«Τῆς ἀρετῆς, εἰ μέλεις πόλις εἶναι, οὐδένα δεῖ ἰδιωτεύειν»
(Πρωταγόρας)
Για να έχει κάποιος δικαίωμα να φέρει τον τίτλο του πολίτη και να λογίζεται οργανικό μέλος μιας κοινωνίας, πρέπει τα ενδιαφέροντά του να μην στρέφονται αποκλειστικά γύρω από το ατομικό του συμφέρον, αλλά να επεκτείνονται ευρύτερα μέσα στο κοινωνικό σύνολο.
Για να αντιμετωπιστούν λοιπόν σε κάθε εποχή τα μεγάλα διαχρονικά προβλήματα του τόπου μας πνευματικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, αλλά και για να λυθούν ένα πλήθος από άμεσα πρακτικά προβλήματα, καθοριστική είναι η συμβολή των ανθρώπων του πνεύματος και των γραμμάτων.
Σήμερα υπάρχουν στο χωριό μας, ευτυχώς πολλοί άνθρωποι και των δυο κατηγοριών.
Τι κάνουν;
Δυστυχώς, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι περισσότεροι απέχουν από τα κοινά.
Είναι λάθος...!!!
Πρέπει να περιορίσουν τον εγωϊσμό τους, να σταματήσουν να ασχολούνται με τον εαυτό τους και να ασχοληθούν με τα κοινά.
Ο χαρακτηρισμός του ανθρώπου με μόρφωση διαμορφώνει επιπλέον και ορισμένες υποχρεώσεις οι οποίες ολοκληρώνουν και την ένταξη του ατόμου στην κατηγορία αυτή.
Κάθε μορφωμένος άνθρωπος έχει ως κύριες υποχρεώσεις του:
1. Να συναισθάνεται τον σημαντικό ρόλο του μέσα στον κοινωνικό χώρο.
2. Να στρατεύεται και να υπηρετεί το συγκεκριμένο πλαίσιο της κοινωνικής και πολιτιστικής θέσης του.
3. Να αναζητά την αλήθεια και να κρίνει.
4. Να διαφωτίζει με τις γνώσεις του τον κοινωνικό περίγυρό του.
5. Να αναλαμβάνει ενεργητικούς ρόλους μέσα στην κοινωνική ζωή.
6. Να επικροτεί τις μικρές ή μεγάλες προσπάθειες των άλλων και με την βοηθειά του να προσπαθεί να τις κάνει καλύτερες.
Η θεμελιωδέστερη αρχή είναι αυτή που ορίζει την ενεργό πάντων συμμετοχή στα κοινά όχι σαν δικαίωμα αλλά σαν υποχρέωση....
Παύλος Σαμαράς
(Πρωταγόρας)
Για να έχει κάποιος δικαίωμα να φέρει τον τίτλο του πολίτη και να λογίζεται οργανικό μέλος μιας κοινωνίας, πρέπει τα ενδιαφέροντά του να μην στρέφονται αποκλειστικά γύρω από το ατομικό του συμφέρον, αλλά να επεκτείνονται ευρύτερα μέσα στο κοινωνικό σύνολο.
Για να αντιμετωπιστούν λοιπόν σε κάθε εποχή τα μεγάλα διαχρονικά προβλήματα του τόπου μας πνευματικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, αλλά και για να λυθούν ένα πλήθος από άμεσα πρακτικά προβλήματα, καθοριστική είναι η συμβολή των ανθρώπων του πνεύματος και των γραμμάτων.
Σήμερα υπάρχουν στο χωριό μας, ευτυχώς πολλοί άνθρωποι και των δυο κατηγοριών.
Τι κάνουν;
Δυστυχώς, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι περισσότεροι απέχουν από τα κοινά.
Είναι λάθος...!!!
Πρέπει να περιορίσουν τον εγωϊσμό τους, να σταματήσουν να ασχολούνται με τον εαυτό τους και να ασχοληθούν με τα κοινά.
Ο χαρακτηρισμός του ανθρώπου με μόρφωση διαμορφώνει επιπλέον και ορισμένες υποχρεώσεις οι οποίες ολοκληρώνουν και την ένταξη του ατόμου στην κατηγορία αυτή.
Κάθε μορφωμένος άνθρωπος έχει ως κύριες υποχρεώσεις του:
1. Να συναισθάνεται τον σημαντικό ρόλο του μέσα στον κοινωνικό χώρο.
2. Να στρατεύεται και να υπηρετεί το συγκεκριμένο πλαίσιο της κοινωνικής και πολιτιστικής θέσης του.
3. Να αναζητά την αλήθεια και να κρίνει.
