προσπαθήσω…», της είπα, μα ένιωθα ότι δεν την κάλυπτε αυτή η απάντηση.

«Θα τη βρω!», της είπα τώρα με σιγουριά και έλαμψε αμέσως το πρόσωπό της.

«Μη με ξεχάσεις…», μου είπε πάλι με παράπονο και πήγε και κόλλησε το πρόσωπό της ξανά στο τζάμι της πόρτας. Την πλησίασα.

«Δεν έχει λουλούδια τώρα ο κήπος…», μου είπε.

«Και στην αίθουσα δεν μ’ αφήνουν πια να ζωγραφίζω. Έκανα μια ζημιά και μου έβαλαν τιμωρία. Δεν ακούω καμιά φωνή μέσα μου πια. Κανένα τραγούδι…»

«Θα σου φέρω εγώ, όταν ξανάρθω, μια μικρή γλάστρα με λουλούδια. Θα ζητήσω όμως πρώτα την άδεια από την κυρία. Εντάξει;»

«Εντάξει!», είπε και χάρηκε ξανά.

Ήταν τόσο εύκολο αυτό το κορίτσι να χαρεί και να λυπηθεί. Απ’ την μια στιγμή στην άλλη άλλαζε έκφραση. Ένα μικρό παιδί ήταν κρυμμένο μέσα της. Την ρώτησα την ηλικία της. Μου είπε με μια συστολή και χωρίς να έχει και τόσο συνείδηση του χρόνου:


«Είκοσι τρία».

Γνωρίζω ότι παιδιά με το σύνδρομο Ντάουν δεν ζουν πολλά χρόνια. Η Αναστασία βάδιζε αργά πια προς το τέλος της ζωής της και ήταν τόσο ωραίο και εύκολο να την κάνει κάποιος να χαρεί. Όμως αυτό το κορίτσι ήταν θλιμμένο. Ένιωσα άσχημα. Πήγα να την αγκαλιάσω, μα τραβήχτηκε. Φοβήθηκε μια τέτοια εκδήλωση. Δεν ήταν μαθημένη σ’ αυτή την έκφραση αγάπης.

«Κάνω κάθε βράδυ κάτι όνειρα, σοκολατένια…», μου είπε μόνη της.

«Απαγορεύεται να φάω σοκολάτα, το ξέρεις; Έχω αλλεργία. Μια φορά που έφαγα κόντεψα να πεθάνω. Δεν μπορούσα να ανασάνω. Αλλά είχε τόσο όμορφη γεύση! Θυμάμαι που έκλεισα τα μάτια και γέμισα μέσα μου τραγούδια. Ονειρεύομαι ότι είμαι στα σύννεφα και πετάω. Ο ουρανός είναι μεταξένιος κι εγώ φοράω ένα λευκό και μακρύ φόρεμα και είμαι σαν νεραϊδένια. Ακούω όμορφα τραγούδια και χορεύω. Ο ήλιος είναι κοντά μου και χαμογελάει και το φεγγάρι πιο κει με κοιτάει όπως η μαμά μου, όταν ήμουν μικρή. Και τα αστέρια είναι μικρά παιδιά και παίζουν».froufrou_180314

Γύρισε και με κοίταξε και είχε δακρύσει. Ένιωσα έναν δυνατό αέρα να σκορπάει από μέσα μου ό,τι είχα συμβατικά χτίσει όλα αυτά τα χρόνια. Ένιωσα να δακρύζω σ’ αυτό το παράδοξο θέαμα, σ’ αυτή την περιγραφή που με πήγε πολύ πίσω, όταν ήμουν μικρό παιδί και είχα μια αδερφή σαν την Αναστασία, τη Ευτυχία. Θυμάμαι πως παίζαμε και με πρόσεχε, μου τραγουδούσε και μ’ αγκάλιαζε κι ένιωθα στην αγκαλιά της όλο τον κόσμο. Και η μητέρα μου χαμογελούσε και μας αγαπούσε και τις δύο το ίδιο. Μα η Ευτυχία μια μέρα δεν ξύπνησε. Θυμάμαι που πήγα στο κρεβάτι της και τη φώναξα. Την σκούντηξα μα δεν αντέδρασε. Φώναξα τη μαμά μας. Από κει και ύστερα δεν θυμάμαι πολλά πράγματα. Με πήγαν στο σπίτι μιας θείας μας. Αργότερα έμαθα ότι είναι συνηθισμένο να προδίδονται από την καρδιά τους τα παιδιά με το σύνδρομο Ντάουν. Και η Αναστασία μου θύμιζε τόσο τη μεγάλη μου αδερφή! Ήταν ίδια με τη μεγάλη μου αδερφή.

