Υπάρχει κανείς, ακόμα και από τους νεότερους, που δεν θυμάται ή δεν γνωρίζει τη διαφήμιση της Henninger «Κουτί, κουτί, κουτί», τη διαφήμιση της εγκυκλοπαίδειας Δομή με το σλόγκαν «Ποιος είσαι, η Δομή;» τον «Μίστερ Φόρτε», τη διαφήμιση για τα μακαρόνια Stella «40 χρόνια φούρναρης», τη Θεία Ολγα που ήξερε τα πάντα για τους λεκέδες, το πρόσταγμα «Σκέψου πριν αγοράσεις» ή το γάλα Βλάχας εβαπορέ που μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει γερά παιδιά; Διαφημίσεις που άφησαν εποχή ή εποχές που άφησαν διαφημίσεις...
Σε πολλές περιπτώσεις οι πρωταγωνιστές των διαφημίσεων απέκτησαν φήμη, αναγνωρισιμότητα και δόξα.
Τι απέγιναν όμως αυτά τα πρόσωπα;
Ποια είναι η ιστορία πίσω από τις διαφημίσεις - θρύλος;
Μια ανθολογία των διαφημίσεων που ξεχώρισαν, από το παρελθόν μέχρι σήμερα, καταχωρίσεις, σλόγκαν, τηλεοπτικά σποτάκια αλλά και τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούσαν καθώς και οι ιστορίες τους ή με άλλα λόγια, η διαφήμιση στην Ελλάδα και η Ελλάδα μέσα από τη διαφήμιση...
"Η θεία Ολγα ξέρει..."
Μια άλλη σταρ της εποχής ήταν η θεία Ολγα.
Δεν ήταν μια συνηθισμένη νοικοκυρά των απορρυπαντικών.
Στο πρόσωπό της συμπύκνωνε τη γιαγιά, τη θεία και τη μητέρα. Είχε περάσει καταστροφές, πολέμους, κατοχές αλλά έβγαινε πάντα ασπροπρόσωπη. Η πείρα της ήταν η καλύτερη σύσταση και το τραγουδάκι συνηγορούσε «η θεία Ολγα ξέρει, η θεία Ολγα ξέρει»...
Εχουν περάσει 35 χρόνια περίπου από τότε που η θεία Ολγα ήταν στις δόξες της και δυστυχώς κανένα αρχείο δεν έχει κρατηθεί. Το μόνο που είναι γνωστό είναι ότι ήταν ηθοποιός.
>
"Και τι κουτί κουτί..."
Μια θέση ανάμεσα στις πιο γνωστές και ξακουστές διαφημίσεις κατέχει και η διαφήμιση της Henninger, «Κουτί, κουτί, κουτί». Η πρώτη μπίρα σε κουτί ήταν γεγονός και παρουσιαζόταν στο κοινό. Στο τηλεοπτικό σποτάκι ακουγόταν ένα τραγούδι σε ρυθμό λάτιν που ξεσήκωνε και ενθουσίαζε: «Κουτί - κουτί - κουτί, και τι κουτί - κουτί...».
Οι τηλεθεατές δεν χόρταιναν τη διαφήμιση και «παρακαλούσαν» την τηλεόραση να την ξαναδείξει έτοιμοι να χορέψουν. Η διαφήμιση είχε τεράστια επιτυχία αλλά και εμπορική αφού απογείωσε τις πωλήσεις της μπίρας. Το τραγούδι ήταν βασισμένο στο ισπανικό τραγούδι «tico - tico» (τίκο-τίκο) το οποίο τραγουδιστά ακουγόταν ως κουτί-κουτί.
Ο πρωταγωνιστής της διαφήμισης απέκτησε μεγάλη αναγνωρισιμότητα αλλά και δόξα.
Ήταν κάτι σαν σταρ. Την εποχή εκείνη, αλλά και αργότερα, δεν «μπορούσε» να κυκλοφορήσει λόγω της φήμης του. Ήταν ηθοποιός και ονομαζόταν Κίμων Μουζενίδης.
Έπαιξε και σ' άλλες διαφημίσεις, όπως τη ρετσίνα Κουρτάκη και τη σοκολάτα SAVOY (Σαβόι).
