Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Σοφία Νοτοπούλου. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Σοφία Νοτοπούλου. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023

Οδοιπορικό στον Μεσοποτάμιο Δήμο Παλαμά...

Οδοιπορικό στον Μεσοποτάμιο Δήμο Παλαμά!!!

31.10 ώρα 08.00

 Εδώ και μια ώρα ο ήλιος πάλευε με την θεσσαλική ανθεκτική ομίχλη, βγήκε νικητής τροπαιοφόρος, λαμπρότατος, ζωογόνος και ζωοφόρος.Ο δρόμος μου, κεντρικότατος τώρα, εκ τρέχουσας συνθήκης, Καρδίτσας-Λάρισας, δεν έχει ησυχία, βαρεά φορτηγά και Ι.Χ. σημειώνουν την έντονη κοινωνικοοικονομική δραστηριότητα.Χρονιά ακραία η φετινή, αφήνει στο απέναντι οικόπεδο αγροτικά μηχανήματα να λούφάζουν, ελάχιστες και οι καροτσες, ρυμολκούμενες μετά ρυμολκούμενης, φορτωμένες με το λευκό μας χρυσό, οδεύουν προς  τα εκκοκκιστήρια, όσων δεν έπαθαν ανεπανόρθωτες ζημιές.

 Η στιγμιαία ησυχία εστιάζει στους Γυμνάσιο-παίδες με τα πηλίκια τους και τα ποδήλατα τους, να αναμένουν ακριβώς εδώ, μπροστά στο σπίτι μου, αρχές τις δεκαετίας του εβδομήντα να μαζευτούν και σε κομβόϊ να πάνε στο Γυμνάσιο του Παλαμά, χωματένιος, ο δρόμος τότε.Τότε, εκείνα τα χρόνια, που ο αναδασμός δεν είχε περαιωθεί, με τις μικροτατες ιδιοκτησίες του καθένα, καθιστούσαν, τις καλλιέργειες, δυσκολότατες και προβληματικές.Τότε που κάθε σπίτι είχε το ζευγάρι των αλόγων του, ή και τον μοναχικό του Ντορή ή Ψαρή.Τότε που κάθε σπίτι είχε από δυό ή και περισσότερες αγελάδες και κάθε πρωϊνό ξεκινούσαν από κάθε γωνιά του χωριού να τα μαζεύουν, "πράμματα' τα λέγαν τότε.για να τα οδηγήσουν έξω από το χωριό, στο Μεριά, ιδιοκτησία της κοινότητας, η οποία και ανέθετε σε ομάδα γελαδάρηδων την φύλαξή τους.Το μεσημέρι αμολούσαν τα ζωντανά για να ποτιστούν και να ξαναπροωθηθούν πάλι μέχρι την δύση του ηλίου στα περιμετρικά λιβάδια του μεριά.

Εκείνο που δεν μπορώ να σας μεταφέρω είναι η ζωντάνια και η ζωηράδα του χωριού, βοούσαν οι δρόμοι, αλυχτιζαν τα σκυλιά, καλημέρες στον αέρα και σκόνη πολύ, κυρίως άνθρωποι πολλοί, σβελτοι και παιδιά, παιδιά πολλά, ενίοτε βρισιές και τσακωμοί για ασήμαντες αφορμές  και με τις κυράδες με λυμένο το ζωνάρι, τότε που τα σπίτια ακόμη ήταν μικρά αρκετά ακόμη με πλίνθες, αλλά γεμάτα με κόσμο και ιστορίες και αναμνήσεις, ιστορίες πολλές ζυμωμενες με χώμα!!!

Εγώ δεν ασχολιόμουν ιδιαίτερα με το άθλημα, το είχε αναλάβει η αδελφούλα μου, υπερδραστήρια  ευαίσθητη, εύρισκε ενδιαφέρον στο να ακούει τις ιστορίες των μεγαλύτερων, εν αναμονή, στο να αμοληθούν τα ζωντανά.Τυχαίο ή όχι τα άλογα τα πηγαίναμε στο βορεινό κοινοτικό, λιβάδι-μεριά, προς Παλαμά.Αυτά τα άφηνε ο πατέρας μου στον σταλό, χωρίς να γνωρίζω που ακριβώς.Μια προσφώνιση μου, Ντορήήήή αρκούσε και άμεσα ερχόταν το χλημίντρισμά του.Τί υπέροχη ανάμνηση.

