Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Βλοχός. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Βλοχός. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κυριακή 5 Απριλίου 2020

Οριακή η κατάσταση σε Βλοχό και Πέτρινο ανεβαίνει επικίνδυνα η στάθμη του Ενιπέα

Σε οριακή κατάσταση βρίσκονται τα καταληκτικά σημεία του ν. Καρδίτσας στο Δήμο Παλαμά αφού η στάθμη των υδάτων των ποταμών και ειδικά του Ενιπέα λόγω των έντονων βροχοπτώσεων διαρκώς ανεβαίνουν και το σενάριο ύπαρξης πλημμυρικών φαινομένων κανείς δεν μπορεί να το αποκλείσει.
Τα νερά στη γέφυρα του Ενιπέα είναι εμφανώς ανεβασμένα ενώ μεγάλη ανησυχία υπάρχει και για το αντλιοστάσιο του Βλοχού που δουλεύει διαρκώς, όπου εκεί συσσωρεύονται όλα τα νερά, καθώς ανεβαίνει και η στάθμη του Πηνειού που μέχρι χθες «ανακούφιζε» τα νερά των ποταμών της Καρδίτσας.
Ήδη από την γέφυρα του Ενιπέα στο Κεραμίδι τα νερά "έσπασαν" και πλημμυρίζουν χωράφια
Όπως φαίνεται και από τη γέφυρα του Πηνειού, ανάμεσα από Κεραμίδι και Φαρκαδόνα, λίγα μόλις χιλιόμετρα από το Βλοχό, το νερό είναι έτοιμο να "πατήσει" χωράφια
Η κατάσταση είναι δύσκολη, οι τοπικές αρχές είναι σε επιφυλακή και αν απαιτηθεί θα γίνουν τεχνητές εκτονώσεις.
Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες από την περιοχή της Μυρίνης κατεβαίνουν μεγάλες ποσότητες νερού και οι επόμενες ώρες θεωρούνται κρίσιμες.

πηγή











Διαβάστε Περισσότερα »

Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

Έγγραφο που δείχνει τον Βλοχό Καρδίτσας για κέντρο προσωρινής φιλοξενίας μεταναστών

Ο χώρος μπροστά από ένα παλιό λατομείο στον Βλοχό του Δήμου Παλαμά, επιλέγει από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου για να εγκατασταθεί κέντρο προσωρινής φιλοξενίας μεταναστών και για τον λόγο αυτό, στάλθηκε στις 30 Μαρτίου έγγραφο προς την Περιφέρεια Θεσσαλίας και τον Δήμο Παλαμά.

Το έγγραφο ζητάει χώρο 35 στρεμμάτων για τον χώρο που αναφέρεται ότι είναι κατά μήκος της Περιφερειακής οδού Μαραθέας – Αγίου Δημητρίου.

Το έγγραφο δεν διευκρινίζει ποιο λατομείο εννοεί, μιας και υπάρχουν δύο παλιά λατομεία, το ένα 300 μέτρα από το χωριό και το άλλο 700 μέτρα.









Διαβάστε Περισσότερα »

Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου 2018

Μια αρχαία πόλη στον Βλοχό: Τα πρώτα αποτελέσματα έρευνας παρουσιάστηκαν χθες στον Παλαμά

Μια ολόκληρη αρχαία πόλη βρέθηκε από τις πρώτες αρχαιολογικές έρευνες που έγιναν στον Βλοχό του Δήμου Παλαμά στην θέση Στρογγυλοβούνι.
Τα τελευταία τρία χρόνια (2016 έως 2018) διεξάγεται στον χώρο το αρχαιολογικό πρόγραμμα Βλοχού που αποτελεί συνεργασία της ΕΦΑ Καρδίτσας και του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών και έχει ως στόχο την καλύτερη κατανόηση της αρχαίας οχυρωμένης πόλης που εκτείνεται στον λόφο Στρογγυλοβούνι και στην πεδινή έκταση στα νότια του λόφου.