4. Να διαφωτίζει με τις γνώσεις του τον κοινωνικό περίγυρό του.
5. Να αναλαμβάνει ενεργητικούς ρόλους μέσα στην κοινωνική ζωή.
6. Να επικροτεί τις μικρές ή μεγάλες προσπάθειες των άλλων και με την βοηθειά του να προσπαθεί να τις κάνει καλύτερες.
Η θεμελιωδέστερη αρχή είναι αυτή που ορίζει την ενεργό πάντων συμμετοχή στα κοινά όχι σαν δικαίωμα αλλά σαν υποχρέωση....
Παύλος Σαμαράς
12 σχόλια:
Οταν κάποιος ρώτησε τον Βασιλιά της Σπάρτης Δημάρατο, γιατί οι Σπαρτιάτες θεωρούν άτιμους αυτούς που πετούν την ασπίδα τους και όχι αυτούς που πετούν τις περικεφαλαίες και τους θώρακες, αυτός απάντησε:
“Γιατί τις περικεφαλαίες και τους θώρακες τους φορούν για δική τους προστασία, ενώ την ασπίδα την κρατούν για να υπερασπίσουν την από κοινού παράταξη.”
Η λέξη “idiot” που στα αγγλικά σημαίνει “ηλίθιος”, χαρακτηρίζει όπως και στην Ελληνική τα άτομα χαμηλού νοητικού επιπέδου και προέρχεται από την Ελληνική λέξη Ιδιώτης.
Η λέξη “ιδιώτης” προέρχεται από τη λέξη “ίδιος” που σήμαινε στην αρχαιότητα ότι και σήμερα. Στα λατινικά μεταφέρθηκε ως “idiota” και αρχικά σήμαινε “μέσος άνθρωπος” ενώ αργότερα “αμόρφωτος, απαίδευτος άνθρωπος”. Την ίδια σημασία (του αμόρφωτου ανθρώπου) είχε η λέξη αρχικά και στην Αγγλική γλώσσα, ενώ σήμερα σημαίνει απλώς ηλίθιος, δηλαδή άτομο πολύ χαμηλού νοητικού επιπέδου ενώ η ηλιθιότητα (idiocy) χαρακτηρίζει το προσόν του ηλίθιου δηλαδή τη μεγάλη βλακεία.
Ο Αριστοτέλης στα πολιτικά του χρησιμοποίησε τoν όρο “ιδιωτικός” για να περιγράψει τις προσωπικές υποθέσεις των πολιτών σε αντιδιαστολή με τον όρο “πολιτικός” που χρησιμοποίησε για να περιγράψει τις δημόσιες υποθέσεις (του δήμου, αυτό που ονομάζουμε σήμερα “τα κοινά”).
Η κατάσταση αυτή, έχει σαν αποτέλεσμα την παραγωγή “απαίδευτων” πολιτών, που φροντίζουν μόνο το ιδιωτικό τους συμφέρον, των οποίων η συμμετοχή στα κοινά περιορίζεται στην άσκηση του δικαιώματος ψήφου και οι οποίοι ακόμα και όταν ψηφίζουν, το κάνουν με γνώμονα το ιδιωτικό τους συμφέρον και όχι το κοινό. Και φυσικά, τέτοιοι πολίτες αδυνατούν να αντιληφθούν ότι το ωφέλιμο για την κοινωνία είναι ωφέλιμο και για τους ίδιους (αφού κι αυτοί οι ίδιοι είναι μέλη της κοινωνίας), αδυνατούν να δούν την προσωπική και οικογενειακή ευημερία τους στα πλαίσια μιας ευημερούσας κοινωνίας και επιδίδονται σε αυτό που η φύση τους προστάζει, το άνευ όρων κυνήγι επιβίωσης και επιβολής εξουσίας όπου όλα επιτρέπονται.
Η συμπεριφορά αυτή, όπως έλεγε και ο Αριστοτέλης, ταιριάζει σε ζώα μάλλον παρά σε ανθρώπους.
Αφού φέτος πήγαν καλά τα βαμπακια καλά πάει και οΔημος και το χωριό και όλα.
Α και το νερό.αφού έχουμε νερό για τα βαμπακια εντάξει.
