Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ορφανά. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ορφανά. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

Κίνδυνος να μείνουν ακαλλιέργητα στρέμματα σε Ορφανά και Πέτρινο

Κίνδυνος να μείνουν ακαλλιέργητα τα επόμενα χρόνια 1.000 στρέμματα στο Δήμο Παλαμά

ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΔΙΑΒΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ «ΙΑΝΟ»

Προβληματισμός επικρατεί στις τάξεις των αγροτών του Δήμου Παλαμά και συγκεκριμένα στις τοπικές κοινότητες Ορφανών και Πέτρινου, λόγω της διάβρωσης που έχουν υποστεί τα χωράφια από το πέρασμα του «Ιανού».

Αγρότες επισήμαναν πως 700 περίπου στρέμματα στα Ορφανά και 300 περίπου στο Πέτρινο, κινδυνεύουν να μείνουν ακαλλιέργητα, όχι μόνο φέτος, αλλά και τα επόμενα χρόνια, λόγω της διάβρωσης του εδάφους.

Υπάρχουν ακόμα βαμβάκια που δεν έχουν συγκομισθεί. 
Τις προηγούμενες ημέρες που οι καιρικές συνθήκες το επέτρεψαν, έγιναν προσπάθειες να μπουν στα χωράφια βαμβακοσυλλεκτικές μηχανές. Αυτό δεν κατέστη εφικτό, καθώς οι μηχανές βούλιαζαν, λόγω της ιδιότυπης μορφής που έχει πάρει το έδαφος. Οι αγρότες είναι ανάστατοι και ζητούν να έρθουν στην περιοχή κλιμάκια του ΕΛΓΑ, αλλά και εδαφολόγοι, προκειμένου να γίνει εκτίμηση των ζημιών.



Διαβάστε Περισσότερα »

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

Ολοκληρώνονται οι εργασίες αποκατάστασης στο ανάχωμα του Ενιπέα στα Ορφανά

Τις εργασίες αποπεράτωσης στο ανάχωμα του ποταμού Ενιπέα επίβλεψε ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε Καρδίτσας κ. Κωστής Νούσιος, συνοδευόμενος από τον πρόεδρο της Τ.Κ Ορφανών κ. Ιωάννη Παπαβασιλείου

Ο κ. Αντιπεριφερειάρχης εξέφρασε την ικανοποίησή του που μια ακόμη παρέμβαση αντιπλημμυρικού χαρακτήρα ολοκληρώνεται: 

"Όπως έχουμε κατ’ επανάληψη τονίσει δεν σταματάμε ούτε στιγμή τις παρεμβάσεις αποκατάστασης ζημιών που προκλήθηκαν από τον ΙΑΝΟ. Πόσο δε μάλλον όταν πρόκειται για σημεία κομβικά που προστατεύουν ολόκληρους οικισμούς και καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Ένα από αυτά το ανάχωμα στον ποταμό Ενιπέα, στο ύψος της Τ.Κ Ορφανών, όπου σε συνεργασία με τους Περιφερειακούς Συμβούλους, τη Δ/νση Τεχνικών Έργων Λάρισας και τον πρόεδρο της Τ.Κ Ορφανών αποπερατώνονται οι εργασίες αποκατάστασης των ζημιών που είχε υποστεί. Ανύψωση τοιχωμάτων, έμφραξη ρωγμών και καθαρισμός από φερτά υλικά είναι οι κυριότερες εργασίες, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν. Να υπενθυμίσω ότι και αυτή η παρέμβαση είναι τμήμα ενός ευρύτερου σχεδιασμού για αντιπλημμυρικά έργα, σύμφωνα με την πολιτική της Περιφέρειας Θεσσαλίας και του Περιφερειάρχη κ. Κώστα Αγοραστού".




Διαβάστε Περισσότερα »

Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2021

Αυτοψία Αγοραστού - Νούσιου στις πλημμυρισμένες εκτάσεις των Ορφανών

Την περιοχή των Ορφανών στη Δημοτική Ενότητα Φύλλου, επισκέφθηκε χθες το μεσημέρι ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας.
Ο κ. Αγοραστός συνοδευόμενος από τον Αντιπεριφερειάρχη Καρδίτσας κ. Νούσιο, βρέθηκε στα σπασμένα αναχώματα, αλλά και στο φράγμα εμπλουτισμού στην Τ.Κ. Ορφανών και συνομίλησε με κατοίκους.
Οι κάτοικοι του χωριού ζήτησαν από τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, να ανοίξει επιτέλους ο ποταμός Ενιπέας και να φτιαχτούν τα αναχώματα που έχουν καταστραφεί.
Όπως χαρακτηριστικά σημείωσαν, με την πρώτη δυνατή βροχή, οι καλλιέργειές τους πλημμυρίζουν, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να παραμένουν στο ίδιο έργο θεατές.
Ο κ. Αγοραστός δεσμεύτηκε πως θα δει με προσοχή το θέμα του ποταμού Ενιπέα, αλλά και τα αναχώματα που έχουν υποστεί ζημιές και οι εργασίες αποκατάστασης βρίσκονται σε εξέλιξη.
Να υπενθυμίσουμε πως την περασμένη Τρίτη, τέσσερις μήνες μετά το καταστροφικό πέρασμα τουΙανού, τα νερά του ποταμού Ενιπέα από την περιοχή των Φαρσάλων, προκάλεσαν πλημμυρικά φαινόμενα σε καλλιέργειες στην περιοχή των Ορφανών και της Λεύκης.



Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή 29 Μαΐου 2020

Ανεμογεννήτριες και στο "Δογαντζή" στα Ορφανά

Μετά τα Άγραφα οι επενδύσεις για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας επεκτείνονται και στο Δήμο Παλαμά.

Αυτή τη φορά μάλιστα οι επενδυτές έρχονται εκ των έσω αφού αφορά εταιρεία που έχει έδρα στο νομό μας.

Ο λόγος για την απόφαση του Δασαρχείου Καρδίτσας με την οποία εγκρίνεται η εγκατάσταση και λειτουργία ανεμολογικού ιστού ύψους 30 μέτρων στη θέση Φύλλιον όρος "Δογαντζή" στα Ορφανά Καρδίτσας.

Η σχετική αίτηση υποβλήθηκε από την εταιρεία "Σακελλαρίου Βασιλική κ ΣΙΑ Ε.Ε." με τον διακριτικό τίτλο "Ζωγραφιά Ενεργειακή Ε.Ε." στις 3 Μαρτίου 2020 η οποία έχει έδρα στον Ελληνόπυργο Καρδίτσας και εγκρίθηκε χθες (27/5) από την υπηρεσία του Δασαρχείου Καρδίτσας.

Σύμφωνα με την απόφαση η χρονική διάρκεια τοποθέτησης του ανεμολογικού ιστού έχει διάρκεια ενός έτους με δυνατότητα παράτασης. Η απόφαση του Δασαρχείου όπως τονίζεται στην απόφαση δεν θεμελιώνει δικαίωμα εγκατάστασης αιολικού σταθμού στη συγκεκριμένη θέση και ούτε αποτελεί θετική γνωμοδότησης της ίδιας υπηρεσίας για τον ίδιο λόγο.



Karditsalive.net


Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2016

Ενημέρωση για τα δρομολόγια των Τρένων στα Ορφανά απο τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμων Καρδίτσας

Απο τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμων Καρδίτσας έλαβα το παρακάτω e-mail ενημέρωσης δρομολογίων των Τρένων στα Ορφανά.

"Κύριε Σαμαρά, Καλησπέρα, Χρόνια Πολλά και Καλή Χρονιά
Σαν σύλλογος κινήσαμε το θέμα των Ορφανών το τελευταίο χρόνο μετά από απαίτηση κατοίκων και μελών του συλλόγου που μένουν στον δήμο Παλαμά. Κάνουμε οτι μπορούμε για να υπάρχουν δρομολόγια αλλά δυστυχώς όλοι είναι αρνητικοί ως προς τον σιδηρόδρομο.
Τρεις διευκρινήσεις ως προς τον πίνακα που αναρτήθηκε στη σελίδα σας για τα δρομολόγια.
α. Το τρένο των 12:10 απο Ορφανά προς Παλαιοφάρσαλα, συνεχίζει και προς Καλαμπάκα.
β. Το τρένο των 22:50 πάει μέχρι Λάρισα και όχι προς Θεσσαλονίκη.
Δεν υπάρχει τρένο εκείνη την ώρα για Θεσσαλονίκη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί το τρένο αυτό για να πάει κάποιος Αθήνα μέσω Λάρισας. Αναχώρηση για Αθήνα περίπου στις 01:00.
Πρέπει να τονισθεί αυτό, οτι δεν υπάρχει δρομολόγιο για Θεσσαλονίκη το βράδυ.
γ. Να τονισθεί η δυνατότητα ταξιδιού απο Αθήνα προς Παλαιοφάρσαλα και στην συνέχεια με τον προαστιακό για Ορφανά. Αναχώρηση απο Αθήνα με την αμαξ. 884, Αθήνας - Καλαμπάκας και μετεπιβίβαση στον Παλαιοφάρσαλο στον προαστιακό με άφιξη στα Ορφανά στις 12:30.
Επίσης λόγω έργων δουλεύει μόνο η αποβάθρα που βρίσκεται προς το χωριό.
Ως σύλλογος προσπαθούμε και πιέζουμε να μπεί και ένα βραδυνό (20:30) περίπου για Θεσσαλονίκη. Έχουμε στείλει επιστολές για το θέμα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προχθές μετά απο συζήτηση στάλθηκε επιστολή προς την Βουλευτή Κατσαβριά Χρύσα για το θέμα.
Ελπίζουμε πως οι στόχοι μας θα επιτευχθούν.

Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμων Καρδίτσας s.f.s.kard@gmail.com
Διαβάστε Περισσότερα »

Σάββατο 19 Δεκεμβρίου 2015

Το τραίνο θα "σφυρίξει" και πάλι στο Ορφανά

Το τραίνο προαστιακός απο 20 Δεκεμβρίου 2015 θα περνάει και θα σταματάει στην στάση των Ορφανών.

Γιά Θεσσαλονίκη και ενδιάμεσους σταθμούς ανοίγουν 3 δρομολόγια την ημέρα και για Παλιοφάρσαλα Καλαμπάκα και ενδιάμεσους σταθμούς επίσης 3 δρομολόγια την ημέρα.

Είναι μια ευχάριστη έκπληξη για τούς κατοίκους της γύρω περιοχής αφού πλέον δεν θα κάνουν χιλιόμετρα και έτσι αναβαθμίζεται και η περιοχή.

Τα δρομολόγια είναι τα εξής:

Αμαξ. 590: 
Καλαμπάκα (αναχ.08:19)
Καρδίτσα (αναχ.08:55)
Ορφανά (αναχ.09:25)
Λάρισα – Θεσσαλονίκη.

Αμαξ. 2590:
Παλαιοφάρσαλος (αναχ.12:32)
Ορφανά (αναχ.12:40)
Λάρισα – Θεσααλονίκη.
Οι επιβάτες μπορούν να συνδυάσουν το παραπάνω δρομολόγιο με την αμαξ. 884:
Αθήνας (αναχ.08:20) Καλαμπάκας με μετεπιβίβαση στον Σ.Σ.Παλαιοφαρσάλου.

Αμαξ. 889/562:
Καλαμπάκα (αναχ.21:48)
Καρδίτσα (αναχ. 22:20)
Ορφανά (αναχ.22:50)
Λάρισα.

Αμαξ. 561:
Λάρισα (αναχ.04:11)
Ορφανά (αναχ.04:30)
Καλαμπάκα

Αμαξ. 1599:
Θεσσαλονίκη (αναχ.10:20)
Λάρισα (αναχ.11:59)
Ορφανά (αναχ.12:15)
Παλαιοφάρσαλος. (Ανταπόκριση για Καλαμπάκα).

Αμαξ. 591:
Θεσσαλονίκη (αναχ.16:17)
Λάρισα (αναχ.18:01)
Ορφανά (αναχ.18:21)
Καλαμπάκα.

Τυχόν αλλαγές στις ώρες θα κοινοποιηθούν έγκαιρα.

Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμων Καρδίτσας | s.f.s.kard@gmail.com
Σαν σύλλογος το κινήσαμε το θέμα των Ορφανών το τελευταίο χρόνο μετά από απαίτηση κατοίκων και μελών του συλλόγου που μένουν στον δήμο Παλαμά. Κάνουμε οτι μπορούμε για να υπάρχουν δρομολόγια αλλά δυστυχώς όλοι είναι αρνητικοί ως προς τον σιδηρόδρομο.
Τρεις διευκρινήσεις ως προς τον πίνακα που αναρτήθηκε στα χωριά.
α. Το τρένο των 12:10 προς Παλαιοφάρσαλα , συνεχίζει προς καλαμπάκα.
β. Το τρένο των 22:50 πάει μέχρι Λάρισα και όχι προς Θεσσαλονίκη.
Δεν υπάρχει τρένο εκείνη την ώρα για Θεσσαλονίκη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί το τρένο αυτό για να πάει κάποιος Αθήνα μέσω Λάρισας. Αναχώρηση για Αθήνα περίπου στις 01:00.
Πρέπει να τονισθεί αυτό, οτι δεν υπάρχει δρομολόγιο για Θεσσαλονίκη το βράδυ.
γ. Να τονισθεί η δυνατότητα ταξιδιού απο Αθήνα προς Παλαιοφαρσάλου και στην συνέχεια με τον προαστιακό για Ορφανά. Αναχώρηση απο Αθήνα με την αμαξ. 884 , Αθήνας - Καλαμπάκας και μετεπιβίβαση στον Παλαιοφάρσαλο στον προαστιακό με άφιξη στα Ορφανά στις 12:30.
Επίσης λόγω έργων δουλεύει μόνο η αποβάθρα που βρίσκεται προς το χωριό.

Ως σύλλογος προσπαθούμε και πιέζουμε να μπεί και ένα βραδυνό (20:30) περίπου για Θεσσαλονίκη. Έχουμε στείλει επιστολές για το θέμα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προχθές μετά απο συζήτηση στάλθηκε επιστολή προς την Βουλευτή Κατσαβριά Χρύσα για το θέμα. Ελπίζω πως οι στόχοι μας θα επιτευχθούν.



Διαβάστε Περισσότερα »

Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2015

Ο εγκαταλειμμένος σταθμός Ορφανών μιας άλλης εποχής...