Οι αρχαιολογικές μέθοδοι που εφαρμόζονται περιλαμβάνουν την παραδοσιακή καταγραφή, αλλά και την σύγχρονη τεχνολογία για την αποτύπωση και την διερεύνηση των ορατών και μη ορατών αρχαιολογικών καταλοίπων στο χώρο. Η ομάδα έρευνας αποτελείται από αρχαιολόγους της ΕΦΑ Καρδίτσας, του Πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ της Σουηδίας και του Πανεπιστημίου του Μπόρνμουθ της Βρετανίας συνδυάζοντας διαφορετικής εθνικότητας και ειδικότητας επιστήμονες. Στην προσπάθεια αυτή, πολύτιμος αρωγός υπήρξε ο Δήμος Παλαμά με την έμπρακτη βοήθειά του σε όλη τη διεξαγωγή του προγράμματος.



Τα αποτελέσματα της έρευνας έγιναν γνωστά στο κοινό σε ειδική εκδήλωση παρουσίαση στην κεντρική πλατεία του Δήμου Παλαμά.
Παρουσίασαν και μίλησαν για τις έρευνες ο Δήμαρχος Παλαμά Γιώργος Σακελλαρίου η διευθύντρια του Μουσείου Καρδίτσας και προϊσταμένη ΙΓ εφορίας αρχαιοτήτων Μαρία Βαιοπούλου εκπρόσωπος του πανεπιστήμιου της Σουηδίας και επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, ενώ αναλυτική ενημέρωση των ευρημάτων έκανε η αρχαιολόγος Φωτεινή Τσιούκα

Στην εκδήλωση παρέστησαν η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Χρυσούλα Κατσαβριά ο πρόεδρος ΠΕΔ και δήμαρχος Μουζακίου Γιώργος Κωτσός οι διατελέσαντες δήμαρχοι Παλαμά Κώστας ¨Εξαρχος, Κ.Καραδήμος, Κ.Πατσιαλής και πλήθος δημοτών.

Στο τέλος παρουσιάστηκε στο κοινό η ομάδα φοιτητών και συντονιστών που συμμετείχαν στις έρευνες


Ο αρχαιολογικός χώρος του Βλοχού εκτείνεται στο λόφο «Στρογγυλοβούνι» και τις άμεσες παρυφές του, νότια από το σύγχρονο χωριό του Βλοχού του Δ. Παλαμά, ΠΕ Καρδίτσας. Η θέση του αποτελεί ένα σημαντικό τοπόσημο της περιοχής, ορατό από μεγάλη απόσταση μέσα στον δυτικό θεσσαλικό κάμπο και άμεσα συνυφασμένο με τη σύγχρονη ζωή των κατοίκων της περιοχής.

Αποτελεί κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο ήδη από το 1964 ως αρχαιολογικός χώρος Πειρασίας και αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης τόσο από ξένους, όσο και από έλληνες μελετητές, ενώ οι εκάστοτε Εφορείες Αρχαιοτήτων δραστηριοποιήθηκαν σημαντικά στο χώρο για την ανάδειξη και την προστασία των αρχαιολογικών καταλοίπων. Πρόκειται για μια οχυρωμένη πόλη με κατοίκηση πιθανά από την ύστερη αρχαϊκή/πρώιμη κλασική περίοδο έως τα ύστερα ρωμαϊκά/πρώιμα βυζαντινά χρόνια, το όνομα της οποίας δεν έχει ταυτιστεί με τα έως σήμερα δεδομένα. Η παλαιότερη απόδοση της πόλης στην αρχαία Πειρασία απορρίπτεται μετά την επιγραφική ταύτιση του σύγχρονου οικισμού Ερμήτσι με την Πειρασία.

Η αρχαία πόλη στο λόφο «Στρογγυλοβούνι» Βλοχού διέθετε ισχυρή οχύρωση που προστάτευε την κορυφή του λόφου, τα νότια πρανή, καθώς την άμεση πεδινή έκταση στα νότια του λόφου, ενώ εσωτερικά των τειχών αναπτύχθηκε ο πολεοδομικός ιστός κυρίως στο πεδινό τμήμα. Τα αρχαιολογικά κατάλοιπα συνηγορούν σε τέσσερις μεγάλες χρονικές περιόδους χρήσης του χώρου με τέσσερα αντίστοιχα εκτεταμένα οικοδομικά προγράμματα.