02.11.2024, ώρα  6.36

Συννεφιά βαριά, σταγόνες χοντρές βροχής ακούγονται στο οδόστρωμα, τιτιβίσματα γλυκά, και κοασμοί έντονοι, πετεινοί διάσπαρτοι προαναγγέλουν τον ερχομό της νέας ημέρας και βαριά φορτηγά πηγαινοέρχονται, καλιακούδες, καρακάξες, κιρκινεζια, μαύρα, σε ομάδες διασχίζουν τον ουρανό σε περιτεχνους σχηματισμούς και προς στιγμή κρύβονται σε πανύψηλες περίτεχνες, παραποτάμιες λεύκες.

Σοφία Νοτοπούλου






Διαβάστε Περισσότερα »

Κυριακή 18 Ιουνίου 2023

Χρόνια πολλά μπαμπάδες!!!

Χρόνια πολλά μπαμπάδες!!!

Στους μπαμπάδες της ζωής μου!!!

Στον μπαμπά μου!!!

Στον γυιό μου μπαμπά!!!!

Στον σύζυγο μπαμπά!!!

Συγνώμη μαμά!!!
Αλλιώς μου μίλησε ο μπαμπάς μου!!!

1. Στο πρώτο ηθικό μπάτσο του!!!
Σε μια μαρτυριά μου, "Μπαμπά πήρα δέκα","Πάρε και από μένα δέκα"

2. Στο Πανεπιστήμιο, δεν είχε λόγια, αναχωρώντας απ την πρωτεύουσα του Βορρά, μια κίνηση μόνο, αφοπλιστική, σηκώνοντας τον δείχτη του, στον κρόταφό του.

3. Σε μια ερωτική μου ατασθαλία, δίπλα μου, μου μίλαγε με τις ώρες, ήταν εκεί, δεν θυμάμαι τί μου έλεγε, αρκούσε, ήταν εκεί!!!

4. Ήταν ο ήρωας μου, όταν αφήνιασε ο Ντορής, ακόμη τρέχει και τον προλαβαίνει!!!

5. Πάντα συναινετικός, συγκαταβατικός, ακριβοδίκαιος, δια του παραδείγματος.
Στην κρίση ονοματοδοσίας του πρωτότοκου: "Εμείς τιμάμε τον παππού μου, που με μεγάλωσε"

6. Στο Πανεπιστήμιο, "Όχι τον Ριζοσπάστη" τα "Νέα"

7. Εδώ είσαι μπαμπά μου, δεν φεύγεις, θυμάσαι: τα είπαμε σε μια αφιέρωση του 1953, στην Πέτρου Ράλλη, τώρα στο αφιέρωμά μου για τον Ελαιώνα.

Στους νέους υπέροχους μπαμπάδες, που εμείς οι μαμάδες γαλουχήσαμε !!!
Πολύ περήφανη για σένα, γυιέ μου, ως μπαμπάς, αλλά κυρίως με τον τρόπο που τιμάς την πατρική και αντρική παρουσία!!

 Και στον μπαμπά μας Νίκο, όλα να τα ισορροπεί, δια της συμπεριφοράς του μέτρου και της λιτότητας!!!!

Χρόνια πολλά μπαμπάδες!!!

Σοφία Νοτοπούλου




Διαβάστε Περισσότερα »

Δευτέρα 17 Απριλίου 2023

Ο Ενιπέας της Λαμπρής...

Ο Ενιπέας μου, πρωινό Λαμπρής ενδύθηκε τα αρχαία του κάλη, έκρυψε τις ασχήμιες του, της των ανθρώπων δράσης και περικαλλής, σειρήνα της Λαμπρής, με τις Λεύκες, ιτιές και φτελιάδες, να καθρεφτίζονται, έσπευσαν και τα σύννεφα σε ασπασμούς αγάπης στα νερά του. 
Ξεσηκώθηκαν τα αδέλφια μας, από το κοιμητήριο, από τις παρόχθιες ομορφιές των κουτσοπιών και έσπευσαν στο Χοροστάσι του πόρου του Αϊ Θανάση. 
Ήρθε ο Άλκης, ο Κώστας, ο Αντώνης, ο Σάκης, η μικρή Ελενίτσα...ήρθαν όλοι, χώρια οι γυναίκες απ' τους άνδρες κατά το έθιμο της εποχής και έστησαν γλέντι μεγάλο, με τον Ενιπέα, να έχει ντυθεί με όλες τις πράσινες αποχρώσεις της Ελπίδας. 
Με το πρώτο φως τις ημέρας οι γεροντότεροι ετοίμαζαν τις φωτιές με κάρβουνα και κληματόβεργες σε όλες τις γειτονιές, να μοσχοβολούν οι πασχαλιές, η πρωϊνή υγρασία να αποθεώνει τις μυρωδιές της Άνοιξης, να μπαίνουν οι οβελίες στις φωτιές και σε όλο το χωριό, κάθε γειτονιά με τις παρέες της, να έχουν έρθει οι ξενιτεμένοι μας, να λάμπουν χαμογελαστά τα πρόσωπα των ανθρώπων. 
Γλέντι και χαρά, και Χριστός Ανέστη και Αληθώς Ανέστη. 
Ο Θεός αγάπη Εστί. 
Μια αγάπη ελεύθερη στις επιλογές της, και στην ανθρώπινη τραγικότητα. Η Ανάσταση, να πέφτεις και να σηκώνεσαι. Η τραγικότητα της κόλασης της ζωής αλλά μην απελπίζεσαι, υπάρχει ελπίδα, Χαρμολύπη, οδύνη και ηδονή, αγάπη με ελευθερία στην επιλογή, για να βιώσεις το λάθος και την συγχώρεση, και να ξανασηκωθείς, δική σου η ευθύνη.

Χρόνια Πολλά, Χριστός Ανέστη και από την Ιτέα!!!

Σοφία Νοτοπούλου















Διαβάστε Περισσότερα »

Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020

Γλυκειά Πατρίδα!!!

Και αν τα λόγια μου είναι τόσο πικρά 
Αν τα λόγια μου είναι τόσο πικρά 
γι αυτό φταίει η Θεσσαλική μαυρόη 
που δεν  μ έκανε παπαρούνα 
Ν΄άνθισω για μιαν Άνοιξη μόνο
ανάμεσα στα στάχυα 
να μην μάθω ποτέ 
τι θα πει ξηρασία 
και τι παγωνιά 
αν τα λόγια μου είναι τόσο πικρά
γι αυτό φταίει ο προπάππους μου ο κολίγος
που δεν σηκώθηκε ένα βράδυ σαν άντρας
να βάλει φωτιά στην σοδειά
να τον κρεμάσει τ άλλο πρωί ο τσιφλικάς
να μην είμαι τώρα εγώ 
να έχω αντίς για ψυχή 
αυτή την στυφή πεδιάδα!!!