Όταν ήρθε ο κύριος Δημήτρης, τον πήρα λίγο παράμερα και τον ρώτησα αν μπορεί να μου βρει τη διεύθυνση των γονέων της Αναστασίας. Γνώριζα ότι τα ιδρύματα δεν δίνουν εύκολα τέτοιες πληροφορίες. Του εξήγησα τι υποσχέθηκα στην Αναστασία και ότι δεν είναι σωστό ένα τέτοιο άτομο να μένει εντελώς μόνο. Μου είπε ότι θα προσπαθήσει και πράγματι δύο μέρες μετά μου τηλεφώνησε και μου έδωσε τη διεύθυνση των γονιών της. Πήγα και χτύπησα το κουδούνι. Μου άνοιξε ένας άντρας με άγρια όψη. Όταν του είπα για την Αναστασία αγρίεψε κι άλλο και μόνο που δεν με έσπρωξε για να φύγω. Πίσω του μια γυναικεία φιγούρα με ατημέλητο πρόσωπο φάνηκε ν’ ακούει προσεκτικά. Λίγο μετά κρύφτηκε. Δεν μπόρεσα να καταφέρω κάτι. Δεν ήξερα τι άλλο θα μπορούσα να κάνω. Πήγα στο ίδρυμα την επόμενη εβδομάδα. Η κυρία της υποδοχής με κοίταξε κάπως παράξενα. Ήρθε μέχρι έξω.

«Τι θέλεις;», με ρώτησε ύποπτα.

«Δεν είναι ο Δημήτρης εδώ. Και δεν είναι η αρχή του μήνα».

«Θέλω να δω την Αναστασία», της είπα κι έκανα να περάσω.

«Η Αναστασία είναι άρρωστη…», μου είπε αφοπλιστικά και με σταμάτησε.

«Άρρωστη; Δηλαδή τι έχει;»

«Δεν μας επιτρέπεται να πούμε. Δεν έχεις δικαίωμα να ρωτάς εξάλλου. Είναι στην κλινική. Την πήραν από το ίδρυμα πριν λίγες μέρες. Μην ανακατεύεσαι άλλο σ’ αυτήν την υπόθεση!»

Την κοίταξα και προσπαθούσα να καταλάβω αν αυτό ήταν απειλή ή προειδοποίηση. Ένα ξύλινο βλέμμα που κοιτούσε μακριά.

«Σε ποια κλινική;», τη ρώτησα και περίμενα απάντηση.

«Στου Δημητρίου . Αλλά δεν πρόκειται να σ’ αφήσουν να τη δεις…», μου είπε και συνέχισε να είναι ανέκφραστη.

Έφυγα χωρίς να πω κάτι άλλο. Ρώτησα και γρήγορα βρήκα εκείνη την κλινική. Ένα παλιό κτίριο απ’ έξω, που δεν παρέπεμπε και πολύ σε κλινική. Μπήκα στον προθάλαμο. Κάποιος με ρώτησε τι ήθελα. Του είπα ότι θέλω να επισκεφτώ ένα κορίτσι από το ίδρυμα της Αγίας Σκέπης. Αυτός μου είπε ότι δεν έχουν κανέναν από το ίδρυμα στην κλινική. Του ζήτησα να κοιτάξει καλά τα χαρτιά του. Μου κούνησε αρνητικά το κεφάλι του. Ήταν κατηγορηματικός. Δεν ήξερα τι να κάνω πια.

Ρώτησα στη σχολή μου μια συμφοιτήτριά μου, τη Μαρία, που ήταν από την πόλη, αν ήξερε κάτι παραπάνω γι’ αυτή την κλινική. Αυτή χαμογέλασε πικρά.

«Η διαφθορά στο μεγαλείο της!», μου είπε με νόημα. Της ανέφερα την ιστορία με την Αναστασία. Κούνησε το κεφάλι της.

«Δεν έχει ιερό και όσιο ο Δημητρίου! Έχουν ακουστεί κατά καιρούς πολλά γι’ αυτόν. Βέβαια τίποτε δεν επαληθεύτηκε. Αλλά ξέρεις, όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά. Μην μπλέκεις όμως μ’ αυτούς. Είναι αδίστακτοι. Θα βρεις τον μπελά σου!»

Φυσικά και δεν άκουσα τη συμβουλή της. Δεν υπήρχε γυρισμός. Έπρεπε να βρω οπωσδήποτε την Αναστασία. Δεν μπορούσα να φανταστώ αυτό το πλασματάκι κλεισμένο σ’ ένα δωμάτιο, τρομαγμένο, εντελώς αδύναμο κι εγώ να μην κάνω κάτι.