Όμως η διαφήμιση «Κουτί, κουτί, κουτί» σφράγισε την καριέρα του ως ηθοποιού και δεν του επέτρεψε να ξαναδουλέψει ποτέ στο θέατρο. Αποσύρθηκε και μέχρι το τέλος της ζωής του, το 1995, εργαζόταν σε βιοτεχνία εσωρούχων και μαγιό ιδιοκτησίας του. Παρ' όλα αυτά, ακόμα και 15 χρόνια μετά τη διαφήμιση, ο κόσμος τον σταματούσε στον δρόμο...
"Παίξε - τρέξε μικρούλη..."
«Παίξε - τρέξε μικρούλη, γίνε άντρας μικρούλη, άντρας ωραίος, γερός...» τραγουδούσε από το 1974 το γάλα βλάχας εβαπορέ του οποίου το σλόγκαν ήταν: «μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει γερά παιδιά». Στη διαφήμιση εμφανιζόταν ένα μικρό παιδάκι το οποίο εύθυμο απολάμβανε ένα ποτήρι γάλα. Το παιδάκι επιλέχθηκε από πρακτορείο μοντέλων.
Ενα από τα επιτυχέστερα και διαρκέστερα σλόγκαν της ελληνικής διαφήμισης είναι το δια παιδικού στόματος «Η μαμά μου η καλή καθαρίζει με RΟLΙ».
Ποιος δεν θυμάται την απορία του μικρού μαθητή-πειραχτήρι, την δεκαετία του '70, που μπροστά στις επιδόσεις του συμμαθητή του που απαντούσε σωστά σ' όλες τις ερωτήσεις του καθηγητή, αναρωτιόταν «Μα ποιος είσαι, η Δομή είσαι;».
Τον φούρναρη της γειτονιάς υποδυόταν ο καλόκαρδος και χαμογελαστός φούρναρης της διαφήμισης των ζυμαρικών Stella. Μερακλής και μιλούσε εκ πείρας αφού -όπως έλεγε και το σλόγκαν- «σαράντα χρόνια φούρναρης» έχει ψήσει και έχει ψήσει.
Ο εμπνευστής του διαφημιστικού ήταν ο θεατρικός συγγραφέας Γιώργος Χασάπογλου.
Υπηρέτησε για περισσότερα από 35 χρόνια την «τέχνη» της διαφήμισης, παρ όλο που δεν την αγάπησε ποτέ, όπως μας είπε ο ίδιος. Είναι υπεύθυνος για το σλόγκαν «Μεταξύ μας, ΜΕΤΑΧΑ», «Το παιδί μίλησε» του ΠΡΟΠΟ, «Μόνος η ΜΑΝΟS», ενώ η λέξη αρτοποιήματα, η οποία δεν υπήρχε πιο πριν στη γλώσσα, για τους φούρνους Κατσέλη του ανήκει και χρησιμοποιείται σήμερα από πολλούς φούρνους. Αποσύρθηκε πριν από τρία χρόνια από την ενεργό δράση με τελευταίο του διαφημιστικό να είναι της Τράπεζας Πειραιώς ενώ το τελευταίο του σλόγκαν είναι: «Η τράπεζα με τη δική σου έννοια».
"Μίστερ Φόρτε..."
Μυστήριο παραμένει μέχρι και σήμερα σε ποιον ανήκε η φωνή του πανίσχυρου «Μίστερ Φόρτε», όπου σαν βασιλόπουλο του παραμυθιού, σαν ουράνιος ιππότης εμφανιζόταν έτοιμος να καθαρίσει τις βρομιές. Αρκούσε η φράση «αυτή η βρωμιά δεν βγαίνει με τίποτα» και ο μίστερ Φόρτε εμφανιζόταν ως από μηχανής θεός...
Τρεις κορυφαίες διαφημιστικές εταιρείες συνέπραξαν για να δημιουργηθεί η καμπάνια που προέτρεπε τους Ελληνες καταναλωτές να προτιμήσουν τα ελληνικά προϊόντα και να δείξουν εμπιστοσύνη στα ελληνικά χέρια. Το σλόγκαν παραμένει μέχρι σήμερα: «Σκέψου πριν αγοράσεις».