πηγή









Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2018

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Εκδήλωση για την παρουσίαση του αρχαιολογικού προγράμματος Βλοχού Παλαμά

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Εκδήλωση για την παρουσίαση του αρχαιολογικού προγράμματος Βλοχού Παλαμά (2016-2018), συνεργασίας της ΕΦΑ Καρδίτσας και του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Ο αρχαιολογικός χώρος του Βλοχού εκτείνεται στο λόφο «Στρογγυλοβούνι» και τις άμεσες παρυφές του, νότια από το σύγχρονο χωριό του Βλοχού του Δ. Παλαμά, ΠΕ Καρδίτσας. Η θέση του αποτελεί ένα σημαντικό τοπόσημο της περιοχής, ορατό από μεγάλη απόσταση μέσα στον δυτικό θεσσαλικό κάμπο και άμεσα συνυφασμένο με τη σύγχρονη ζωή των κατοίκων της περιοχής.
Αποτελεί κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο ήδη από το 1964 ως αρχαιολογικός χώρος Πειρασίας και αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης τόσο από ξένους, όσο και από έλληνες μελετητές, ενώ οι εκάστοτε Εφορείες Αρχαιοτήτων δραστηριοποιήθηκαν σημαντικά στο χώρο για την ανάδειξη και την προστασία των αρχαιολογικών καταλοίπων. Πρόκειται για μια οχυρωμένη πόλη με κατοίκηση πιθανά από την ύστερη αρχαϊκή/πρώιμη κλασική περίοδο έως τα ύστερα ρωμαϊκά/πρώιμα βυζαντινά χρόνια, το όνομα της οποίας δεν έχει ταυτιστεί με τα έως σήμερα δεδομένα. Η παλαιότερη απόδοση της πόλης στην αρχαία Πειρασία απορρίπτεται μετά την επιγραφική ταύτιση του σύγχρονου οικισμού Ερμήτσι με την Πειρασία.
Η αρχαία πόλη στο λόφο «Στρογγυλοβούνι» Βλοχού διέθετε ισχυρή οχύρωση που προστάτευε την κορυφή του λόφου, τα νότια πρανή, καθώς την άμεση πεδινή έκταση στα νότια του λόφου, ενώ εσωτερικά των τειχών αναπτύχθηκε ο πολεοδομικός ιστός κυρίως στο πεδινό τμήμα. Τα αρχαιολογικά κατάλοιπα συνηγορούν σε τέσσερις μεγάλες χρονικές περιόδους χρήσης του χώρου με τέσσερα αντίστοιχα εκτεταμένα οικοδομικά προγράμματα.
Τα τελευταία τρία χρόνια (2016 έως 2018) διεξάγεται στον χώρο το αρχαιολογικό πρόγραμμα Βλοχού που αποτελεί συνεργασία της ΕΦΑ Καρδίτσας και του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών και έχει ως στόχο την καλύτερη κατανόηση της αρχαίας οχυρωμένης πόλης που εκτείνεται στον λόφο Στρογγυλοβούνι και στην πεδινή έκταση στα νότια του λόφου. Οι αρχαιολογικές μέθοδοι που εφαρμόζονται περιλαμβάνουν την παραδοσιακή καταγραφή, αλλά και την σύγχρονη τεχνολογία για την αποτύπωση και την διερεύνηση των ορατών και μη ορατών αρχαιολογικών καταλοίπων στο χώρο. Η ομάδα έρευνας αποτελείται από αρχαιολόγους της ΕΦΑ Καρδίτσας, του Πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ της Σουηδίας και του Πανεπιστημίου του Μπόρνμουθ της Βρετανίας συνδυάζοντας διαφορετικής εθνικότητας και ειδικότητας επιστήμονες. Στην προσπάθεια αυτή, πολύτιμος αρωγός υπήρξε ο Δήμος Παλαμά με την έμπρακτη βοήθειά του σε όλη τη διεξαγωγή του προγράμματος.
Τα αποτελέσματα της έρευνας του Προγράμματος θα παρουσιαστούν στην εκδήλωση που διοργανώνουν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καρδίτσας, το Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών και ο Δήμος Παλαμά στην κεντρική πλατεία Παλαμά την Παρασκευή στις 7 Σεπτεμβρίου 2018 και ώρα 21.00

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό
Πληροφορίες:
ΕΦΑ Καρδίτσας: 2441061564 /  2441079832
Δήμος Παλαμά: 2444350116



Διαβάστε Περισσότερα »