Τα τρένα υπήρξαν ανέκαθεν το αγαπημένο μου μεταφορικό μέσο και τα επέλεγα πάντοτε για τα ταξίδια μου. Οι αυτοκινητόδρομοι δεν ακολουθούν τις ίδιες μαγευτικές διαδρομές και τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ τα αισθανόμουν πάντοτε άβολα. Προτιμούσα τα τρένα όπου μπορούσες να περπατήσεις στο διάδρομο για να ξεπιαστείς, η να απολαύσεις μαζί με την θέα και έναν καφέ στα τραπεζάκια του μπάρ.

Τούτη η δικιά μας κοντινή αποβάθρα του σταθμού των Ορφανών θυμίζει τώρα τα αποκλεισμένα λιμάνια από καταιγίδες.
Ντρέπομαι και κοκκινίζω κιόλας, τραβώντας με βία τα μάτια πάνω από τούτες τις φωτογραφίες.
Τα πιο μεγάλα εγκλήματα, τα πιο μεγάλα σφάλματα, έγιναν απ’ τον "ζαμανφουτισμό", από εκεί όπου γεννιέται ο φασισμός και γίνεται η πιο ωμή και αυθεντική πρακτική μέσα στην καθημερινότητα.
Άνθρωπος, ματώνεις για να γίνεις...με πίεση να σταθείς στα δύο πόδια και να μάθεις να ισορροπείς, με ατέλειωτο άγχος να μάθεις να μιλάς και να διδαχθείς γράμματα και ολοκληρώνοντας αυτόν τον πρώτο κύκλο, απλά παίρνεις θέση μέσα στη κοινωνία.
Τον ρόλο όμως αυτόν τον κατακτάς δεν τον αρπάζεις, ούτε σου χαρίζεται.
Αυτός ο εγκαταλειμμένος "ιερός" τόπος μιας άλλης εποχής, που έχει τις πατημασιές των παππούδων και των πατεράδων μας, δεν χρήζει δυστυχώς ίχνος σεβασμού.

Εγκαταλελειμμένοι σταθμοί, κτίρια Γαλλικής κατασκευής, ιστορικής σημασίας που ρημάζουν.
Bανδαλισμοί σταθμών με ανεκτίμητη αρχιτεκτονική αξία συνθέτουν την εικόνα εγκατάλειψης και παρακμής στο μεγαλύτερο μέρος του ανενεργού δικτύου του ΟΣΕ.
Όταν το τρένο έπαψε να σφυρίζει αχρηστεύτηκαν και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί, για τους οποίους όμως δεν υπήρξε καμία πρόβλεψη. Αποτέλεσμα είναι πολλοί από αυτούς να βρίσκονται στο έλεος της φθοράς του χρόνου, επηρεάζοντας σε αρκετές περιπτώσεις και τις γύρω περιοχές.
Oι έρημοι σταθμοί σε γεμίζουν θλίψη.
Χαμένοι όμως, μες στο τοπίο, δείχνουν την αδιαφoρία της πολιτείας γι΄αυτούς.

Μια κοινωνία κινδυνεύει να χαθεί, όταν πλέον ελάχιστοι άνθρωποι αισθάνονται μελαγχολία για το παρελθόν τους...!!!

Παύλος Σαμαράς

Πριν την εγκατάλειψη......

Τώρα......










Διαβάστε Περισσότερα »

Τετάρτη 6 Αυγούστου 2014

ΚΑΝΤΕ ΚΑΤΙ...!!!

Θα ήθελα με πολύ αγάπη και σεβασμό προς το χωριό μου που ανέκαθεν ήτανε πιο προοδευτικό από όλα τα γύρο άλλα χωριά.

Η πρόταση μου απευθύνετε στον πρώτο τι τάξη του Χωριού που σήμερα είναι ο Χρήστος Γ. Μπατζιάνας σαν πρόεδρος αλλά η διάκριση αυτή είναι τυπική το ίδιο ισχύει και για τον Σπύρο Τζιβένη και οι δύο σας δείξατε εξυπνάδα και εργατικότητα και για αυτό διακριθήκατε στον τομέα σας.

Αφήστε λοιπόν τις πολιτικές αντιπαλότητες για την ερχόμενη εκλογική περίοδο και παρέα σκεφτείτε τον ιστορικό χώρο του Σταθμού του τρένου των Ορφανών που εγκαταλειμμένος γκρεμίζεται και θα χαθεί όπως τόσα και τόσα άλλα ιστορικά μνημεία της περιοχής μας.

Ο Σταθμός τον Ορφανών υπήρξε για κάποια περίοδο ο τελευταίος Σταθμός της Ελλάδας και για αυτό είχε και μηχανοστάσιο γερανό, όπως και τεράστιο κρηπίδωμα για φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων όλης της γύρο περιοχής.
Οδικοί άξονες τότε δεν υπήρχαν μόνο ο Σιδηρόδρομος εξυπηρετούσε όλη τη μεταφορά αγαθών.