Τη δεκαετία του '80 μια νοικοκυρά φορτωμένη με σακούλες γύριζε κεφάτη από το σούπερ μάρκετ μεταδίδοντας το κέφι της. «Είναι κεφάτη, γυρίζει απ' του Βερόπουλου» ακουγόταν από τις μικρές οθόνες. Η διαφήμιση αυτή έμελλε να είναι από τις μεγαλύτερες και διαρκέστερες διαφημιστικές επιτυχίες. Η πρωταγωνίστρια παρέμεινε αρκετό καιρό στις οθόνες μας, αφού η διαφήμιση παιζόταν για αρκετό καιρό και δεν πρωταγωνίστησε σ' άλλο μεγάλο διαφημιστικό.
Μπορεί οι περασμένες δεκαετίες να θεωρούνται από πολλούς ως τα «χρυσά χρόνια» της ελληνικής διαφήμισης, όμως υπάρχουν σήμερα ταινίες οι οποίες σχολιάζονται θετικά και μάλιστα έχουν αναδειχθεί πολλά πρόσωπα μέσω αυτών.
Η διάσημη πια γιαγιά του τηλεφωνικού καταλόγου 11880 είναι ένα πρόσωπο το οποίο είδε τη φήμη του να εκτινάσσεται. Ονομάζεται Μαρία Ράλλη και, παρ' ότι ηθοποιός, ανήκει σε πρακτορείο μοντέλων για διαφημίσεις. Έχει αυστηρό συμβόλαιο με το πρακτορείο το οποίο της απαγορεύει να δίνει συνεντεύξεις και να εμφανίζεται σε εκπομπές. Όμως και η υγεία της δεν της το επιτρέπει.
Μεγάλη επιτυχία είχε και το διαφημιστικό σποτάκι για λογαριασμό της NOVA, πριν από δύο χρόνια περίπου με πρωταγωνιστές δύο Κρητικούς, σαφώς επηρεασμένοι από τα ντοκιμαντέρ που προβάλλονται από την ψηφιακή πλατφόρμα. Αίσθηση προκάλεσαν και άλλα δύο διαφημιστικά της NOVA, τόσο για το έξυπνο σενάριό τους όσο και για τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών. Ο αστυνομικός με τον περίσσιο ζήλο όπου καταδιώκει τον «κλεφτοκοτά» αλά Χόλιγουντ με το αμίμητο σλόγκαν «Πουτ δε κοτ ντάουν», έγινε φίρμα και το διαφημιστικό γνώρισε μεγάλη επιτυχία.
Το διαφημιστικό του ΟΤΕ που μας έδωσε το σλόγκαν «στη μάνα σου το πες;» εισήγαγε ένα νέο ύφος διαφημίσεων. Βλέπουμε μια νεαρή κοπέλα, στεναχωρημένη, με τον πατέρα της να τη ρωτάει τι έχει. Η απάντησή της εμπεριέχει όρους πληροφορικής και το αναμενόμενο είναι ο πατέρας της να μην καταλάβει τίποτα. Ομως με τον ΟΤΕ όλοι μπαίνουμε στον χώρο της ευρυζωνικότητας.
«Φίρμες» είναι και οι παππούδες της διαφήμισης της Τράπεζας Πειραιώς οι οποίοι «λογομαχούν» για τις αποταμιεύσεις τους, καθώς ο ένας ζει για το παρόν ενώ ο άλλος σκέφτεται το μέλλον. Ο «άταχτος» παππούς που μας χαρίζει την ατάκα «Τι λες βρε χούφταλο», ονομάζεται Ευάγγελος Κομμοτάς και είναι ηθοποιός.
Ο «φρόνιμος» παππούς λέγεται Στράτος Σαρίκος, είναι 96 χρόνων, άνθρωπος με μεγάλη ενέργεια και είναι πρώην Βαλκανιονίκης (!). Μάλιστα παρά τα χρόνια του είναι ακόμα ενεργός αθλητής.
Τέλος, ο Ευθύμης Παπαδημητρίου, ηθοποιός που πρωταγωνιστεί σε δύο από τα καλύτερα σίριαλ της σεζόν «Αμυνα ζώνης» και «Μαύρα μεσάνυχτα» είχε πρωταγωνιστήσει ως περίεργος τύπος στις ταινίες του ΟΤΕ για το 11888 με σλόγκαν «Μη χτυπάς όπου να ναι, χτύπα 11888».