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

Το Βουνό μου ψήλωσε

"Τόσα χρόνια βαριέμαι να εξηγώ από πού κρατάει η σκούφια μου. Απ' το Βλοχό. Ένα χωριό της Καρδίτσας. Δηλαδή διοικητικά μόνο ανήκει στο Νομό. Απέχει ένα μισάωρο περίπου από Καρδίτσα, Λάρισα, Τρίκαλα. Εκεί στο τρίστρατο είναι".
Κι ακολουθεί ο μακαρισμός:
«Α, ωραία εσείς εκεί, έχετε και τη λίμνη Πλαστήρα!».
Για να εξηγήσω πάλι ότι είναι σα να μου λένε «Α, ωραία είσαι στους Αμπελόκηπους - έχεις και το Σούνιο!» (νομίζω οι δύο αποστάσεις είναι περίπου ίσες).
Χτες είδα το όνομα του χωριού μου είδηση στο ίντερνετ!
Πρώτα στο ηλεκτρονικό πρωτοσέλιδο της Lifo.
Τρόμαξα.
Είπα θα έγινε κανένα έγκλημα.
Έτσι γίνονται γνωστά τα χωριά - κι ύστερα σου λένε «ζούγκλα η Αθήνα».
Μα αντί να δω χωριό, σπίτια, ανθρώπους, είδα το βουνό.
Βουνό το λέμε εμείς κι ας είναι λόφος.
Το Στρογγυλοβούνι μου λοιπόν, σε φωτογραφίες και αερο-video με τη βαριά υπογραφή του βρετανικού Independent. Και η είδηση δεν αφορούσε έγκλημα: ήταν αρχαιολογικής σημασίας.
Κάτω απ' το χωριό, πέριξ του βουνού, κρύβεται μια πόλη του 5ου π.Χ. αιώνα!
Το ανακάλυψαν κάτι ξένοι αρχαιολόγοι, περαστικοί από τον τόπο - έτσι έλεγε η είδηση.
Ας μιλήσω, λοιπόν, για το βουνό μου.
Το δικαιούμαι, γιατί στην ποδιά του μεγάλωσα.
Ως τα δεκαεφτάμισί μου εκεί έζησα.
Το πατρικό μου βρίσκεται στο τελείωμα του χωριού, εκεί που σηκώνεται το Στρουγγυλουβούν’ - έτσι το προφέρουμε. Απέναντί του είναι το Μακρυβούν’ κι ανάμεσά τους χύνεται ο Ενιππέας, παραπόταμος του Πηνειού. Λόφοι ξεροί, με πολύ χαμηλή βλάστηση και πολλή πέτρα. Φαγωμένοι κι οι δυο, με τα νταμάρια να χάσκουν σα μασέλες. Πάνω στο Μακρυβούν’ είναι η εκκλησία του χωριού και το νεκροταφείο. Τώρα που το σκέφτομαι, αυτή η χωροταξία μπορεί να διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό και την όποια μεταφυσική μέσα μου. Στο χωριό οι νεκροί δεν κατεβαίνουν στον Άδη, μα ανεβαίνουν, και θες δε θες βλέπεις τα μνήματά τους να δεσπόζουν στον υποταγμένο κάμπο με τα «βαμπάκια».
Κι από τότε που μαζεύτηκαν αρκετοί δικοί μου εκεί πάνω, συμφιλιώθηκα κάπως με το θάνατο - το δικό μου, όχι το δικό τους. Το Στρουγγυλουβούν' έχει ξωκλήσι, μα δεν έχει πεθαμένους. Στο σπίτι το λέμε και στοιχειό, γιατί τους κρύους μήνες ο ήλιος δύει πίσω του νωρίς και πέφτει νωρίς τ' «απόι», η σκιά του, κι ανάβουμε νωρίς τα φώτα και τη σόμπα.
Το Στρουγγυλουβούν', λοιπόν, που έγινε χτες ανώνυμα γνωστό, έχει κι άλλο όνομα, πιο λόγιο. Λέγεται Αστέριον και ιστορικοί υποστηρίζουν ότι είναι το Αστέριον που αναφέρει ο Όμηρος στην Ιλιάδα - δε θυμάμαι αν το αναφέρει ως βουνό ή ως πόλη. Εκτός από αρχαίο όνομα όμως έχει και αρχαία τείχη. Στη μια πλαγιά το πετρόχτιστο τείχος σχηματίζει πλαγιαστό το γράμμα Α και στην άλλη το γράμμα Σ που εμείς λέμε ότι είναι πλαγιασμένο Μ, κι ότι αυτά τα τείχη τα έχτισε ο στρατός του Μεγαλέξαντρου, αφήνοντας έτσι την υπογραφή ΑΜ (Αλέξανδρος Μακεδών) όταν πέρασε από κει.