Η Μαρία μου είπε ότι είχε μια γνωστή της μητέρας της που δούλευε στον Δημητρίου. Ήταν μια νοσοκόμα. Θα προσπαθούσε να μάθει πού είχαν την Αναστασία. Και πράγματι την επόμενη μέρα μου είπε τον αριθμό του δωματίου. Της ζήτησα να μάθει και κάποια άλλα ονόματα ασθενών που βρίσκονταν στην κλινική. Φόρεσα μια περούκα, άλλαξα και κάπως τα χαρακτηριστικά μου και ξαναπήγα στην κλινική και ζήτησα να δω κάποιο άτομο που βρισκόταν σ’ ένα άλλο δωμάτιο. Ο θυρωρός με κοίταξε ύποπτα, αλλά μου επέτρεψε να μπω. Στο ασανσέρ έβγαλα την περούκα και το σακάκι μου και έψαξα να βρω το δωμάτιο της Αναστασίας. Ευτυχώς δεν υπήρχε κανείς στο διάδρομο. Μύριζε έντονα κλεισούρα και χλωρίνη. Άνοιξα αργά την πόρτα του δωματίου της. Της είχαν βάλει ορό και κοιμόταν. Την πλησίασα. Δεν ήθελα να την τρομάξω. Της έπιασα το χέρι. Άνοιξε αργά τα μάτια της. Το βλέμμα της θολό.

«Είμαι η Αναστασία…», είπε αδύναμα κι έκανε να μου δώσει το χέρι της.

«Τι σου κάνανε κορίτσι μου!», είπα πιο πολύ μιλώντας στον εαυτό μου.

«Πονάω…», μου είπε κι έκλεισε τα μάτια της.

Σήκωσα τα σκεπάσματα. Στο σημείο του δεξιού νεφρού μια μεγάλη γάζα. Κοίταξα γύρω μου.

«Είχες πρόβλημα; Γιατί σε φέρανε εδώ;», τη ρώτησα ψιθυριστά.

«Ήμουν καλά…», μου είπε πάλι αυτή.

«Δεν ξέρω τι μου κάνανε. Πονάω πολύ!»

«Άκουσέ με προσεκτικά. Θα σε πάρω από δω, αλλά θέλω να με βοηθήσεις. Σου έφερα ρούχα ν’ αλλάξεις. Και μια περούκα. Μπορείς να περπατήσεις;»

«Ναι», μου είπε κι άνοιξε πιο ζωηρά τώρα τα μάτια της.

«Πρέπει να κάνουμε γρήγορα. Σήκω να σε ντύσω».

Σκέπασα κάποια μαξιλάρια με το σεντόνι στο κρεβάτι της. Κατεβήκαμε με το ασανσέρ. Η καρδιά μου πήγαινε να σπάσει. Η Αναστασία σφιγγόταν στο μπράτσο μου. Στο θυρωρείο δεν βρισκόταν κανείς. ο Θεός μας βοήθησε. Κατεβήκαμε τα σκαλιά και φύγαμε βιαστικές. Στρίψαμε σε μια γωνία.

«Πώς είσαι τώρα;», τη ρώτησα.

«Δεν μπορώ να περπατήσω γρήγορα. Πονάω πίσω στη μέση μου. Τι μου κάνανε;»

«Δεν ξέρω…», της είπα, αλλά θα μάθω.

Πήγαμε σπίτι μου και της ζήτησα να ξαπλώσει και να μην σηκωθεί από το κρεβάτι. Τηλεφώνησα στον πατέρα μου να έρθει γρήγορα από τη Θεσσαλονίκη. Είναι χειρουργός. Εγώ όμως δεν ήθελα ν’ ακολουθήσω το δικό του επάγγελμα. Με τραβούσαν πιο πολύ τα ζώα και ευτυχώς δεν είχα ποτέ συγκρούσεις για το τι θα γίνω. Δεν του εξήγησα και πολλά από το τηλέφωνο. Το βράδυ ήρθε. Εξέτασε την Αναστασία. Με κοίταξε περίεργα.

«Της αφαίρεσαν το ένα νεφρό!», μου είπε.

«Είχε λες πρόβλημα;», τον ρώτησα με δυσπιστία.

«Τι να σου πω…Η Αναστασία λέει ότι δεν πονούσε ποτέ το νεφρό της. Κάτι άλλο παράξενο συμβαίνει εδώ. Μάλλον πρόκειται για εμπόριο οργάνων. Μου φαίνεται ότι έσωσες έναν άνθρωπο από βέβαιο θάνατο. Θα της έπαιρναν όσα όργανα μπορούσαν και μετά θα τη σκότωναν και θα της έπαιρναν και τα υπόλοιπα. Ό,τι τέλος πάντων μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Υπάρχουν κάποιοι αδίστακτοι που μπροστά στο χρήμα δεν λογαριάζουν τίποτε. Πρέπει όμως να προσέξεις. Ξέρει κανείς γι’ αυτό που έκανες;»

Δεν ήξερα τι να του πω. Δεν φανταζόμουν ποτέ μια τέτοια εξέλιξη. Το μόνο που μ’ ένοιαζε ήταν ότι βοήθησα ένα ανήμπορο πλάσμα να σώσει τη ζωή του. Δεν με τρόμαζε τίποτε. Και ένιωθα πως έκανα το σωστό.

«Τι μπορούμε να κάνουμε;», τον ρώτησα.