Υπάρχουν πολλές σύγχρονες διαφημιστικές ταινίες που έχουν ξεχωρίσει,
ο χρόνος όμως θα δείξει αν θα αφήσουν εποχή...
http://www.ethnos.gr
Σε πολλές περιπτώσεις οι πρωταγωνιστές των διαφημίσεων απέκτησαν φήμη, αναγνωρισιμότητα και δόξα.
Τι απέγιναν όμως αυτά τα πρόσωπα;
Ποια είναι η ιστορία πίσω από τις διαφημίσεις - θρύλος;
Μια ανθολογία των διαφημίσεων που ξεχώρισαν, από το παρελθόν μέχρι σήμερα, καταχωρίσεις, σλόγκαν, τηλεοπτικά σποτάκια αλλά και τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούσαν καθώς και οι ιστορίες τους ή με άλλα λόγια, η διαφήμιση στην Ελλάδα και η Ελλάδα μέσα από τη διαφήμιση...
"Η θεία Ολγα ξέρει..."
Μια άλλη σταρ της εποχής ήταν η θεία Ολγα.
Δεν ήταν μια συνηθισμένη νοικοκυρά των απορρυπαντικών.
Στο πρόσωπό της συμπύκνωνε τη γιαγιά, τη θεία και τη μητέρα. Είχε περάσει καταστροφές, πολέμους, κατοχές αλλά έβγαινε πάντα ασπροπρόσωπη. Η πείρα της ήταν η καλύτερη σύσταση και το τραγουδάκι συνηγορούσε «η θεία Ολγα ξέρει, η θεία Ολγα ξέρει»...
Εχουν περάσει 35 χρόνια περίπου από τότε που η θεία Ολγα ήταν στις δόξες της και δυστυχώς κανένα αρχείο δεν έχει κρατηθεί. Το μόνο που είναι γνωστό είναι ότι ήταν ηθοποιός.
>
"Και τι κουτί κουτί..."
Μια θέση ανάμεσα στις πιο γνωστές και ξακουστές διαφημίσεις κατέχει και η διαφήμιση της Henninger, «Κουτί, κουτί, κουτί». Η πρώτη μπίρα σε κουτί ήταν γεγονός και παρουσιαζόταν στο κοινό. Στο τηλεοπτικό σποτάκι ακουγόταν ένα τραγούδι σε ρυθμό λάτιν που ξεσήκωνε και ενθουσίαζε: «Κουτί - κουτί - κουτί, και τι κουτί - κουτί...».
Οι τηλεθεατές δεν χόρταιναν τη διαφήμιση και «παρακαλούσαν» την τηλεόραση να την ξαναδείξει έτοιμοι να χορέψουν. Η διαφήμιση είχε τεράστια επιτυχία αλλά και εμπορική αφού απογείωσε τις πωλήσεις της μπίρας. Το τραγούδι ήταν βασισμένο στο ισπανικό τραγούδι «tico - tico» (τίκο-τίκο) το οποίο τραγουδιστά ακουγόταν ως κουτί-κουτί.
Ο πρωταγωνιστής της διαφήμισης απέκτησε μεγάλη αναγνωρισιμότητα αλλά και δόξα.
Ήταν κάτι σαν σταρ. Την εποχή εκείνη, αλλά και αργότερα, δεν «μπορούσε» να κυκλοφορήσει λόγω της φήμης του. Ήταν ηθοποιός και ονομαζόταν Κίμων Μουζενίδης.
Έπαιξε και σ' άλλες διαφημίσεις, όπως τη ρετσίνα Κουρτάκη και τη σοκολάτα SAVOY (Σαβόι).
Όμως η διαφήμιση «Κουτί, κουτί, κουτί» σφράγισε την καριέρα του ως ηθοποιού και δεν του επέτρεψε να ξαναδουλέψει ποτέ στο θέατρο. Αποσύρθηκε και μέχρι το τέλος της ζωής του, το 1995, εργαζόταν σε βιοτεχνία εσωρούχων και μαγιό ιδιοκτησίας του. Παρ' όλα αυτά, ακόμα και 15 χρόνια μετά τη διαφήμιση, ο κόσμος τον σταματούσε στον δρόμο...