Ως εδώ η Ιστορία - με τις όποιες, πολλές, αμφισβητήσεις.
Μετά ξεκινάνε οι θρύλοι.
Το βουνό είναι κούφιο, μέσα υπάρχει χρυσός, υπάρχουν θησαυροί που κρύβανε οι χωρικοί κατά την οθωμανική περίοδο κ.λπ. Κι άλλοι θρύλοι, πιο μαγικοί. Μες στο βουνό υπάρχει μια χρυσή γουρούνα, μια χρυσή σκρόφα, που κάνει το ένα και κάνει το άλλο - η λαϊκή μούσα οργιάζει.
Ερευνητές του Vlochos Archaeological Project αποκαθιστούν την αλήθεια στα περί ανακάλυψης «χαμένης αρχαίας πόλης». Ας πω εδώ ότι αρχές του ’90, όταν επέλαυνε αχαλίνωτη η ιδιωτική τηλεόραση, ήρθε στο χωριό μια Λαρισαία να μας κάνει «60 λεπτά χωρίς μοντάζ» (κατ' ευφημισμόν το «χωρίς», και επίτηδες αποφεύγω να την πω δημοσιογράφο). Παρουσίασε, λοιπόν, το χωριό σα να βρίσκεται κάπου στον Αμαζόνιο κι εμάς τους ντόπιους σαν ιθαγενείς, δασκάλεψε μερικούς εύπιστους και θαμπωμένους από την κάμερα συχωριανούς μου να δηλώσουν
«Φοβόμαστε να περπατήσουμε τη νύχτα, φοβόμαστε τη χρυσή γουρούνα, αν ανακαλυφθεί το μυστικό που υπάρχει σ' αυτό το βουνό θ' αλλάξει όλη η Ιστορία του κόσμου» κι άλλα τέτοια - ήμουν παρών στο ρεπορτάζ, όλα τα παιδιά είχαμε μαζευτεί, όλα γίνανε μπροστά στα μάτια μας, μα κανείς δεν της έδωσε μια σφαλιάρα της Λαρισαίας (χαίρομαι τώρα που ο κόσμος έμαθε το ίντερνετ κι έκλεισε την τηλεόραση).
Αυτά, λοιπόν, για το βουνό. Ιστορία και θρύλοι.
Όπως σε κάθε γωνιά της χώρας.
Να όμως που δεν κόβεται εδώ το παραμύθι. Έχουμε κι άλλους θρύλους εμείς στο χωριό μας.
Οι θρύλοι αυτοί λοιπόν λένε πως ο τάδε βρήκε αρχαία στο βουνό κι έκανε λεφτά, ο δείνα βρήκε χρυσάφι κι έκανε σπίτια.
Κι εδώ αρχίζει το έγκλημα.
Η εγκληματική σιωπή της κλειστής κοινωνίας. Κανένας δεν κατέδωσε ποτέ κανέναν.
Όλα έγιναν κουτσομπολιό. Όλα έμειναν κρυμμένα κι οι αρχαιοκάπηλοι ατιμώρητοι και φανερά καλοζωισμένοι. Το δε ελληνικό κράτος νικημένο από την κυβέρνηση του βουνού - ή μήπως σύμμαχός της;
Μα το έγκλημα έχει και συνέχεια.
Έπρεπε να περάσουν οι ξένοι περιηγητές αρχαιολόγοι για να μας πούνε ότι εδώ κάτι υπάρχει;
«Είναι μυστήριο το πώς κανείς δεν έχει εξερευνήσει το λόφο μέχρι σήμερα» είπε ο ξένος.
Αργότερα, βέβαια, χτες το απόγευμα, διευκρινίστηκε ότι στην ερευνητική ομάδα μετέχουν και ντόπιοι, ότι η όλη εργασία γίνεται με την άδεια του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού, εν γνώσει του, αλλά η αρχική εντύπωση είναι τόσο ισχυρή που δύσκολα αποδυναμώνεται.
Εξάλλου το νέο το μάθαμε από τον Independent κι όχι από τα «60 λεπτά χωρίς μοντάζ» του Mega.   Με το ’να και με τ’ άλλο επιβεβαιώθηκε, πάντως, ο αρχικός μου φόβος.
Η είδηση για το χωριό αφορούσε έγκλημα - ή, καλύτερα, εγκλήματα.
Και δεν είχα καμία όρεξη μ’ αυτή την αφορμή να μιλήσω για το χωριό μου.
Για τον παιδικό μου φίλο θέλησα να πω, το Στρουγγυλουβούν’, το βουναλάκι μου, που από χτες κάνει διεθνή καριέρα και το καμαρώνω.