του Καρδιτσιώτη ποιητή Βάϊου Κάσσου

Πρωινός περίπατος στον κάμπο, μια ώρα μόνο!!!
Με βρήκε η ανατολή στον σύγχρονο αγροτικό δρόμο, χωρίς τείχη να γράφουν την ιστορία του, πρώτη απ όλους, να καμαρώνω για λογαριασμό άλλων!!
Τα μάτια μου εστίασαν στα χαμηλά βουνά, μια συλλεκτική μηχανή θορυβώδης και ογκώδης, ο συγχωριανός με καλημερίζει, απορημένος, πώς να του πω ότι ονειροβατώ ανάμεσα, στο χτες και το σήμερα, και ήδη βρίσκομαι στην αράδα μου, με τους άλλους, οικογένειά μου και φίλους, για το μάζεμα του βαμβακιού, με την εφευρετικότητα, της τότε εποχής, το λιναρένιο τσουβάλι, δεμένο στην μέση, μπροστά μας;
Ξαναπερπατώ, τα νερά μαζεύτηκαν, οι τρακτερoροδιές έμειναν, ξερές και ευκολοδιάβατες.
Το ανάχωμα με προσκαλεί και στην στροφή, πριν την ανηφόρα, η ζωή σπαράζει και χτυπιέται ξεψυχώντας, στην αποστραγγισμένη λακουβίτσα, σε πέντε έξι ψαράκια!!!
Ανηφορίζοντας δίπλα δίπλα με τον μπεσαλή μου Ντορή, μια ανησυχία με κατατρώει, για το δυσκολοδιάβατο της ανηφορικής ράμπας και έχω στο νου, εκείνο το τελευταίο ανακουφιστικό χοροπήδημα στη ανηφορική στροφή του κάρου και την περηφάνεια του Ντορή που ακόμη μια φορά τα κατάφερε.
Στο όνειρο, ο ήλιος δεν ανέτειλε ακόμη και η υγρασία έχει αποθεώσει τις παραποτάμιες μυρωδιές!!!
Ο ήλιος σε λίγο, οριζόντια μας βρήκε, με τις σκιές μας τριπλάσιες και η ομορφιά και τα χρώματα πολλαπλάσια, με την καφετιά σκουρόχρωμη απόχρωσή τους και καθώς περιφέρω την ματιά μου, ένας ψηλόλιγνος γκρι καπνός στο βάθος, με ξεγελά και με λυπεί, μόνο ένα τσουκάλι άναψε σήμερα στα πλήθινα σπιτάκια του ταλαιπωρημένου κάμπου!!!
Ο κάμπος, έκδοση μελετημένη και βελτιωμένη, σαν ορθάνοιχτο τετράδιο, ξεφυλλίζω σελίδες με πυκνογραμμένες σειρές, σαν τις ολόλευκα καρπισμένες βαμβακιές!!!
Ο κάμπος, τάπητας, εξαίρετο ορθογωνισμένο πατσγούορκ με τριφύλια, ντομάτες, πιπεράκια, σιτηρά, αραχίδες και βαμβάκι και μαυρόη αχνιστή!!!
Γοητευμένη και ανάμεσα στους καλαμιώνες αίμα, ιδρώτας και αγωνία ανθρώπινης ψυχής που σε ξόβεργες πρόσφατης μνήμης αγκομαχούσε πληγωμένη, απελευθερωμένη πετάρισε και πέταξε δυτικά, φορτωμένη στους δύο πάλευκους ψαροφαγάδες, που την υψώνουν πάνω απ΄το ανθρώπινο μπόι, μου έκλεισε πονηρά το μάτι και μου σιγοψιθύρισε για άλλη μια φορά τα μυστικά του βάλτου!!!
Ανίκητη ζωή, στου αναχώματος το ψήλωμα, διασχίζει, και με αυτή την εκδοχή, κάθετα, χορτασμένη μια χνουδωτή βίδρα, λικνιστή και βραδυκίνητη, θα μάθει αργότερα, όπως και γω, ότι η ζωή περνά και χάνεται, ένα διάλλειμα, στο ατελείωτο άχρονο ταξίδι της αιωνιότητας!!

Αισιόδοξη Καλημέρα...
"Ξημερώνει Κυριακή, μη μου λυπάσαι, είναι όμορφη η ζωή, πότε πότε να το θυμάσαι!!!"

Σοφία Νοτοπούλου

                                                                       Φωτό Ιτέα











Διαβάστε Περισσότερα »

Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2020

Ο Ενιπέας από τα βάθη της Μυθολογίας...