"Παίξε - τρέξε μικρούλη..."
«Παίξε - τρέξε μικρούλη, γίνε άντρας μικρούλη, άντρας ωραίος, γερός...» τραγουδούσε από το 1974 το γάλα βλάχας εβαπορέ του οποίου το σλόγκαν ήταν: «μεγαλώνει, μεγαλώνει, μεγαλώνει γερά παιδιά». Στη διαφήμιση εμφανιζόταν ένα μικρό παιδάκι το οποίο εύθυμο απολάμβανε ένα ποτήρι γάλα. Το παιδάκι επιλέχθηκε από πρακτορείο μοντέλων.
Ενα από τα επιτυχέστερα και διαρκέστερα σλόγκαν της ελληνικής διαφήμισης είναι το δια παιδικού στόματος «Η μαμά μου η καλή καθαρίζει με RΟLΙ».
Ποιος δεν θυμάται την απορία του μικρού μαθητή-πειραχτήρι, την δεκαετία του '70, που μπροστά στις επιδόσεις του συμμαθητή του που απαντούσε σωστά σ' όλες τις ερωτήσεις του καθηγητή, αναρωτιόταν «Μα ποιος είσαι, η Δομή είσαι;».
Τον φούρναρη της γειτονιάς υποδυόταν ο καλόκαρδος και χαμογελαστός φούρναρης της διαφήμισης των ζυμαρικών Stella. Μερακλής και μιλούσε εκ πείρας αφού -όπως έλεγε και το σλόγκαν- «σαράντα χρόνια φούρναρης» έχει ψήσει και έχει ψήσει.
Ο εμπνευστής του διαφημιστικού ήταν ο θεατρικός συγγραφέας Γιώργος Χασάπογλου.
Υπηρέτησε για περισσότερα από 35 χρόνια την «τέχνη» της διαφήμισης, παρ όλο που δεν την αγάπησε ποτέ, όπως μας είπε ο ίδιος. Είναι υπεύθυνος για το σλόγκαν «Μεταξύ μας, ΜΕΤΑΧΑ», «Το παιδί μίλησε» του ΠΡΟΠΟ, «Μόνος η ΜΑΝΟS», ενώ η λέξη αρτοποιήματα, η οποία δεν υπήρχε πιο πριν στη γλώσσα, για τους φούρνους Κατσέλη του ανήκει και χρησιμοποιείται σήμερα από πολλούς φούρνους. Αποσύρθηκε πριν από τρία χρόνια από την ενεργό δράση με τελευταίο του διαφημιστικό να είναι της Τράπεζας Πειραιώς ενώ το τελευταίο του σλόγκαν είναι: «Η τράπεζα με τη δική σου έννοια».
"Μίστερ Φόρτε..."
Μυστήριο παραμένει μέχρι και σήμερα σε ποιον ανήκε η φωνή του πανίσχυρου «Μίστερ Φόρτε», όπου σαν βασιλόπουλο του παραμυθιού, σαν ουράνιος ιππότης εμφανιζόταν έτοιμος να καθαρίσει τις βρομιές. Αρκούσε η φράση «αυτή η βρωμιά δεν βγαίνει με τίποτα» και ο μίστερ Φόρτε εμφανιζόταν ως από μηχανής θεός...
Τρεις κορυφαίες διαφημιστικές εταιρείες συνέπραξαν για να δημιουργηθεί η καμπάνια που προέτρεπε τους Ελληνες καταναλωτές να προτιμήσουν τα ελληνικά προϊόντα και να δείξουν εμπιστοσύνη στα ελληνικά χέρια. Το σλόγκαν παραμένει μέχρι σήμερα: «Σκέψου πριν αγοράσεις».
Τη δεκαετία του '80 μια νοικοκυρά φορτωμένη με σακούλες γύριζε κεφάτη από το σούπερ μάρκετ μεταδίδοντας το κέφι της. «Είναι κεφάτη, γυρίζει απ' του Βερόπουλου» ακουγόταν από τις μικρές οθόνες. Η διαφήμιση αυτή έμελλε να είναι από τις μεγαλύτερες και διαρκέστερες διαφημιστικές επιτυχίες. Η πρωταγωνίστρια παρέμεινε αρκετό καιρό στις οθόνες μας, αφού η διαφήμιση παιζόταν για αρκετό καιρό και δεν πρωταγωνίστησε σ' άλλο μεγάλο διαφημιστικό.