Εκείνος φάνηκε σκεφτικός. Γύριζε μέσα στο δωμάτιο και φαινόταν να διχάζεται. Είχε κι αυτός τη δική του ιστορία. Η Ευτυχία στοίχειωνε όμορφα τη ζωή μας. Δεν μπορούσε ν’ αφήσει την Αναστασία να χαθεί έτσι.

«Θα πάμε στον εισαγγελέα», μου είπε.

«Την αστυνομία δεν την εμπιστεύομαι, ειδικά στις μικρές πόλεις. Θα ζητήσουμε να μας αναθέσουν την φροντίδα της Αναστασίας. Δεν πρέπει να γυρίσει στο ίδρυμα και βέβαια δεν πρέπει να μείνει μόνη της. Είσαι σίγουρη όμως ότι οι γονείς της δεν τη θέλουν;»

«Έτσι νομίζω. Τι να σου πω… Η μητέρα της ζει με κάποιον που κόντεψε να μου επιτεθεί τις προάλλες. Δεν νομίζω ότι είναι κατάλληλο περιβάλλον για την Αναστασία εκεί μέσα».

Το επόμενο πρωινό πήγε στα δικαστήρια. Επέστρεψε με τον εισαγγελέα κι έναν κοινωνικό λειτουργό. Μιλήσαμε για πολλή ώρα. Η Αναστασία ήταν φοβισμένη, ωστόσο απαντούσε σε ό,τι της ρωτούσαν. Ο εισαγγελέας φάνηκε να προβληματίζεται. Ο πατέρας μου του είπε ότι είχε κι ο ίδιος μια κόρη με την ίδια ιδιομορφία. Επικαλέστηκε και την ιατρική του ιδιότητα. Η Αναστασία εξάλλου ήταν είκοσι τριών ετών. Είχε κάθε δικαίωμα να επιλέξει. Ζητήσαμε τουλάχιστον να την παίρναμε μέχρι να αναρρώσει πλήρως και να βλέπαμε τι θα γινόταν με την υπόθεση της κλινικής. Μετά θα την επιστρέφαμε στο ίδρυμα. Εγώ δεν θα μπορούσα να την κρατήσω στο σπίτι μου. Οι γονείς μου δεν τη γνώριζαν και ίσως τελικά να γινόταν και κάτι θετικό με τη μητέρα της. Και τα καταφέραμε. Χάρηκε με την εξέλιξη. Ίσως το ένστικτό της, ίσως κάτι άλλο πιο παράξενο, πάντως άλλαξε από τη στιγμή που της ανακοινώσαμε ότι θα φεύγαμε για Θεσσαλονίκη. Θέλησε να μείνω μαζί της μέχρι να γίνει καλά. Δέχτηκα με χαρά.

Μόλις μπήκε στο δωμάτιό της ψιθύρισε: «Φρουφρουδένια ζωή!», και κοίταξε γύρω της και μετά μ’ αγκάλιασε δυνατά και μ’ άφησε απότομα. Εγώ, θυμάμαι, χαμογέλασα με τη δική της απλή και ταυτόχρονα μεγαλειώδη ευτυχία.

Η μητέρα μου τη δέχτηκε σαν δικό της παιδί. Το περίμενα άλλωστε. Σαν να της ξεπλήρωσε ο Θεός μια υπόσχεση και θα έκανε τα πάντα να νιώσει η Αναστασία όμορφα.

Λίγα βράδια μετά μου είπε:

«Σ’ ευχαριστώ γι’ αυτό που έκανες για μένα! Κανείς ποτέ δεν μου φέρθηκε έτσι. Είσαι λουλουδένια!»

Είχε μια μανία να βάζει την κατάληξη –ένια στο τέλος πολλών λέξεων, ακόμη και σ’ αυτές που δεν ταίριαζε. Ωστόσο ήταν τέτοιος ο τρόπος που τις πρόφερε μετά αυτές τις λέξεις, που δεν καταλάβαινα ότι αυτή η λέξη δεν υπήρχε. Είχε τέτοια ζέστη στη φωνή της και τόση πεποίθηση σ’ αυτό που έλεγε, που η λέξη ήταν κάτι ταιριαστό μ’ αυτό το παράξενα γοητευτικό πλάσμα με μια ψυχή γεμάτη αγάπη.

Μα ένα πρωινό του Απρίλη ήρθε ένα περιπολικό και μας την πήρε.