Απ΄τα βάθη της μυθολογίας ο Ενιπέας ή Τζαναρλής (Στα τουρκικά πλατανόφυτος), με την ετυμολογία του παραπέμπει σ ένα ποτάμι ζωηρό και θορυβώδες, ένα ποτάμι πλούσιο σε νερά και δυναμική ροή, με τον Ιανό να τον παραφορτώνει και να ξεπερνάει την αρχαία ρώμη του και να κατακλύζει τον κάμπο μου, αδύνατον να του θυμώσω, είναι ο ίδιος που  με τους αδελφούς του, -Πάμισος, Καράμπαλης, Καλέντζης, Ονόχωνος ή Σοφαδίτης, Φαρσαλίτης, το Μέγα ή Νέδα Ρέμα και όσους δεν νογάω-κατηφορίζοντας προς την Κεντρική Θεσσαλία, συναντούν τον Πατέρα τους Πηνειό ή Σαλαμπριά.
Είναι οι αρτηρίες της πανάρχαιας Θεσσαλικής γης!!!
Ένα οδοιπορικό μικρό κατά μήκος της κοίτης του, απ τα Φάρσαλα ως το χωριό μου την Ιτέα, με τα παραποτάμια χωριά του, το Βασίλη, το Μ. Ευήδριο, την Λεύκη, τα Πυργάκια, την Υπέρεια, τα Ορφανά και το Φύλο, την Αστρίτσα, τον Ηλιά, το Μ.Βουνό και την Συκεώνα, την Πασχαλίτσα, τον Πέτρινο και την Αμπελώνα, στον απέραντο κάμπο!!! 
Με τα συναρπαστικά δειλινά των Αγράφων και των κορυφογραφών της κοιμωμένης, όταν ο κάμπος ντύνεται με τα χρώματα της ώχρας και της φωτιάς και οι ακτίνες του ήλιου παιχνιδίζουν ανάμεσα σε λεύκες, φτελιάδες, πλατάνια, κλαίουσες, ακακίες και καρυδιές, σ όλον τον κόσμο να γυρίσω, σαν το κάλεσμα της Κυριακάτικης καμπάνας του Αγίου Αθανασίου, δεν θα βρω, είναι τα δικά μου, τα πιο ωραία απ τα ωραιότερα!!!
Η Θεσσαλία μου, χώρα μυθική και ιστορική!!!
Ο καυτός ήλιος, το λαγαρό φεγγάρι, η Θεσσαλική μαυρόη και οι πλημμύρες που αναίτια, ακόμη πλημμυρίζουν τον κάμπο, για να θυμίζουν τις πολλές πολλές αδυναμίες μας και ο Αχιλλέας με τους μυρμηδόνες του, ενδιαφέρεται  για νέες διευθετήσεις ή τον κουμαντάρει το αρχαίο του γινάτι;
Είμαι και γώ ένα απ΄τα πολλά ξενιτεμένα του παιδιά, που τούτος ο κάμπος δεν μας κράτησε, παρά τον χρησμό του Μαντείου των Δελφών "Γαίης μεν πάσης το Πελασγικόν Άργος άμεινον" (απ΄όλον τον κόσμον η καλύτερη γη είναι η Θεσσαλική).

Καλημέρα, καλή εβδομάδα!!!

Η πρώτη φωτογραφία, γέφυρα του 1752, στα Φάρσαλα, στον Ενιπέα, γεφύρωνε βόρεια με νότια Ελλάδα!!!

Σοφία Νοτοπούλου






Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2020

Χρόνια πολλά πατρίδα!!!

Χρόνια πολλά πατρίδα!!!
Έχω μια πατρίδα
Μέσα στην καρδιά μου
Μια μικρή καρδιά,
Έχω μια πατρίδα,
ιδρωμένη από τον μόχθο της
ανθισμένη με Χριστούγεννα και Πασχαλιές
Χωράφια σαν ολάνοιχτα τετράδια,
ποτάμια, τα βαθιά λιμάνια του καημού μας
Νίκος Παπάς, Τρικαλινός ποιητής.