Στην βόρια πλευρά του μηχανοστασίου υπήρχε περιστροφικός μηχανισμός που βάζανε της ατμομηχανές και της ξαναγύριζαν για να επιστρέψουν στην Αθήνα.

Σαν πρώτη σκέψη
Αν σας παραχωρούν (ως κοινότητα φυσικά) το χώρο (γιατί όχι) από το ένα πασάγιο έως το άλλο να το περιφράξετε τότε εκεί γίνονται πάρα πολλά και ωραία πράγματα που θα είναι μοναδικά σε όλο το νομό Καρδίτσας και πιστεύω πώς θα μπορούσε να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ.

Εγώ ευχαρίστως θα βρεθώ κοντά σας για να σας πω τις σκέψεις μου αλλά οι αποφάσεις ανήκουν όπως και το μέλλον σε εσάς.
ΚΑΝΤΕ ΚΑΤΙ...!!!

Δημήτρης Αδαμόπουλος
Διαβάστε Περισσότερα »

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Το πολύνεκρο δυστύχημα τραίνων στα Ορφανά το 1972

Το δυστύχημα του Ορφανά, το δεύτερο πιο πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου μετά το Δερβένι.
Πολύ δυσάρεστες μνήμες που τις θυμόμαστε και εδώ στην Ιτέα.

Με αφορμή το δυστύχημα στο Ορφανά σας παραθέτω και την αφήγηση ενός μέλους του ΣΦΣ για εκείνο το τραγικό συμβάν.

Από ανθρώπους που έζησαν δίπλα στα γεγονότα ή παραβρέθηκαν επί τόπου, όπως ο σταθμάρχης Λάρισας Γ. Αννης, ο επικεφαλής του συνεργείου αποκατάστασης από το Μηχανοστάσιο Θεσσαλονίκης Ευθύμης Κοντόπουλος (και οι δύο συνταξιούχοι σήμερα) και ο ερευνητής των σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα, με πλούσιο σχετικό αρχείο Φράνκυ Ελλιοτ, που συνομίλησε με ανθρώπους που έζησαν από κοντά πτυχές της τραγωδίας.
Φρικιαστικές διηγήσεις. Ανατριχιαστικές λεπτομέρειες. Και περίεργα όσο και τραγικά παιγνίδια της μοίρας.
Το όνομα Δοξαράς έκτοτε στοιχειώνει τη μνήμη όσων ασχολούνται με τον ελληνικό σιδηρόδρομο και ιδιαίτερα όσους εργάζονται σ'αυτόν.
Αυτή η φρίκη είναι ότι έχει απομείνει ύστερα από τόσα χρόνια που εχουν περάσει, αλλά και ένα πελώριο ΓΙΑΤΙ.
Καθώς και ένα ταπεινό προσκυνητάρι στο σημείο του ατυχήματος (Χ.Θ. 318+900) απ'όπου δεν περνούν πια τα τραίνα, καθότι η χάραξη εδώ και χρόνια έχει αλλάξει και περνάει μέσα από το ομώνυμο τούνελ.

>

Γυρίζουμε το ρολόι πίσω 42 χρόνια. 
Το 1972 έχει μπεί αρκετά συνοφρυωμένο από πλευράς καιρού αλλά και γενικότερης πολιτικής κατάστασης.
Δικτατορία, αστυνομοκρατία, αυταρχικό, ανελεύθερο και γκρίζο πολιτικό σκηνικό.
Η νεολαία ξενερωμένη από την κακόγουστη ελαφρολαική "κουλτούρα" την βρίσκει σε live ροκ συναυλίες με δημοφιλή ψυχεδελικά ροκ και ποπ συγκροτήματα της εποχής όπως τους Socrates drank the conium (με επικεφαλής ένα χίπυ από τον Πειραιά, τον Αντώνη Τουρκογιώργη), τους Πελόμα Μποκιού (με επικεφαλής ένα νεαρό τραγουδιστή ονόματι Βλάση Μπονάτσο με φωνή ίδια με του Steve Winwood και ήχο Santana) kai τους πιο σοφτ Poll (με επικεφαλής κάποιο Κώστα Τουρνά, σπεσιαλίστα στις power ballads και στίχο επηρεασμένο από τα παιδιά των λουλουδιών).
Οι φαβορίτες, τα μακριά μαλλιά και το παντελόνι καμπάνα στη μόδα.
Το αστέρι του Νίκου Ξυλούρη αρχίζει να μεσουρανεί παράλληλα με το φούσκωμα του ολοένα και ριζοσπαστικοποιούμενου αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος (λίγο πριν τα γεγονότα της Νομικής), ενώ ο Διονύσης Σαββόπουλος μαζί με τον Ευγένιο Σπαθάρη, την Σαμίου, την Γλέζου και τα Μπουρμπούλια, κάνει ονειρικές εμφανίσεις στο ΡΟΝΤΕΟ και το ΚΥΤΤΑΡΟ, κοντά στην πλατεία Βικτωρίας.