Χαρίλαος Τρουβάς

Πηγή: www.lifo.gr
Διαβάστε Περισσότερα »

Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2016

Μια χαμένη αρχαία πόλη στον Βλοχό

Όλοι βέβαια βλέπαμε τα ερείπια που υπήρχαν στην επιφάνεια της γης στο διπλανό μας χωριουδάκι, τον Βλοχό, περπατήσαμε και σκαρφαλώσαμε, όντες παιδιά, Πρωτομαγιές και Καθαρές Δευτέρες στον βραχώδη λόφο, πλάι στους πέτρινους περιβόλους, υποψιαζόμενοι ότι ο τόπος κρύβει ιστορία, όπως άλλωστε έδειξαν και τα ιστορικά συνέδρια, που έγιναν στον Παλαμά, επίσημη καταγραφή όμως και ανασκαφή δεν είχαν γίνει στο σημείο.

Η αρχαιολογική έρευνα λοιπόν, και μάλιστα ξένων αρχαιολόγων (σύνηθες γεγονός για τη χώρα μας) έφερε αποκαλύψεις..
Τα σημεία που επέλεγαν οι Αρχαίοι Έλληνες για να χτίσουν τις πόλεις τους, προφανώς δεν ήταν τυχαία. Μια εύφορη πεδιάδα, που διασχίζονταν από τον παραπόταμο του Πηνειού, τον Ενιπέα, και που διέθετε και τον λόφο (Στρογγυλοβούνι) για ακρόπολη, ήταν γεωγραφικό σημείο ενδεικνυόμενο για την ίδρυση πόλης.



Μια χαμένη αρχαία πόλη που χρονολογείται πριν 2.500 χρόνια ανακάλυψαν τυχαία στο χωριό Βλοχός της Θεσσαλίας ερευνητές - αρχαιολόγοι από τα πανεπιστήμια του Gothenburg και του Bournemouth, οι οποίοι βρίσκονταν στην Ελλάδα για ένα άλλο σχέδιο.
Παρόλο που ορισμένα από τα ερείπια ήταν ήδη γνωστά, αυτά ειδικά που βρισκόταν στην επιφάνεια της γης, κανείς δεν είχε ποτέ προβεί σε επίσημη καταγραφή τους αλλά ούτε είχαν γίνει ανασκαφές στο σημείο, ανέφερε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, Robin Ronnlund.
"Βρεθήκαμε στην τοποθεσία με έναν συνάδελφο στο πλαίσιο ενός περσινού πρότζεκτ και αμέσως καταλάβαμε τις τεράστιες δυνατότητες. Είναι μυστήριο το πώς κανείς δεν έχει εξερευνήσει τον λόφο μέχρι σήμερα" σχολίασε.
Θραύσμα από αγγείο του 6ου αιώνα π.Χ που βρέθηκε στο σημείο.
Η ομάδα των αρχαιολόγων βρήκε ερείπια από πύργους, τείχη και πύλες πόλεων τόσο στην κορυφή όσο και στις πλαγιές του λόφου. Αυτό που θέλουν είναι να αποφύγουν τις ανασκαφές και να χρησιμοποιήσουν άλλες μεθόδους για να μελετήσουν τα ευρήματα, προκειμένου να αφήσουν το μέρος όπως ακριβώς το έχουν βρει και είναι σήμερα.
Στα χέρια τους έχουν ήδη από τον Σεπτέμβριο αρχαία αγγεία και νομίσματα που χρονολογούνται περί το 500 π.Χ.
Ο Ronnlund εικάζει πως η συγκεκριμένη πόλη άκμασε τον 4ο ή 3ο αιώνα π.Χ. πριν τελικά εγκαταλειφθεί - ενδεχομένως λόγω της εισβολής των Ρωμαίων. Τον Αύγουστο του 207 προγραμματίζεται το δεύτερο μέρος της έρευνας.
"Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για τις αρχαίες πόλεις αυτής της περιοχής και πολλοί ερευνητές στο παρελθόν έχουν διατυπώσει την άποψη πως η δυτική Θεσσαλία ήταν σχετικά παραμελημένη κατά την αρχαιότητα. Γι' αυτό το λόγο, η μελέτη μας συμπληρώνει ένα σημαντικό κενό στη γνώση για την περιοχή και αποδεικνύει πως υπάρχουν ακόμη πολλά ερείπια στο ελληνικό έδαφος που πρέπει να έρθουν στο φως"... καταλήγει ο Ronnlund.  