ποιος μας εγγυαται οτι οι "μορφωμενοι" θα εχουν επιτυχιες στα κοινα;μαλλον το αντιθετο θα συμβει γιατι αυτοι δεν ξερουν ουτε να μιλανε δημοσια, μονο το προσωπικο συμφερον τους κοιτανε και τιποτα αλλο.το μισουν το χωριο.δεν βγαινουν ουτε για καφε,ουτε για ενα ποτο με τις οικογενειες τους να στηριξουν λιγο την ιτεα απλα ετυχε να παρουν ενα πτυχιο για να διοριστουν και λυσουν το οικονομικο τους.δεν τους ενοιαξε ποτε η γενετειρα τους.ισως βεβαια να μην εχουν την ικανοτητα να ασχοληθουν με τα κοινα γιατι ειναι αντικοινωνικοι δεν εχουν παρεες, γειτονια, φιλους, συναναστροφες με επαγγελματιες κτλ.παρτακηδες ειναι...
...συνεχεια απο το παραπανω...
μενουν στην ιτεα επειδη εχουν σπιτι οχι επειδη την αγαπανε αλλιως ....μην τον ειδατε τον παναη
Ο ασπoύδαχτος δεν είναι και αμόρφωτος...Οι άνθρωποι δεν παίρνουν = μορφή =, δεν διαπλάθονται μόνο με την εκπαίδευση στα σχολεία...Ιδιωτικά μαθήματα,και μάλιστα πολύ αποτελεσματικά,παραδίδουν η οικογένεια,ο κοινωνικός κύκλος, η αυτομόρφωση και η εμπειρία...Μυαλό δεν πουλάνε ούτε στα θρανία ούτε στη λαϊκή....'η τόχεις 'η σου λείπει, και αυτό κανείς δεν μπορεί να το αλλάξει.!!. Υπάρχουν κάτι μυαλωμένοι που δεν πέρασαν από τα θρανία,αλλά μεταβόλισαν τις εμπειρίες σε μιά προσωπική φιλοσοφία και ΕΥΓΕΝΕΙΑ που κανένα εκπαιδευτικό ίδρυμα δεν μπορεί να προσφέρει..Κάτι θυμόσοφοι που σε αφήνουν άναυδο καθώς μέσα σε λίγες λέξεις συνοψίζουν με ζηλευτή αμεσότητα και καθαρότητα λόγου νοήματα που άλλοι θα χρειάζονταν σελίδες επί σελίδων απλώς γιά να τα θίξουν.....Γράψτε την άποψη σας ελεύθερα..όμως μη περιμένετε να συμφωνήσει κανείς μαζί σας.[με τα 4 τελευταία σχόλια]
Καλημέρα σας φίλοι ανώνυμοι, επώνυμοι συγχωριανοί αλλά και διαδικτυακοί φιλοι της Ιτέας. Ωραίο το κείμενο και σίγουρα δίνει τροφή για σχόλια, καλοπροαίρετα και κακοπροαίρετα θα έλεγα.
Με την ανάλυση της ετυμολογίας της λέξης "ιδιώτης" προφανώς μας παραπέμπει ότι όλοι όσοι δεν συμμετέχουν στα κοινά είναι ηλίθιοι. Ετυμολογικά έχει μια δόση αλήθειας. Είναι όμως έτσι και στη ζωή;;
Όταν κάποιος ασχολείται με τα κοινά σίγουρα εκτείθεται δημόσια και ο λόγος του έχει άλλη βαρύτητα. Επίσης σίγουρα θα δεχθεί και τα πυρά όλων άλλοτε καλοπροαίρετα=βοήθεια και άλλοτε κακοπροαίρετα=απογοήτευση.
Τι νιώθει ένας άνθρωπος που βάλλεται συνεχώς ενω ο ίδιος αφιερώνει χρόνο και παράλληλα χάνει χρόνο απο την οικογένειά του(χρόνος που δεν αναπληρώνεται ποτέ όσες ζωές και να ζήσεις);;
-Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις(βλέπε συλλόγους)χωρίς καμμία αμοιβή.-
Τις περισσότερες φορές αυτό φέρνει κούραση, εκτός απο σωματική, και ψυχολογική, καταβάλει τον οργανισμό άρα μιλάμε για θέμα υγείας πλέον.
Βαικά στοιχεία για να ασχοληθείς με τα κοινά και να προσφέρεις πραγματικά είναι 1ον: η αγάπη γι αυτό που κάνεις και 2ον: η ανιδιοτέλεια. Με λίγα λόγια κλειστά αυτιά και ανοιχτό βλέμμα στον στόχο που έχει τεθεί. Πρέπει να το δούμε όλοι μας έτσι για μπορέσουμε να βοηθήσουμε τον τόπο μας, ο καθένας απο το δικό του μετερίζι και με τον δικό του τρόπο.
Και τι εννοώ.