Ποτέ δεν θα ξεχάσω τις φωνές της και μετά το σιωπηλό της κλάμα… Είχαν λέει διαταγές. Η μητέρα της πρόσβαλε την απόφαση του εισαγγελέα να μας δώσει την Αναστασία. Ο δικαστής έκανε δεκτή την αίτηση της μητέρας και έστειλαν διαταγή να συνοδευτεί η Αναστασία στο σπίτι της μητέρας της. Μάλιστα ο δικαστής θεώρησε ότι μαζί μας κινδύνευε, καθώς δεν είμαστε συγγενείς της, ενώ η μητέρα της θα την πρόσεχε καλύτερα, όπως ήταν φυσικό! Δεν μπορέσαμε να κάνουμε κάτι. Την επόμενη μέρα πήγα κι εγώ στην πόλη. Είχαν τελειώσει κι οι διακοπές του Πάσχα κι έπρεπε να πάω στη σχολή μου. Μα μόλις έφτασα μου τηλεφώνησε ο κύριος Δημήτρης και μου είπε το άσχημο νέο.

Έτρεξα στο σπίτι της. Ένα στεφάνι μόνο ήταν απ’ έξω. Μπήκα μέσα βιαστικά. Ήθελα να τη δω. Εκείνη η γυναίκα, που ήθελε να λέγεται μητέρα της, με πλησίασε και μου είπε πως με ζητούσε από την πρώτη στιγμή που έφτασε στο σπίτι. Δεν ήξερε μου είπε εκείνη η γυναίκα, που ήθελε να λέγεται ‘’μητέρα’’, πως η Αναστασία ήταν αλλεργική στη σοκολάτα. Και δεν ήξερε βέβαια γιατί η Αναστασία έφαγε σοκολάτα, ενώ η ίδια ήξερε πως ήταν αλλεργική. Εγώ όμως ήξερα. Ήθελε να φύγει και βρήκε τον καλύτερο τρόπο να το κάνει. Τώρα ζει κάπου παραμυθένια, με νεραϊδένια φορέματα, με σοκολατένια όνειρα, μελένια μάτια, ζωγραφένια χρώματα, πουπουλένια σύννεφα, φρουφρουδένια ζωή!

Βαγγέλης Ντελής
Διαβάστε Περισσότερα »

Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

Χορός εκατομμυρίων ευρώ γύρω από την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Η άλλη πλευρά της αυτοαξιολόγησης - αξιολόγησης.
Χορός εκατομμυρίων ευρώ γύρω από την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Με μια απλή επίσκεψη στην ιστοσελίδα του προγράμματος ΕΣΠΑ  www.espa.gr αλλά και στο χώρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) στη Διαύγεια  http://et.diavgeia.gov.gr/f/iep/ μπορεί κανείς, με μια πρόχειρη ματιά, να διαπιστώσει τον χορό των εκατομμυρίων ευρώ που έχει στηθεί γύρω από την αυτοαξιολόγηση - αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

1.  Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας – Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης . Προϋπολογισμός:  € 7.200.000

2.  Προκαταρκτικές Ενέργειες για την Εφαρμογή Συστήματος Αξιολόγησης
Προϋπολογισμός  € 1.490.000

Είναι πράγματι λυπηρό να διαπιστώνει κανείς πως το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) της χώρας μας, αντί να ανοίγει νέους ορίζοντες στην εκπαίδευση στηρίζοντας τον μαχόμενο εκπαιδευτικό της τάξης και να παράγει επιστημονικό έργο, καθορίζει τη στάση του με μοναδικό γνώμονα την απορρόφηση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ και να εξαντλεί σχεδόν όλη του τη δράση στη διαχείριση των κονδυλίων αυτών φτάνοντας στο σημείο να ασχολείται με τις μερίδες μπιφτεκιών και βουτημάτων  των γευμάτων των σεμιναρίων. Τα τεράστια ποσά και η αγωνιώδης προσπάθεια είσπραξής τους  μπορούν να ερμηνεύσουν την επιμονή του ΙΕΠ να συγκροτηθούν πάση θυσία οι "ομάδες εργασίας' στις σχολικές μονάδες, δίνοντας αγώνα για να υποτάξει τους διευθυντές των σχολικών μονάδων και να κάμψει την αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος.

Προκαλεί αγανάκτηση όταν κανείς διαπιστώνει ότι σε αυτή την πρωτοφανή αυταρχική προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για την χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, που οδηγεί στην κατάργηση κάθε έννοιας παιδαγωγικής και δημοκρατικής ελευθερίας στα σχολεία μας, πως πρωτοστατούν και πάλι τα ίδια  πρόσωπα, γνωστά σε όλους μας από τις διάφορες θέσεις της εκπαίδευσης που κατείχαν και κατέχουν πάνω από μισό αιώνα τώρα, ως πολυθεσίτες τις περισσότερες φορές ακόμη και ως συνταξιούχοι, προσπαθώντας να πείσουν ακόμη και σήμερα πως κομίζουν το νέο και ότι διαχρονικά είναι οι μοναδικοί κάτοχοι της επιστημονικής αλήθειας για τα παιδαγωγικά ζητήματα στη χώρα μας.