Στο πρωτάθλημα προπορεύεται ο Παναθηναικός με νωπές τις δάφνες από το Γουέμπλευ, ενώ ο πανίσχυρος ΠΑΟΚ του Κούδα και του Σαράφη απειλεί να αφαιρέσει την δεύτερη θέση από τον Ολυμπιακό.
Στο σχολείο κάθε πρωί είχαμε αυστηρό έλεγχο για το μήκος των μαλλιών μας.

Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι την εποχή εκείνη, περνούσαν την μεταβατική τους περίοδο από ΣΕΚ σε ΟΣΕ Α.Ε., από δηζελοκίνηση / ατμοκίνηση (η δεύτερη κυρίως σε εμπορικά δρομολόγια) σε πλήρη δηζελοκίνηση, ενώ οι κανονισμοί ασφάλειας της κυκλοφορίας βελτιώνονταν σταδιακά και αργά, ύστερα από κτηθείσα πείρα από αιματηρά δυστυχήματα τύπου Δερβενίου.
Ο τότε υπουργός της χούντας (επί των Μεταφορών) Φθενάκης είχε εξαγγείλει την εντός πενταετίας εξαφάνιση του ατμού και την μετατροπή του άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης σε ηλεκτροκινούμενο σιδηρόδρομο με ταχύτητες 300 χλμ/ώρα (προ TGV όλα αυτά) !!!

Τα ραδιοτηλέφωνα και γενικά τα συστήματα επικοινωνίας αμαξοστοιχίας-εδάφους ήταν terra incognita για τον ΟΣΕ.

Η Κυριακή 16 Γενάρη 1972 ξημέρωσε γεμάτη παγωνιά από το πρωί.
Ηταν μια πράγματι συννεφιασμένη Κυριακή.
Στο Θεσσαλικό κάμπο έπεφτε χιονόνερο από το πρωί. Ο κόσμος όμως ήταν ξαναμμένος με το επικείμενο ντέρμπυ του πρωταθλήματος που θα γινόταν το ίδιο απόγευμα στο στάδιο Καραισκάκη, μεταξύ των δύο αιωνίων αντιπάλων, του Ολυμπιακού που ηγείτο ο μεγάλος Δεληκάρης και του Παναθηναικού στον οποίο μεσουρανούσε ο Μίμης Δομάζος.

Στο ΜΘ δύο Πειραιώτες μηχανοδηγοί, ονόματι Σταματίου και Πολίτης κάθονται στα χειριστήρια της ALCO A323 που αστραφτε φρεσκοβαμμένη από την Γενική Επισκευή που μόλις είχε περάσει στο ΚΕΠ, με την υψηλή ποιότητα δουλειάς του Εργοστασίου Πειραιά που εγγυώταν η διοίκηση του μηχανικού μηχανολόγου-ηλεκτρολόγου Ηρακλή Τσάκαλου.

Οι Πειραιώτες μάστορες ξεκινούν αργά με την 323 και κατευθύνονται προς τον ΝΕΣΘ όπου προσκολλώνται στη σύνθεση που μόλις πριν λίγο είχε φτάσει ελαφρώς καθυστερημένη από το Μόναχο, με προορισμό Αθήνα: στη φημισμένη υπερταχεία απολύτου προτεραιότητας ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΕΞΠΡΕΣ, που δρομολογιακά χαρακτηρίζονταν ως αμαξοστοιχία 2.
Γύρω στις 13.30 και με δεκάλεπτη περίπου καθυστέρηση το ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ εγκαταλείπει το Νέο Επιβατικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Μετά το Πλατύ, η μονή γραμμή διευρύνει την καθυστέρηση και ενώ ο ουρανός σκοτεινιάζει ολοένα και περισσότερο, η αμαξοστοιχία 2 φθάνει με παραπάνω από 20 λεπτά καθυστέρηση στη Λάρισα.

Κανονικά εκεί έπρεπε να κάνει υπέρβαση στην ταχεία αμαξοστοιχία 22, πλην όμως ο σταθμάρχης Λάρισας έδιωξε την 22 προς Παλαιοφάρσαλο (για την ακρίβεια γραμμή ελευθέρα μέχρι Ορφανά), για να μην φεσωθεί λίγα λεπτά (πρώτο παιγνίδι της μοίρας).
Στη Λάρισα εκείνη την ώρα έχει υπηρεσία ελιγμών ένας βολιώτης μηχανοδηγός.
Μόλις η 2 σταματάει στο σταθμό, πηγαίνει δίπλα στην καμπίνα της ALCO και πιάνει για 1 λεπτό την κουβέντα με τους μηχανοδηγούς. Βλέπει ότι έχουν αναμένο δίπλα τους ένα ραδιοφωνάκι - τρανζίστορ που αναμεταδίδει το πρώτο ημίχρονο του αγώνα Ολυμπιακού - Παναθηναικού. Μάλιστα ο Σταματίου τον κερνάει ένα τσιγάρο και τον ρωτάει τα προγνωστικά του για το παιγνίδι.
Την συζήτησή τους διακόπτει ο ήχος της σφυρίχτρας του σταθμάρχη της Λάρισας που προαναγγέλει την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 2 ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΕΞΠΡΕΣ για Λιανοκλάδι - Αθήνα (επόμενες σταθμεύσεις του).
Το τραίνο μετά από ένα κοφτό σφύριγμα της ALCO γκαζώνει σιγά - σιγά και εξαφανίζεται στον ήδη σκτεινιασμένο λόγω καιρού ορίζοντα, προς νότο.