Μπορεί οι περασμένες δεκαετίες να θεωρούνται από πολλούς ως τα «χρυσά χρόνια» της ελληνικής διαφήμισης, όμως υπάρχουν σήμερα ταινίες οι οποίες σχολιάζονται θετικά και μάλιστα έχουν αναδειχθεί πολλά πρόσωπα μέσω αυτών.
Η διάσημη πια γιαγιά του τηλεφωνικού καταλόγου 11880 είναι ένα πρόσωπο το οποίο είδε τη φήμη του να εκτινάσσεται. Ονομάζεται Μαρία Ράλλη και, παρ' ότι ηθοποιός, ανήκει σε πρακτορείο μοντέλων για διαφημίσεις. Έχει αυστηρό συμβόλαιο με το πρακτορείο το οποίο της απαγορεύει να δίνει συνεντεύξεις και να εμφανίζεται σε εκπομπές. Όμως και η υγεία της δεν της το επιτρέπει.
Μεγάλη επιτυχία είχε και το διαφημιστικό σποτάκι για λογαριασμό της NOVA, πριν από δύο χρόνια περίπου με πρωταγωνιστές δύο Κρητικούς, σαφώς επηρεασμένοι από τα ντοκιμαντέρ που προβάλλονται από την ψηφιακή πλατφόρμα. Αίσθηση προκάλεσαν και άλλα δύο διαφημιστικά της NOVA, τόσο για το έξυπνο σενάριό τους όσο και για τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών. Ο αστυνομικός με τον περίσσιο ζήλο όπου καταδιώκει τον «κλεφτοκοτά» αλά Χόλιγουντ με το αμίμητο σλόγκαν «Πουτ δε κοτ ντάουν», έγινε φίρμα και το διαφημιστικό γνώρισε μεγάλη επιτυχία.
Το διαφημιστικό του ΟΤΕ που μας έδωσε το σλόγκαν «στη μάνα σου το πες;» εισήγαγε ένα νέο ύφος διαφημίσεων. Βλέπουμε μια νεαρή κοπέλα, στεναχωρημένη, με τον πατέρα της να τη ρωτάει τι έχει. Η απάντησή της εμπεριέχει όρους πληροφορικής και το αναμενόμενο είναι ο πατέρας της να μην καταλάβει τίποτα. Ομως με τον ΟΤΕ όλοι μπαίνουμε στον χώρο της ευρυζωνικότητας.
«Φίρμες» είναι και οι παππούδες της διαφήμισης της Τράπεζας Πειραιώς οι οποίοι «λογομαχούν» για τις αποταμιεύσεις τους, καθώς ο ένας ζει για το παρόν ενώ ο άλλος σκέφτεται το μέλλον. Ο «άταχτος» παππούς που μας χαρίζει την ατάκα «Τι λες βρε χούφταλο», ονομάζεται Ευάγγελος Κομμοτάς και είναι ηθοποιός.
Ο «φρόνιμος» παππούς λέγεται Στράτος Σαρίκος, είναι 96 χρόνων, άνθρωπος με μεγάλη ενέργεια και είναι πρώην Βαλκανιονίκης (!). Μάλιστα παρά τα χρόνια του είναι ακόμα ενεργός αθλητής.
Τέλος, ο Ευθύμης Παπαδημητρίου, ηθοποιός που πρωταγωνιστεί σε δύο από τα καλύτερα σίριαλ της σεζόν «Αμυνα ζώνης» και «Μαύρα μεσάνυχτα» είχε πρωταγωνιστήσει ως περίεργος τύπος στις ταινίες του ΟΤΕ για το 11888 με σλόγκαν «Μη χτυπάς όπου να ναι, χτύπα 11888».
Υπάρχουν πολλές σύγχρονες διαφημιστικές ταινίες που έχουν ξεχωρίσει,
ο χρόνος όμως θα δείξει αν θα αφήσουν εποχή...
http://www.ethnos.gr