Πρόσωπα τα οποία είχαμε συναντήσει ως καθηγητές μας στις Παιδαγωγικές Ακαδημίες πριν από 30 χρόνια περίπου, στην μετεκπαίδευση, στα Παιδαγωγικά Τμήματα, στην Εξομοίωση, στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, και οι οποίοι κατά καιρούς είχαν έντονη βιβλιογραφία, εκμεταλλευόμενοι την αγωνία των συναδέλφων μας, σχετική πάντα με τις κατά καιρούς εξετάσεις εκπαιδευτικών. Έλεος, φτάνει πια το ποτήρι έχει ξεχειλίσει.
Οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν και μνήμη και κρίση.

Είναι απαράδεκτο τη στιγμή που οι συνάδελφοι έχουν εξαθλιωθεί οικονομικά, με μισθούς πείνας, χωρίς διορισμούς, αποσπάσεις και μεταθέσεις οι "αξιολογητές" τους να αμείβονται με προκλητικούς μισθούς.

·         Ο  Πρόεδρος της «Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση»  αμείβεται με 62.400 ευρώ το χρόνο, δηλαδή, με 5.200 ευρώ τον μήνα

·         Ο Διευθυντής με 37.900 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή με 3.158 ευρώ τον μήνα.

·         Για τους 25 επιστημονικούς συνεργάτες προβλέπονται κονδύλια αμοιβής 830.000 ευρώ, δηλαδή, περίπου 2.766 ευρώ τον μήνα για κάθε έναν από αυτούς.

·         Επίσης προβλέπεται το  ποσό των  21.600 € για  αποζημιώσεις των μελών του συμβουλίου για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις.

·         Ακόμη προβλέπεται  επιπλέον δαπάνη για  έξοδα φιλοξενίας!!!!, πρόσκληση καθηγητών Α.Ε.Ι. και επιστημόνων ημεδαπής και αλλοδαπής.

·         Τέλος, 10.000 € σαν επίδομα  θέσης ευθύνης στον προϊστάμενο διεύθυνσης και 11.400 των προϊσταμένων των δύο τμημάτων που τη συγκροτούν , σύνολο 21.400 €. 

Την απάντηση στα παιχνίδια που παίζονται στις πλάτες των εκπαιδευτικών δίνουν καθημερινά οι συνάδελφοι με ενότητα και αγώνα.

Οι συνειδήσεις  των εκπαιδευτικών ούτε εξαπατώνται ούτε εξαγοράζονται.

Καλούμε τη Δ.Ο.Ε. να αξιοποιήσει τα παρακάτω στοιχεία στην προσεχή συνέντευξη τύπου.

Σχετικά :

Α.  Προκαταρκτικές Ενέργειες για την Εφαρμογή Συστήματος Αξιολόγησης

( Πηγή : http://www.espa.gr )

Προϋπολογισμός: € 1.490.000

Η Πράξη έχει σκοπό να επιμορφωθούν τα στελέχη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το οποίο εισάγεται με το Νόμο 4142 (ΦΕΚ 83 / τεύχος Α / 09-04-2013) «Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».
Παράλληλα, στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης για την εφαρμογή του Συστήματος Αξιολόγησης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα γίνουν οι απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες, έτσι ώστε:
- Να αποτυπωθούν και να περιγραφούν οι απαραίτητες διαδικασίες για την αξιολόγηση και να αναπτυχθεί υποστηρικτικό υλικό.
- Να υποστηριχθεί η απρόσκοπτη και αποτελεσματική λειτουργία της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.).

-Περιοχή εφαρμογής: Όλη η Ελλάδα

-Κατηγορία δικαιούχων:  Νομικά πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ)

-Σε ποιους απευθύνεται: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ)

-Τι χρηματοδοτείται:

Ενδεικτικές δράσεις που χρηματοδοτούνται:

·         Οργάνωση

·         Διοίκηση και Συντονισμός της Πράξης, Επιστημονική Υποστήριξη

·         Επιμόρφωση Στελεχών της Εκπαίδευσης για την Εφαρμογή του Συστήματος Αξιολόγησης

·         Μελέτη Εφαρμογής Συστήματος Αξιολόγησης

·         Αξιολόγηση της Πράξης

·         Δράσεις Δημοσιότητας

Προϋπολογισμός: € 1.490.000

Περίοδος υποβολής: από 23/8/2013 έως εξαντλήσεως προϋπολογισμού

Σχετικά αρχεία:

Πρόσκληση προς ΙΕΠ (κωδ. 167) (PDF - 844,06 Kb)

Συνοδευτικά Αρχεία Πρόσκλησης (ZIP - 1022,17 Kb)

Β.  Στο διαδικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) μπορεί να δει κανείς δεκάδες προϋπολογισμούς - προκηρύξεις - διαγωνισμούς που αφορούν την αυτοαξιολόγηση - αυτοαξιολόγηση και τη διάθεση - κατανομή  των συγκεκριμένων κονδυλίων. Φαίνεται πως στη Ελλάδα ο ρόλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι καθαρά και μόνο διαχειριστικός. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε :

ΕΡΓΟ
   
ΠΟΣΟ
   
ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ.