Ο Ενιπέας, ο Θεσσαλικός, διαχωρισμένος για λίγο στα δύο, ίσα-ίσα, να περιλάβει το χωριό μας και τον Ηλιά, και από κοντά το Φύλλο, την Συκεώνα, τον Πέτρινο, την Αστρίτσα και το Μικρό Βουνό στην φροντίδα του.
Κι όμως είναι εκεί, σαν κάτι να περιμένει, μιλάω για αυτή την ορθογώνια, γερμένη, τσιμεντένια κατασκευή που μέρος της στέκει όρθια και μέρος της έχει πέσει στα νερό και γυρίζω (50) χρόνια πίσω, πριν τον αναδασμό, για τον πρώτη μου ηλιόλαμπρη ανατολή δίπλα στα ουρανοθέμελα του κάμπου και την πρώτη μου συνειδητοποιημένη μυρωδιά βαμβακιού. Ο τεχνητός φράχτης συγκράτησης των νερών προβάλλει απ τον χρόνο, εντυπωσιακός, με το νερό να έχει εκείνο το ιδιαίτερο βαθύ πράσινο-λαδί χρώμα. Το νερό υπερπηδά με ένταση και κάποια ορμή το φράγμα, με θόρυβο αξέχαστο και κελαρυστό και την βλάστηση ήρεμη, ποταμίσια, σαν τα μέτρα του κάμπου.
Είναι το πεσμένο φραγματάκι στα αριστερά της γέφυρας μετά τον Ηλιά για το Μικρό Βουνό στα Λιακατούρια!
Και στέκονται τα μηχανήματα έργου εκεί, στο χωριό Ηλιά, δίπλα στο Υδραγωγείο, σαν είχαν τελειώσει το έργο τους, πότε έφυγαν δεν ξέρω, θα ήθελα όμως πολύ να μάθαινα για το έργο της εκτροπής του Ενιπέα και τα αποστραγγιστικά έργα.
Και άρχισα να ρωτάω και κάτι άρχισα να μαθαίνω, όπως ότι η διάνοιξη άρχισε με τρεις μεγάλες φαγάνες. Αρχικά τα έργα άρχισαν στο τμήμα Κεραμίδι-Βλοχός το 1949 (πληροφορίες συντοπίτη μας υπερήλικα από τον Πέτρινο με αετίσια ματιά και τσαχπινιά στο βλέμμα), η άλλη βορειοδυτικά του Πέτρινου και η τελευταία από τον Γκιόλη.
Επίσης, μετά το γεφύρι στα Λιακατούρια στην αριστερή πλευρά είχαν παραμείνει μερικά βαριά μηχανήματα του έργου, για χρόνια μετά την διάνοιξη, ήταν της γερμανικής εταιρείας KRUPP, η δε εταιρεία έδινε κάποιο ενοίκιο και εν τέλει πουλήθηκαν τμηματικά για σκράπ (παλιοσίδερα).
Το συνολικό έργο προφανώς εξελίχθηκε σταδιακά, παλαιότεροι θυμούνται ότι στα 1955 δούλευαν συγχωριανοί μας στο έργο και ότι γύρω στο 1960, έμεινε στο χωριό μας, μηχανικός ή οδηγός, "φαγανιάρη" τον αποκαλούσαν στις καθημερινές τους προσφωνήσεις και έμεινε κοντά στον Άγιο Αθανάσιο. Με κάθε επιφύλαξη, το έργο πρέπει να άρχισε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 και το πιθανότερο να τελείωσε τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1960.
Η ελονοσία θέριζε με τα λιμνάζοντα νερά, έχει μείνει περιοχή, με το τοπωνύμιο Βάλτια του αγροκτήματος του χωριού μας, ως ακριβής πραγματικότητα της τότε εποχής.
Παραθέτω μία από τις περιγραφές και τις αναμνήσεις της μητέρας μου και μιας αγαπητής γειτόνισσας.
"Εκεί λοιπόν στα Λιακατούρια υπήρχε ένα κτήμα μεγάλο, διακόσια με τριακόσια στρέμματα, που κρατούσε νερά, ήταν βαρκώδες, λασπερό, υγρό, το όργωναν με βόδια, με μεγάλη δυσκολία και καθώς ήταν βαρκώδες το έδαφος, το χώμα έβγαινε μονοκόμματο σε μεγάλες "μπλάνες".
