Δευτέρα, 11 Μαΐου 2015

Δραστηριότητες Φυσικής από τους μαθητές της Α” και Β” Λυκείου Ιτέας

Με κέφι και μεράκι εργάστηκαν 12 μαθητές της Α΄ Τάξης Λυκείου Ιτέας και παρουσίασαν πρωτότυπες κατασκευές και πειράματα, στα πλαίσια της διημερίδας που διοργανώθηκε για τις Φυσικές Επιστήμες, στο 2ο Λύκειο της Καρδίτσας.

Όλα τα παιδιά μαθαίνουν στο σχολείο ότι η ταχύτητα του φωτός στο κενό ή τον αέρα είναι 300.000 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο, και ότι η ταχύτητα αυτή είναι η μεγαλύτερη με την οποία μπορεί να «ταξιδέψει» ένα υλικό σώμα. Ακόμα και το ταχύτερο διαστημόπλοιο κινείται πολύ πιο αργά από το φως.
Είναι περίπου 1.000.000 φορές μεγαλύτερη από την ταχύτητα διάδοσης του ήχου στον αέρα.

Ένα αυτοκίνητο κινούμενο συνεχώς με 170 km/h θα χρειαζόταν για να διανύσει την απόσταση Γης-Ηλίου περίπου 100 χρόνια. Το φως διανύει την ίδια απόσταση σε 8 λεπτά περίπου. Την απόσταση Γης-Σελήνης τη διανύει περίπου σε 1 δευτερόλεπτο.

Οι μαθητές της Α΄ Τάξης Λυκείου Ιτέας κατάφεραν με έναν απλό τρόπο να υπολογίσουν την ταχύτητα του φωτός με μεγάλη προσέγγιση. Χρησιμοποίησαν ένα φούρνο μικροκυμάτων και φέτες τυρί του τοστ. Τοποθέτησαν τις φέτες του τυριού μέσα στο φούρνο για 15-20 δευτερόλεπτα και μέτρησαν την απόσταση ανάμεσα σε δύο διαδοχικές περιοχές λιωμένου τυριού. Διπλασίασαν την απόσταση αυτή και πολλαπλασίασαν με τη συχνότητα λειτουργίας του φούρνου, που αναγράφεται στο πίσω μέρος του φούρνου.
Το αποτέλεσμα δεν ήταν άλλο από την ταχύτητα του φωτός!!!!!

Ταυτόχρονα με τον υπολογισμό αυτό γνώρισαν και την έννοια των στάσιμων κυμάτων και με μια απλή κατασκευή με ένα λάστιχο και μια γεννήτρια συχνοτήτων, κατανόησαν τον τρόπο με τον οποίο πάλλονται οι χορδές μιας κιθάρας και ποια σχέση έχει η συχνότητα ταλάντωσης της χορδής με τη νότα που ακούγεται.
Χρησιμοποιώντας λοιπόν απλά μέσα και υλικά από το σπίτι τους ή το εργαστήριο του σχολείου τους, ακολουθώντας την ανακαλυπτική και ομαδοσυνεργατική μέθοδο κατάφεραν να κατανοήσουν δύσκολες έννοιες μέχρι πριν, της Φυσικής. Κατάλαβαν έτσι ότι η Φυσική είναι η επιστήμη που εξηγεί τα φαινόμενα της καθημερινής ζωής, η επιστήμη για όλους.

Οι μαθητές που εργάστηκαν για την εκτέλεση των παραπάνω εργασιών ήταν οι:
Αρχοντή Στεφανία, Βελεσιώτης Νικόλαος, Καράβας Αναστάσιος, Λύτρα Όλγα, Λύτρας Κων/νος, Μπαλαντίνα Δήμητρα, Μπεράτη Εύα, Σπυροπούλου Ελευθερία, Τζιφούλης Ευριπίδης, Τρελλοπούλου Αγγέλα, Τσέλιος Γιάννης, Ψαρρής Αθανάσιος και υπεύθυνη για την καθοδήγηση ήταν, η καθηγήτρια Φυσικής κα Έλλη Βυτινιώτου.

Σε ένα βιωματικό εργαστήριο συμμετείχαν 7 μαθητές της Β΄ Τάξης Λυκείου Ιτέας, με τίτλο « Αιχμαλωτίζοντας το νου και την καρδιά κατά τη διδασκαλία του ουράνιου τόξου», στα πλαίσια της διημερίδας που διοργανώθηκε για τις Φυσικές Επιστήμες, στο 2ο Λύκειο της Καρδίτσας.

Το ουράνιο τόξο είναι ένα πολύχρωμο οπτικό και μετεωρολογικό φαινόμενο, κατά το οποίο εμφανίζεται το φάσμα των χρωμάτων που συνθέτουν το ορατό φως στον ουρανό. Το φαινόμενο εμφανίζεται όταν οι ακτίνες του ηλίου πέφτουν πάνω σε σταγονίδια βροχής στην ατμόσφαιρα της Γης και αποτελεί ένα παράδειγμα διάθλασης, μετά από ανάκλαση.

Οι μαθητές της Β΄ Τάξης Λυκείου Ιτέας που είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τη μαγεία του σχηματισμού του ουράνιου τόξου ήταν οι:
Κουτσιούμπα Γεωργία, Λιάχανος Ηλίας, Λιάχανος Μίλτος, Μουσίτσα Αναστασία, Παπαβασιλείου Θώμη, Σπυρόπουλος Γιώργος, Τζέμου Χρυσοβαλάντω και τους συνόδευσε η καθηγήτρια Φυσικής κα Έλλη Βυτινιώτου.








Η "Ιτέα Καρδίτσας" εκφράζει τα συγχαρητηριά της στούς Δασκάλους και Καθηγητές του Γυμνασίου και Λυκείου, για την τόσο σπουδαία "δουλειά" που κάνουν στα παιδιά της Ιτέας...
Καλη συνέχεια στο έργο σας...

1 σχόλιο:

ΑΝΝΙΤΑ ΜΠΑΜΠΑΝΑ είπε...

Οι μαθητές μαζί με τους καθηγητές τους αποδεικνύουν κάθε χρόνο την πολύ καλή δουλειά που γίνεται στο σχολείο μας...πάντα επιτυχίες!!!