- ΑΔΑ

1.Ο προϋπολογισμός του Υποέργου 1 για την Οριζόντια Πράξη με τίτλο: «Επιστημονική υποστήριξη, Διοίκηση, Οργάνωση και Συντονισμός» της Πράξης: «Προκαταρκτικές ενέργειες για την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης» στους Άξονες Προτεραιότητας 1,2,3, - Οριζόντια Πράξη»
   
300.247,20 €.
(ΑΔΑ: ΒΙΕΒΟΞΛΔ-ΩΜΝ -11/02/2014 Αριθ. Πρωτ. 1130)

2.Ο προϋπολογισμός του Υποέργου 2 για την Οριζόντια Πράξη με τίτλο: «Επιστημονική υποστήριξη, Διοίκηση, Οργάνωση και Συντονισμός» της Πράξης: «Προκαταρκτικές ενέργειες για την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης» στους Άξονες Προτεραιότητας 1,2,3 - Οριζόντια Πράξη»

243.060 €.
(11/02/2014 - Αριθ. Πρωτ. 1168 ΑΔΑ: ΒΙΕΒΟΞΛΔ-7ΨΕ)

3. Ο προϋπολογισμός του Υποέργου 4 για την Οριζόντια Πράξη με τίτλο: «Επιστημονική υποστήριξη, Διοίκηση, Οργάνωση και Συντονισμός» της Πράξης: «Προκαταρκτικές ενέργειες για την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης» στους Άξονες Προτεραιότητας 1,2,3 - Οριζόντια Πράξη»

537.000 €
(11/02/2014 Αριθ. Πρωτ. 1301- ΑΔΑ: ΒΙΕΒΟΞΛΔ-Ε2Μ)

4. Προκαταρκτικές ενέργειες για την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης στο πλαίσιο του Υποέργου 5 «Μελέτη   Εφαρμογής  Συστήματος  Αξιολόγησης» των Αξόνων προτεραιότητας  1, 2 και 3 - ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΠΡΑΞΗ

162.360,00 €
(ΑΔΑ:ΒΙΕΟΟΞΛΔ-ΠΦΩ )

Παροχή υπηρεσιών που σχετίζονται με τη διαμονή και την ημιδιατροφή των στελεχών εκπαίδευσης καθώς και των επιμορφωτών αυτών, που θα μετακινηθούν στην Αθήνα στο πλαίσιο του Α΄ Κύκλου της επιμόρφωσης για την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης στην εκπαίδευση.
   
115.000,00 €
ΑΔΑ: ΒΙΡ2ΟΞΛΔ-ΧΓΩ  05 .02 . 2014 Αρ. Πρωτ.: 868

Η συνολική δαπάνη για την Παροχή Υπηρεσιών  Τυπογραφικής & Ηλεκτρονικής Αναπαραγωγής Υλικού
   
23.985,00 €
   
Προμήθεια Γραφικής Ύλης & Αναλωσίμων Ειδών Ηλεκτρονικού

17.000,00 €
   
Πρόσκληση υποβολής προσφοράς για την ανάθεση Παροχής Υπηρεσιών Εστίασης (με την λήψη τριών προσφορών) στο πλαίσιο του Υποέργου 2 «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΦΑΜΡΟΓΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ – Α΄ ΚΥΚΛΟΣ», ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ «ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ»

10.760,00 €
   
2. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας –
Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης
( Πηγή : http://www.espa.gr )

Προϋπολογισμός: € 7.200.000

Αποτίμηση της προόδου μέσω της εφαρμογής συστημάτων διασφάλισης ποιότητας-αξιολόγησης των συντελεστών του εκπαιδευτικού συστήματος.

Περιοχή εφαρμογής: Όλη η Ελλάδα

Κατηγορία δικαιούχων: Υπουργεία – ΝΠΔΔ

Σε ποιους απευθύνεται : Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας

Τι χρηματοδοτείται:

·         Στα πλαίσια της παρούσας πρόσκλησης ενδεικτικές επιλέξιμες δαπάνες θεωρούνται οι ακόλουθες:

·         Αμοιβές μελών των επιμορφωτών

·         Έξοδα μετακίνησης και οδοιπορικά επιμορφωτών και επιμορφούμενων,

·         Κόστος ξενοδοχείων και εξοπλισμού,

·         Κόστος διαμονής διατροφής,

·         Αναλώσιμα, εκτυπώσεις και οποιαδήποτε μορφής τεκμηριωμένη δαπάνη απαιτείται για την υλοποίηση της δράσης

·         Αμοιβές ανά ανθρωπομήνα των Σχολικών Συμβούλων και των Διευθυντών των σχολικών μονάδων

Προϋπολογισμός: € 7.200.000

Περίοδος υποβολής: από 30/4/2010 έως εξαντλήσεως προϋπολογισμού

Σχετικά αρχεία:

Πρόσκληση (DOC - 1,01 Mb)

Συνοδευτικά Αρχεία (ZIP - 662,57 Kb)

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                     Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΣΕΧΙΔΗΣ ΣΑΒΒΑΣ           ΠΟΥΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ

Αριθμ. Πρωτ.:24                        Παλλήνη: 12-3-2014

Διαβάστε Περισσότερα »

Θεοί και άνθρωποι...