Πρίν απο λίγο καιρό με σταμάτησε στο δρόμο ο συγχωριανός μας Μακρής Γιώργος(Τζιορβατζής) και μου είπε σε πάρα πολύ καλό ύφος μια ιδέα του που αφορά τις εκδηλώσεις του συλλόγου και την οποία τεκμηρίωσε πολύ ωραία. Αυτό είναι σημαντικό γιατί έβαλε κι αυτός ένα λιθαράκι. Δεν έχει σημασία αν αυτή η ιδέα ήταν στα σχέδια του συλλόγου αν πραγματοποιηθεί ή όχι. Δεν είναι όλα εφικτά. Σημασία έχει ότι συμμετέχει. Θα μπορούσα να σας δώσω κι άλλα παραδείγματα αλλά δεν νομίζω ότι χρειάζεται περισσότερη ανάλυση. Έτσι πρέπει να κάνουμε όλοι μας σε όποιο επίπεδο "μόρφωσης" έχουμε φτάσει. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο πιο πάνω ανώνυμος "Ιδιωτικά μαθήματα,και μάλιστα πολύ αποτελεσματικά,παραδίδουν η οικογένεια,ο κοινωνικός κύκλος, η αυτομόρφωση και η εμπειρία".
Το θέμα λοιπόν είναι ΝΑ ΘΕΛΟΥΜΕ να ασχοληθούμε και όχι επειδή έχουμε επίπεδο μόρφωσης. Και σαφώς πρέπει να είμαστε έτοιμοι και να δεχόμαστε όλες τις κριτικές, καλοπροαίρετες και κακοπροαίρετες απ' όπου κι αν προέρχονται....
Την καλημέρα μου με σεβασμό σε όλους τους αναγνώστες της διαδικτυακής Ιτέας.
Αυτο λεμε και εμεις Αχιλλεα!
Οτι υπαρχουν ανθρωποι που αφιερωνουν χρονο που δεν τους περισευει για να προσφερουν το καλυτερο που μπορουν (οπως εσυ και λιγοι ακομη) και αλλοι (πολλοι) χρησιμοποιουν την εργασια και την αυτοπροσφορα ανθρωπων και συλλογων για ιδιον οφελος και την αυτοπροβολη!!!!!!
Μην ξεχναμε οτι εχουμε και εκλογες στην τοπικη αυτοδιοικηση οποτε πρεπει η παρουσια τους να ειναι αισθητη παντι τροπω!
Οποίος προσφέρει στα κοινά σε συλλόγους κλπ δε χρειάζεται να το λέει συνέχεια ότι αφιερώνει από τον προσωπικό του χρόνο κλπ.
Αν δεν θέλει ας μπει στην άκρη. Κάθε φορά κάποιοι το επισημαίνουν συνέχεια.Δεν είναι καλό αυτό.Σκυφτά κλπ τα κεφάλια και προσφορά,αλλιώς απόσυρση.
Ένας άλλος ανώνυμος
Ο τοπος μας ειναι πολυ μικρος και ολοι γνωριζομαστε!
Χρειαζεται να υπενθυμιζουμε τα αυτονοητα, οτι δηλαδη για να γινουν καποια δρωμενα σε εναν τοπο καποιοι προσφερουν εαυτους παρακινουμενοι μονο απο την αγαπη τους για την περιοχη τους!
Επειδη ο τοπος οπως προειπα ειναι μικρος, το ποιος χρησιμοποιει συλλογους για αυτοπροβολη μπορει να του απαντηθει κανοντας μια πολυ απλη ερωτηση στον εαυτο του:
Ποιος ή ποιοι εχουν εμμεσο ή και αμεσο οφελος με το να εμφανιζονται σε καθε εκδηλωση του οποιου συλλογου;
Η απαντηση δικη σας.......
Υγ. Και μην μου πει κανεις οτι αυτη την ερωτηση δεν την εχει κανει κανεις ποτε στην ζωη του, ουτε οτι την εχει συζητησει με τον περιγυρο του.......
Συμφωνώ με τον Αχιλλέα.
Κάτι καλό γίνεται στο χωρίο μας.
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής: Σχόλια ανώνυμα, σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς ή ανώνυμες καταγγελίες που δεν συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται. Η "Ιτέα Καρδίτσας" δεν παρεμβαίνει σε καμία περίπτωση για να αλλοιώσει το περιεχόμενο ενός σχολίου εφόσον πληρεί τις προϋποθέσεις. Σε καμιά περίπτωση τα σχόλια δεν αντιπροσωπεύουν την "Ιτέα Καρδίτσας". Επίσης ο διαχειριστής διατηρεί το δικαίωμα να αφαιρεί οποιοδήποτε σχόλιο θεωρεί ότι εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες. Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε και τους όρους χρήσης.
Ο διαχειριστής