Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αστρίτσα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αστρίτσα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023

Το κονάκι "Κοέν" στην Αστρίτσα (Μπουλί)

Η Αστρίτσα είναι Δημοτικό Διαμέρισμα του Δήμου Παλαμά (πρώην Φύλλου), έχει περί τους 200 μόνιμους κατοίκους και απέχει από την πόλη της Καρδίτσας περίπου 23 χλμ.. Αποτελεί ένα τυπικό χωριό του θεσσαλικού κάμπου, χωρίς κανένα ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ή πολεοδομικό ενδιαφέρον, αφού όλα σχεδόν τα κτίσματά του έχουν ανανεωθεί μετά το 1950. 

Το μόνο παλιό και αξιόλογο κτίσμα που σώζεται στο χωριό είναι το κονάκι "Κοέν", χαρακτηριστικό τσιφλικόσπιτο του κάμπου, το οποίο σήμερα βρίσκεται στην ιδιοκτησία της οικογένειας Καραγιώτα. Είναι κτισμένο στο κέντρο του χωριού, στη μέση ενός μεγάλου οικοπέδου, ελεύθερο από άλλα κτίσματα γύρω του. Είναι ογκώδες σε σχέση με τα υπόλοιπα κτίσματα του χωριού και δεσπόζει σ' αυτό, δηλώνοντας έτσι την αίγλη και την υπεροχή του τσιφλικά έναντι των υποτελών κολίγων.

Πρόκειται για μία πλούσια κατασκευή, καθώς είναι εξ ολοκλήρου φτιαγμένη από καλοδουλεμένους λίθους, υλικό δυσεύρετο και ακριβό εκείνη την εποχή στον κάμπο. Κατασκευάστηκε τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα, ενδεχομένως από Τούρκους τσιφλικάδες της περιοχής, οι οποίοι, φεύγοντας το 1881 με την απελευθέρωση της Θεσσαλίας, πούλησαν το τσιφλίκι τους στον Εβραίο Ηλία Κοέν. Στη συνέχεια, το 1920, λίγο πριν από τις απαλλοτριώσεις των μεγάλων τσιφλικιών της Θεσσαλίας, αγοράστηκε από την οικογένεια Καραγιώτα, στην ιδιοκτησία της οποίας βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Πρόκειται για διώροφη, λιθόκτιστη οικοδομή που στην αρχική της μορφή ήταν στεγασμένη με ξύλινη τετράκλινη στέγη, καλυμμένη με χειροποίητα κεραμίδια βυζαντινού τύπου, η οποία σήμερα έχει καταστραφεί. Είναι λιτό στη μορφολογία του, χωρίς πρόσθετα διακοσμητικά στοιχεία και η πρόσοψή του διαμορφώνεται από την καλά αρμολογημένη λιθοδομή, τις καλοδουλεμένες κατασκευαστικές λεπτομέρειες και από τα ανοίγματα που είναι συμμετρικά τοποθετημένα στον κατακόρυφο άξονα συμμετρίας. Στο κέντρο του ισογείου υπάρχει η μοναδική είσοδος του σπιτιού. Πάνω από την είσοδο του κτιρίου, στην αρχική του μορφή, υπήρχε μικρό ξύλινο μπαλκόνι, το οποίο σήμερα έχει καταστραφεί.




Διαβάστε Περισσότερα »

Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2019

«Κάηκε» η Αστρίτσα, σε αναζήτηση άλλου χώρου για το Διαδημοτικό Καταφύγιο Ζώων

Παρελθόν θα πρέπει να θεωρείται η περιοχή της Αστρίτσας ως χώρος δημιουργίας Διαδημοτικού καταφυγίου φιλοξενίας ζώων, σύμφωνα με όσα μας ανέφερε ο δήμαρχος Καρδίτσας Βασίλης Τσιάκος.
Ο κ. Τσιάκος υποστήριξε πως δεν πρόκειται να γίνει κάτι αν μία τοπική κοινωνία αντιδρά για το χώρο που επιλέχθηκε αλλά εξέφρασε την απορία για τις αντιδράσεις. Ειδικά από τη στιγμή που μιλάμε για ένα χώρο φιλοξενίας πρότυπο, με υψηλότατες προδιαγραφές, παρουσία μονίμων κτηνιάτρων, όπου θα κάνουν πρακτική φοιτητές της Κτηνιατρικής και θα αναβαθμίσει σημαντικά την περιοχή που θα κατασκευαστεί και θα βοηθήσει την ανάπτυξή της.
Ο δήμαρχος Καρδίτσας άφησε να εννοηθεί ότι εδώ και μέρες γίνεται αναζήτηση περιοχής, πιο κοντά στο Δήμο Καρδίτσας και ήδη έχουν επισημανθεί κάποιες που θα τεθούν υπόψιν των τοπικών κοινωνιών για να μην υπάρξουν παρόμοια προβλήματα. Επίσης, μας είπε ότι όλοι οι εργαζόμενοι στο κέντρο φιλοξενίας θα προέρχονται από τον Δήμο που θα το στεγάσει σε έδαφός του.

Π.Κ.

πηγή



Διαβάστε Περισσότερα »