Τα αγάλματα έγιναν φίλοι μας, αφουγκράζονται την ανάσα των απελπισμένων, μικραίνουν, ταπεινώνονται, μένουν αιώνες στη βροχή, το κρύο, ριγούν κάτω απ' τη σκιά των βέβηλων χεριών που ήρθαν με λοστούς να τα πάρουν μακριά.

Κι αν νοιώθουμε μόνοι, λειψοί δίχως την εικόνα των δικών μας γλυπτών, μάθαμε να κάνουμε χώρο στην ψυχή, να βρίσκει χώρο το όνειρο, να μένει ζωντανή η ελπίδα της επιστροφής τους.

Τα αγάλματα φορούν κάποτε τα καλά τους και μας επισκέπτονται.
Μας παίρνουν απ' το χέρι ή φορές πάλι μας ανεβάζουν στους δυνατούς ώμους τους.
Έπειτα εμείς μικραίνουμε, γινόμαστε μια σταλιά, κομμάτια μαρμάρου, κομμάτια ακατέργαστων εμβρύων. Στα αυτιά μας ακόμη ηχούν νανουρίσματα αρχαίων μελωδών, ήχοι βαρείς, πλάγιοι. Θηλάζουμε αθανασία.

Απο σήμερα λέω να αφήσω άπλα στην ψυχή μου, να ρχονται θνητοί, ημίθεοι παρέα με αγάλματα κι αγίους, τόσο δικοί μου, τόσο δικοί μας γνώριμοι. Κι εκεί στις υγρές απ' την υγρασία πτυχώσεις των πέπλων τους θα σκαλίζω τα νέα ταξίδια, το έξω και το μέσα του κόσμου.

Τώρα το ξέρω καλά!
Τα αγάλματα σε κοιτούν. Μας κοιτούν. Αρχαίοι κι εμείς μαζί τους μα και τόσο νέοι. Βασιλείς ή πένητες... Θεοί και άνθρωποι...


Διαβάστε Περισσότερα »

Παλιά κάδρα σπιτιών και μπακάλικων της δεκαετίας του 1960

Οι πιο παλιοί θα τα θυμάστε σίγουρα.
Τα παλιά κάδρα με το ξύλινο πλαίσιο και τις ειδυλλιακές χάρτινες αναπαραστάσεις δεν έλειπαν ως διακοσμητικό στοιχείο και από το πιο φτωχικό ακόμη σπιτικό, ιδιαίτερα στα χωριά, στη δεκαετία του 1960.
Φτηνιάρικα ήταν και τα διακινούσαν κύρια οι με κάθε μέσο μετακινούμενοι έμποροι της εποχής, οι μεταπράτες.


Ή τα άλλα που βλέπαμε στα μπακάλικα των χωριών μας.
Το πιο συνηθισμένο εκείνο με τον «πωλών επί πιστώσει» και δίπλα σε αντιπαράθεση ο «πωλών τοις μετρητοίς», καθώς και το άλλο με την παρέα που παίζει χαρτιά και κάποιος χαρτοκλέβει.
Στούς ανθρώπους του καφενείου, είναι χαραγμένα ακόμη στη μνήμη των, ιδιαίτερα το δεύτερο κάδρο, όπου ένας από την κουμαρτζίδικη παρέα που αναπαριστάται έχει σηκώσει και ένα μπουκάλι την ώρα του καυγά.

Κάποια απ΄αυτά υπάρχουν σε ένα παραδοσιακό καφενείο - μπακάλικο στον Πόρο Λευκάδας.
Έχει διατηρήσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά των μαγαζιών της εποχής: ξύλινα τραπέζια, πάγκοι με το συρτάρι στη μέση, παγκάδες για κάθισμα, τα ξύλινα ράφια στον τοίχο για τα ψώνια, παλιά ζυγαριά (πλάστιγγα), παλιό ταβάνι από χάρμποτ, παλιές διαφημίσεις τσιγάρων, και κάποια διασωθέντα κάδρα, κρεμασμένα στους τοίχους, που μας γυρίζουν σε άλλες εποχές.


Και οι λιγοστοί θαμώνες του μαγαζιού ακόμη παλιακοί είναι και αυτοί.
Δεν συγκράτησα δυστυχώς το όνομα του μαγαζιού, αλλά αν βρεθείτε προς αυτήν την μεριά θα το βρείτε σίγουρα μπροστά σας, στην δεξιά πλευρά του δρόμου.






Διαβάστε Περισσότερα »