Την ίδια περίπου στιγμή ή μάλλον λίγο αργότερα, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου διώχνει την αμαξοστοιχία 121 Πειραιώς - Θεσσαλονίκης, πιό γνωστή σαν "πόστα", από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλου με γραμμή ελευθέρα προς Ορφανά.
Η 121 έχει ξεκινήσει τις 9.30 περίπου από την Αθήνα με επικεφαλής την δηζελάμαξα ALCO A207 + 2 επίκουρες κλειστές φορτάμαξες + όχημα σκευοφόρος-ταχυδρομείο Ιταλικής κατασκευής AVIS + 2 επιβατάμαξες BREDA REGGIANE (η πρώτη ήταν το λεγόμενο "όχημα μόνον δι 'οπλίτας").
Στο όχημα των οπλιτών επιβιβάστηκαν καμμιά τριανταριά φαντάροι από την Θήβα που πήγαιναν με μετάθεση σε μονάδες της Βορείου Ελλάδος.

Κανονικά στον Παλαιοφάρσαλο προβλεπόταν η διασταύρωση της 121 με την 2, η οποία θα περνούσε διέλευση τον σταθμό.
Θυμίζουμε ότι εκείνη την εποχή οι εντολές ήταν αυστηρές να μην καθυστερεί ή σταθμεύει άσκοπα σε μη προβλεπόμενο σταθμό η υπερταχεία. Λόγω της ημίωρης περίπου καθυστέρησης της 2 όμως ο σταθμάρχης αποφάσισε να διώξει την 121, καθώς μάλιστα πίσω (από πλευρά Δομοκού) πλησίαζε το ανερχόμενο ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ (αμαξοστοιχία 1), θεωρώντας ότι η διασταύρωση πρέπει να μετατεθεί, ώστε τα δύο ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ να διασταυρώνονταν στον Παλαιοφάρσαλο.

Πράγματι η 121 φεύγει και φθάνει στα Ορφανά, όπου καθηλώνεται για διασταύρωση με την προπορευόμενη (κακώς?) του 2 αμαξοστοιχία 22.
Ταυτόχρονα ο σταθμάρχης Δοξαρά Παπαδόπουλος ενημερώνεται από τον σταθμάρχη Λάρισας ότι η 2 ξεκίνησε από Λάρισα προς νότο.
Εκείνη τη στιγμή προκύπτει το πρόβλημα που θα γίνει η διασταύρωση 121 και 2: στα Ορφανά ή τον Δοξαρά.
Σε περίπτωση που γινόταν στα Ορφανά, θα επρόκειτο για τριπλή διασταύρωση + υπέρβαση μεταξύ των αμαξοστοιχιών 2, 121, 22.
Ο σταθμός Ορφανών είχε μία αμφίαιχμο παρακαμπτήριο και μία μόρτα.
Στην τηλεφωνική επικοινωνία Παπαδόπουλου (σταθμάρχη Δοξαρά) - Γκέκα (σταθμάρχη Ορφανών) ανακύπτει αγεφύρωτη διαφωνία μεταξύ των δύο για το σημείο της διασταύρωσης.
- "Δεν μπορώ να κάνω ελιγμούς και παλινδρομήσεις στα Ορφανά, δεν χωράνε τα τραίνα" λέγεται ότι είπε ο Γκέκας.
 - "Δεν μπορώ κανονιστικά να σταματήσω την υπερταχεία για να περιμενει την πόστα στο Δοξαρά και συνεπώς η διασταύρωση πρέπει να γίνει στα Ορφανά, πολλώ μάλλον που η υπερταχεία είναι καθυστερημένη" λέγεται ότι αντείπε ο Παπαδόπουλος.