Το κτήμα αυτό ήταν ανάμεσα σε δύο μεγάλα αυλάκια με νερό που ερχόταν από το γκιόλη (πηγή στα τούρκικα) με πλάτος το πολύ 4 μέτρα και βάθος 2 μέτρα. Το πρώτο αυλάκι ήταν περίπου πριν το ανάχωμα, υπήρχε καλντερίμι με πέτρες και σε απόσταση 150 με 200 μέτρα, υπήρχε και άλλο αυλάκι. Στα δύο αυτά αυλάκια υπήρχαν γεφυράκια με μαδέρια, απλές κατασκευές, που συχνά σάπιζαν και έσπαζαν. Σύνηθες φαινόμενο τα ατυχήματα, να βουλιάζουν τα κάρα ή όπως έσπαγαν το μαδέρια στο πρόχειρο γεφυράκι που προανέφερα, να σφηνώνουν οι ρόδες των κάρων ή άλλη ανάμνηση αυτή, όταν πνίγηκαν οι κότες τους που είχαν για πούλημα, στην διαδρομή τους για το παζάρι της Λάρισας όταν υπερχείλισε κάποιο ρέμα. Σημειώνω και τούτο, προφανώς εδώ ή και νοτιότερα στον Γκιόλη να ψάρευαν τις ονομαστές καραβίδες που όλοι έχουμε ακούσει σχετικές ιστορίες.
Συνεχίζοντας την μικρή μου έρευνα, παραθέτω μερικά στοιχεία απ το διαδίκτυο, από την ιστοσελίδα ΥΠΕΘΕ, Παγκόσμια ημέρα κατά της Ελονοσίας και η Θεσσαλία.
1.Η μελέτη της εταιρείας Μπουτ προέβλεπε να εκτελεστούν στον Νομό Τρικάλων έργα υδραυλικά και έργα αρδευτικά συνολικής δαπάνης 102.851.700 δρχ.(Εφημερίδα Θάρρος 10-7-1937).
Η διευθέτηση των ποταμών Πηνειού, Ληθαίου, Παμίσου (Μπλιούρη), Καράμπαλη, Ενιπέα, Φαρσαλίτη, Σοφαδίτη, Νεοχωρίτη και Αλή Φακά και η αποξηρανση του μεγάλου έλους της Βούλας θα προστάτευαν, όπως μας πληροφορεί η εφ. Θάρρος, 700.000 στρέμματα γης. Συνολικά υπολογιζόταν ότι, μετά το πέρας των έργων, θα υπήρχε ωφέλεια 1.100.000 στρεμμάτων. Από αυτά τα 535.000 στρέμματα κατακλύζονται από την υπερχείλιση των ποταμών, τα 65.000 ήταν έλη και τα 500.000 στρέμματα υφίσταντο ζημιές από την εκροή των λόφων και δεν αποστραγγίζονταν εύκολα.(Θάρρος εφ, 9-07-1937).
2.Στοιχεία για τα έργα του Ενιπέα και την εταιρεία KRUPP δεν εντόπισα.
Αρχείο για τα έργα της τότε εποχής θα υπάρχουν ενδεχομένως σε φορείς της περιοχής μας.
3.Μερικές σχετικές ακόμη αναφορές για την περιοχή μας.
α.Από την Ανάβρα ως το Γραμματικό και την μακρινή Συκεώνα ένα ατελείωτο έλος ανέκοπτε χειμώνα και Άνοιξη την επικοινωνία.
β.Οι εκτάσεις της περιοχής “Τιτανίου”, Κουρτίκι, Βλοχός, Ιτέα, Κοσκινά, Μακυχώρι, Παλαμάς, τον περισσότερο καιρό του χρόνου ήταν βαθιά βυθισμένες στα βροχόνερα.
Ή ελονοσία εκτεταμένη σ όλο τον πεδινό χώρο αποτελούσε την μόνιμη μάστιγα και η πανδημία του τύφου, της πανώλης και το μόνιμο φαινόμενο της πείνας, εξολόθρευαν τους ατυχείς γεωργούς του κάμπου.
Από χειρόγραφα των Μονών Βαρλαάμ των Μετεώρων και της Μονής Ρεντίνας, προχωρώντας σε πιο παρωχημένες εποχές η κατάσταση ήταν ακόμη πιο δραματική.
....σημειώνω μόνο την αναφορά για την περιοχή μας του έτους 1742.
Νέα σιτοδεία φοβερά εμάστισε την Θεσσαλία. Εισέβαλλε φρικώδης πανώλης, ήτις θέρισε κυριολεκτικώς τους κατοίκους της Θεσσαλίας και ηφάνισε τους προ τριών εκατονταετιών επικοισθέντας Κονιάρους, εις τα χωρία Ορφανά, Μεσαλάρι, Τεκελή, Χαντζόμπαση, στην θέσιν των οποίων ενοικήσθησαν αυτόχθονες Χριστιανοί.

Ευχαριστώ για την υπομονή σας με την ελπίδα μαζί να μάθουμε περισσότερα.

Σοφία Νοτοπούλου




Διαβάστε Περισσότερα »