Δείτε το πανοραμικό βίντεο από το σημείο:


> >
πηγή
Διαβάστε Περισσότερα »

Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2016

Αρχαιολογική έρευνα πεδίου στo Βλοχό

"Αρχαιολογικό Έργο «Βλοχός»"

Ελληνο-Σουηδική αρχαιολογική έρευνα πεδίου στo Βλοχό

Το ΄΄Αρχαιολογικό Έργο «Βλοχός»΄΄ (ή «VL.A.P.»), είναι μια συνεργασία μεταξύ της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Καρδίτσας και του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών, που εκπροσωπείται από αρχαιολόγους κυρίως από το Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ, που εξετάζει την Κλασική-Ελληνιστική αστική περιοχή στη Τ.Κ. Βλοχού του Δήμου Παλαμά. Η έρευνα πεδίου της VLAP θα διεξαχθεί το 2016-2017, με την άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το έργο χρηματοδοτείται από σουηδικά ερευνητικά ιδρύματα.

Η θέση Στρογγυλοβούνι είναι στο Bλοχό, είναι ένας απομονωμένος λόφος που υψώνεται 215 μ. πάνω από τις απέραντες πεδιάδες της Δυτικής Θεσσαλίας. Τα αρχαία ερείπια που υπάρχουν εκεί, δεν έχουν εξεταστεί συστηματικά, και - εκτός από κάποιες σύντομες περιγραφές - σπάνια αναφέρονται στην ακαδημαϊκή βιβλιογραφία. Ακόμη πιο εντυπωσιακό από τα ορατά ερείπια στην περιοχή είναι τα καλοδιατηρημένα οχυρωματικά έργα, που σε σημεία είναι ακόμα και 2,5 μ. ύψος. Αλλά και οι χαμηλότερες πλαγιές κάτω από το λόφο δείχνουν σαφείς ενδείξεις ότι είναι η θέση ενός εκτεταμένου αστικού οικισμού, που καλύπτεται τώρα από προσχώσεις και ιζήματα από τον κοντινό ποταμό Ενιπέα. Ο στόχος της VLAP είναι να αποκτήσει μια γενική εικόνα των λειψάνων στη θέση, χρησιμοποιώντας μη επεμβατικές μεθόδους, όπως η μέτρηση NRTK-GPS, χρήση drone φωτογραμμετρίας, και η γεωφυσική έρευνα.

«Σήμερα, είχαμε την πρώτη μας μέρα στο πεδίο, και - όπως είναι η παράδοση - τα πάντα ήταν λίγο χαοτικά. Ωστόσο, είχαμε μερικές ωραίες επισκέψεις από την πρόεδρο του χωριού Βλοχός, κα Ευαγγελία Ντόζη, καθώς και από τον δήμαρχο του Δήμου Παλαμά, κ Γιώργο Σακελλαρίου και τον αντιδήμαρχο κ Ιάσωνα Τσιρώνη. Ήταν όλοι πολύ ενθουσιασμένοι για το έργο και υποσχέθηκαν να βοηθήσουν με όποιο τρόπο μπορούσαν. Όλοι αισθανόμαστε πολύ χαρούμενοι για τη θερμή υποδοχή τους!», «Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι για αυτό το έργο, το οποίο δεν είναι απλώς ένα νέο πρόγραμμα, αλλά το πρώτο σουηδικό αρχαιολογικό έργο στη Θεσσαλία, και κατά πάσα πιθανότητα το πρώτο ξένο στην περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας.», γράφουν τα μέλη της ομάδας έργου , στο ιστολόγιο που δημιούργησαν: http://vlap.se/blog/




Διαβάστε Περισσότερα »