Παρασκευή, 22 Απριλίου 2016

Πειράματα Φυσικής από τους μαθητές του Γυμνασίου Ιτέας

To παιχνίδι συντροφεύει τον άνθρωπο από τις πρώτες ώρες της ζωής του.
Τα πρώτα ερεθίσματα φτάνουν σε ένα μωρό από κάποιο παιχνίδι που βρίσκεται στο κρεβατάκι του. Καθώς το μωρό μεγαλώνει τα παιχνίδια του προσφέρουν διασκέδαση και εμπειρίες.
Οξύνεται ο νους και μαθαίνει να ανακαλύπτει τον κόσμο.
Ο θαυμάσιος κόσμος των παιχνιδιών μπορεί να φανεί χρήσιμος και μέσα στην τάξη.
Μπορεί ένα παιχνίδι να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών και μέσα από αυτό να κατανοήσουν εύκολα έννοιες της Φυσικής που δεν θα μπορούσαν με το στυλό και το χαρτί.
Καταλαβαίνουν καλύτερα οι μαθητές τις εφαρμογές που έχουν οι νόμοι της Φυσικής στην καθημερινή ζωή και τονώνεται το ενδιαφέρον για την ανακάλυψη της γνώσης.
Βέβαια όταν λέμε παιχνίδι, δεν εννοούμε μόνο ένα αντικείμενο, αλλά και μια ενέργεια ή μια δραστηριότητα, στην οποία συμμετέχουν ενεργά οι μαθητές.

Σε τέτοιες δραστηριότητες πήραν μέρος οι μαθητές του ΓΥΜ/ΣΙΟΥ-Λ.Τ. ΙΤΕΑΣ  στα πλαίσια της ημερίδας που διοργανώθηκε για τις Φυσικές Επιστήμες, στην Καρδίτσα.
Παρουσίασαν με κέφι και μεράκι απλά πειράματα και κατασκευές και ερμήνευσαν διάφορα φαινόμενα της καθημερινής ζωής.
Εξήγησαν πώς λειτουργεί η Κρήνη (σιντριβάνι) του Ήρωνα.
Πρόκειται για μια υδραυλική μηχανή που εφευρέθηκε τον 1ο αιώνα από τον αρχαίο Έλληνα μαθηματικό, μηχανικό και εφευρέτη Ήρωνα στην Αλεξάνδρεια.

Η κατασκευή που παρουσίασαν έγινε με απλά υλικά και δείχνει έναν τρόπο με τον οποίο η βαρυτική δυναμική ενέργεια του νερού, σε συνδυασμό με την πίεση του εγκλωβισμένου αέρα, προκαλεί εκτόξευση του νερού πιο ψηλά από την ελεύθερη στάθμη του.

Εξήγησαν πώς λειτουργεί ο γρύλλος που σηκώνει ένα ολόκληρο αυτοκίνητο με δύο σύριγγες και ένα κομμάτι εύκαμπτου σωλήνα και σε ποια αρχή της Φυσικής στηρίζεται η ανύψωση των αυτοκινήτων στα πρατήρια βενζίνης.
Παρουσίασαν μια απλή κατασκευή και εξήγησαν τη λειτουργία διάφορων υδραυλικών γερανών και των υδραυλικών φρένων καθώς και το λόγο στον οποίο οφείλεται το ότι ασκούμε μια μικρή δύναμη στο φρένο με το πόδι μας και καταφέρνουμε να σταματήσουμε ένα βαρύ όχημα.
Ερμήνευσαν παραστατικά τη λειτουργία των υποβρυχίων και τον τρόπο με τον οποίο αναδύονται και καταδύονται, χρησιμοποιώντας δύο πλαστικά μπουκάλια και ένα σταγονόμετρο.
Εξήγησαν  το πώς βοηθούν τα φτερά των αεροπλάνων να ανυψώνονται στον αέρα, χρησιμοποιώντας ένα πιστολάκι μαλλιών και ένα μπαλάκι του πινγκ – πονγκ.

Στηριζόμενοι στην ίδια αρχή της Φυσικής, εξήγησαν φυσώντας ανάμεσα από δύο κουτάκια αναψυκτικού, το γεγονός ότι, όταν διασταυρώνεστε στην εθνική οδό με ένα μεγάλο φορτηγό, που έρχεται από το αντίθετο ρεύμα, το αυτοκίνητό σας τείνει να πλησιάσει προς το μέρος του. Επίσης,
φυσώντας με ένα πιστολάκι μαλλιών πάνω από μια σελίδα χαρτί, εξήγησαν το πώς η υφασμάτινη κουκούλα ενός αυτοκινήτου τύπου «κάμπριο» φουσκώνει προς τα πάνω, όταν το αυτοκίνητο  τρέχει με μεγάλη ταχύτητα.

Χρησιμοποιώντας ένα μπαλάκι του πιγκ-πογκ και δύο πλαστικά χωνιά συδεδεμένα με ένα κομμάτι εύκαμπτου σωλήνα, εξήγησαν ότι το  ρεύμα αέρα με μεγάλη ταχύτητα έχει μικρή πίεση.
Ακόμα, ερμήνευσαν το γεγονός ότι όταν τα μεγάλα πλοία πλέουν σε σχετικά μικρά βάθη και οι μηχανές τους δουλεύουν στο φουλ, κατά κάποιο τρόπο τα «τραβά» ο βυθός.
Αυτού του είδους η βύθιση οφείλεται στο λεγόμενο «φαινόμενο Βεντούρι».


Το νερό κάτω από το πλοίο συμπιέζεται και ρέει ταχύτερα από το κανονικό.
Όταν η ταχύτητα του νερού αυξάνεται, η πίεση πέφτει και το σκάφος βυθίζεται ελαφρώς.
Τέλος παρουσίασαν μια απλή κατασκευή το ροόμετρο Venturi και ερμήνευσαν με τους νόμους της Φυσικής τον τρόπο με τον οποίο είναι σχεδιασμένη η εσοχή της εξόδου του θερμού αέρα στο επάνω μέρος μιας συσκευής καλοριφέρ, όπου επιταχύνει την ροή του αέρα στο χώρο δημιουργώντας υψηλά επίπεδα θερμότητας γρηγορότερα.
     
Οι μαθητές που εργάστηκαν για την εκτέλεση των παραπάνω εργασιών ήταν οι:
Αδαμόπουλος Χρήστος, Αναγνώστου Παναγιώτης, Δεμερτζής Βαγγέλης, Κοτσίλης Αχιλλέας, Κουτσιούμπα Φιλιώ, Ντινοπούλου Νικολέττα, Παληκαράς Θωμάς, Παναγιωτή Θώμη, Παπαδοπούλου Μαρία, Ρεβενήσιου Αποστολία, Σινάι Μόνα, Χαλίλη Φρόσω

και υπεύθυνη για την καθοδήγηση ήταν η καθηγήτρια Φυσικής κα Έλλη Βυτινιώτου.

πηγή



Δεν υπάρχουν σχόλια: