Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2020

“Όρθιο” ξανά το γεφύρι της Πλάκας στα Τζουμέρκα!

Ύστερα από μια πενταετία από την κατάρρευση του, το γεφύρι της Πλάκας ενώνει ξανά τα Τζουμέρκα με τα Κατσανοχώρια και στέκεται πάλι περήφανο πάνω από τον ποταμό Άραχθο, στην μεγαλύτερη αποκατάσταση πέτρινου γεφυριού στον κόσμο.
Χωρίς να προστεθεί ούτε ένα κιλό μέταλλο επάνω στο γεφύρι (η σκαλωσιά θα αφαιρεθεί σταδιακά), 9000 θολίτες (βαριές και σκληρές πέτρες) αφού πελεκήθηκαν σε συγκεκριμένες διαστάσεις από παλιούς παραδοσιακούς μάστορες, τοποθετήθηκαν με προσοχή και μελέτη ακριβώς όπως στο παλιό γεφύρι. Για την αναστύλωση εργάστηκαν με μεράκι 300 άνθρωποι.
“Δοκιμάζεται” πια από τον χειμωνιάτικο Άραχθο, θα δοκιμαστεί στις πιο δύσκολες συνθήκες, ώστε να μπορεί, μετά το καλοκαίρι, να παραδοθεί στο κοινό», δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο καθηγητής της Σχολής Μηχανικών Μεταλλείων- Μεταλλουργών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, συντονιστής Διεπιστημονικής Ομάδας Έργου του ΕΜΠ για την Αναστήλωση της Γέφυρας Πλάκας, Δημήτρης Καλιαμπάκος.
«Τέτοιο γεφύρι έχει να ξεκαλουπωθεί, να σταθεί στα πόδια του πάνω από έναν αιώνα σε ένα έργο, στο οποίο εργάστηκε μια ομάδα από το ΕΜΠ συγκροτούμενη από 30 καθηγητές και 40 ερευνητές ανέφερε χαρακτηριστικά για το γεφύρι της Πλάκας ο κ. Καλιαμπάκος
Το έργο ολοκληρώθηκε αφού έλαβε αρχικά σημαντικές χορηγίες και προσφορές από ανθρώπους και επιχειρήσεις.

Για την αναστήλωσή του αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί κονίαμα χωρίς τσιμέντο, κι αυτή ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία, καθώς χρειάστηκαν περίπου έξι μήνες δοκιμαστικά μέχρι να καταλήξουν οι ειδικοί στο πλέον κατάλληλο υλικό, με τη σωστή σύνθεση, που θα διασφαλίσει στο έργο τη μεγαλύτερη δυνατή αντοχή στον χρόνο και ντις καιρικές συνθήκες. Εξαρχής, όμως, ο στόχος ήταν το Γεφύρι της Πλάκας να γίνει όπως ήταν πριν από την κατάρρευσή του το απόγευμα της 1ης Φεβρουαρίου 2015 εξαιτίας τρομερής κακοκαιρίας.

Χτισμένο το 1866 από τον φημισμένο Πραμαντιώτη πρωτομάστορα Κώστα Μπέκα και με χρήματα Ηπειρωτών επιχειρηματιών, όπως ο Γιάννης Λούλης, το Γεφύρι της Πλάκας από το 1881 έως το 1913 συνέδεε την Ελλάδα με την οθωμανική αυτοκρατορία και στις δύο πλευρές του υπήρχαν στρατιωτικά φυλάκια. Στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο βομβαρδίστηκε από τους Γερμανούς, αλλά άντεξε παρά τις ζημιές που υπέστη. Το 1944 ο Βελουχιώτης με τον Ζέρβα υπέγραψαν εκεί συμφωνία κοινής δράσης των δυνάμεων του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ. Μέχρι την κατάρρευσή του ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι στα Βαλκάνια και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη, μοναδικό δείγμα της ηπειρώτικης αρχιτεκτονικής παράδοσης και του νεοελληνικού πολιτισμού.

Για την αναστήλωση και αποκατάσταση του Γεφυριού της Πλάκας, υπήρξε από την πρώτη στιγμή μεγάλη κινητοποίηση, ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης, ιδιαίτερα στην περιοχή της Ηπείρου και αυξημένο ενδιαφέρον από την επιστημονική κοινότητα. Στην επιτροπή που έχει συσταθεί για το έργο, συμμετέχουν τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, και Πολιτισμού, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, η Περιφέρεια Ιωαννίνων. Και παρά τις αρχικές καθυστερήσεις φαίνεται ότι σήμερα όλα βαίνουν καλώς για το Γεφύρι της Πλάκας.

Πηγή:arta2day.gr







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής: Σχόλια ανώνυμα, σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς ή ανώνυμες καταγγελίες που δεν συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται. Η "Ιτέα Καρδίτσας" δεν παρεμβαίνει σε καμία περίπτωση για να αλλοιώσει το περιεχόμενο ενός σχολίου εφόσον πληρεί τις προϋποθέσεις. Σε καμιά περίπτωση τα σχόλια δεν αντιπροσωπεύουν την "Ιτέα Καρδίτσας". Επίσης ο διαχειριστής διατηρεί το δικαίωμα να αφαιρεί οποιοδήποτε σχόλιο θεωρεί ότι εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες. Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε και τους όρους χρήσης.

Ο διαχειριστής