Ακολουθεί τσακωμός και μεσολάβηση του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας Αθηνών (ΡΚΑ) Χαλιώτη που αρχικά πείθεται να γίνει η διασταύρωση στο Δοξαρά και στη συνέχεια μεταπείθεται από τον ανένδοτο Παπαδόπουλο και προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον Γκέκα για να του πεί να κρατήσει το τραίνο.
Ελα όμως που ο Γκέκας για να εκβιάσει να γίνει η διασταύρωση στο Δοξαρά, δίνει το σινιάλο αναχώρησης στην 121 πριν ξαναεπικοινωνήσει με τον ρυθμιστή που θα του έλεγε ότι άλλαξε τελικά γνώμη.
Εντρομος ο ρυθμιστής επικοινωνεί με τον Παπαδόπουλο στο Δοξαρά για να του ζητήσει να κρατήσει εκεί το ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ.
Ομως ο Παπαδόπουλος στο μεταξύ, βέβαιος ότι τελικά η διασταύρωση θα γίνει στα Ορφανά, είχε βγεί έξω και έδωσε ελευθέρα διέλευση στην προσεγγίζουσα στον σταθμό υπερταχεία 2.

Μόλις μαθαίνει από το τηλέφωνο ότι και ο Γκέκας έδιωξε την 121 τρελαίνεται.
Ο Γκέκας από την πλευρά του κάνει μια απέλπιδα προσπάθεια να σταματήσει την 121.
Ανοίγει τον σημαφόρο εισόδου από Δοξαρά για να δεί ο μηχανοδηγός της 121 ότι περιμένει τραίνο αντιθέτως και να σταματήσει.
Ατυχώς όμως η μηχανή είχε περάσει τον σημαφόρο και φαίνεται ότι ούτε ο προιστάμενος της 121 πήρε χαμπάρι σχετικά, ώστε να υποψιαστεί ότι κάτι τρέχει.
Αμέσως ο Γκέκας αναζητεί αυτοκίνητο για να προσπαθήσει να πλησιάσει το τραίνο, μα μέχρι να το βρεί καθυστερεί και οι αγροτικοί χωματόδρομοι δεν προσεγγίζουν την σιδηροδρομική γραμμή.
Τα δύο τραίνα καλπάζουν προς την θανατηφόρα τους συνάντηση χωρίς καμμία δύναμη να μπορεί να τα σταματήσει.

Ενας βοσκός σ 'ένα ύψωμα βλέπει απο ψηλά τα δύο τραίνα να κινούνται το ένα εναντίον του άλλου, ακριβώς μετά την δεξιά στροφή της παλιάς γραμμής που παρέκαμπτε από αριστερά το βουναλάκι, στο οποίο σήμερα έχει διανοιχτεί το τούνελ της νέας χάραξης.
Αμέσως βγάζει την κάπα του και κάνει σήμα στους μηχανοδηγούς του ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ να σταματήσουν.
Αυτοί νομίζουν ότι τους χαιρετά και τον χαιρετούν κι αυτοί.
Είναι το τελευταίο πράγμα που πρόλαβαν να κάνουν.
Αποροφημένοι όπως φαίνεται από την μετάδοση του ποδοσφαιρικού αγώνα δεν είδαν στην ανοιχτή καμπύλη την 121 να έρχεται ώστε τουλάχιστον να πεδήσουν εγκαιρα ακαριαία κιότι βγεί.

Από την άλλη μεριά ο βοηθός μηχανοδηγός Σακελαρίου της 121, έχοντας δεχτεί παράπονα από τον προιστάμενο της αμαξοστοιχίας νωρίτερα ότι το τραίνο είχε πρόβλημα θέρμανσης, είχε αφήσει την θέση του αριστερά και είχε μπεί στο μηχανοστάσιο να δεί την ατμογεννήτρια.
Ετσι ο μηχανοδηγός Σύρμας που καθόταν δεξιά και δεν είχε ορατότητα προς τα αριστερά απ 'όπου ερχόταν η 2 δεν προειδοποιήθηκε ούτε αυτός έγκαιρα για να φρενάρει τουλάχιστον.

Ετσι λοιπόν γύρω στις 16.45, εκεί στη Χ.Θ. 318+900 τα δύο τραίνα τρέχοντας με 100 χλμ/ώρα το ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ και 80 χλμ/ώρα η πόστα, μέσα σ 'ένα πρωτοφανή και ανατριχιαστικό θόρυβο που ακούστηκε στα πέριξ σαν έκρηξη, αγκαλιάστηκαν θανάσιμα σε μια τρομακτική μετωπική σύγκρουση που όμοιά της στην Ελλάδα δεν εχει ξαναγίνει, από πλευράς σφοδρότητας.

Η Χ.Θ. 318+900 γέμισε μονομιάς συντρίμια, παλιοσιδερικά, κομματιασμένες ανθρώπινες σάρκες και αίμα. Κυριολεκτικά το χώμα βάφτηκε κόκκινο.
Η 323 καβάλησε την 207 και ουσιαστικά την έλυωσε ενώ και ο δικός της θάλαμος οδήγησης ισοπεδώθηκε στην κυριολεξία.
Διαμελισμένοι φρικτά βρέθηκαν οι 2 μηχανοδηγοί της 2, καθώς και το ραδιοφωνάκι τους (τι ειρωνεία), ενώ ο Σύρμας με τον Σακελλαρίου δεν βρέθηκαν ποτέ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το φορείο του γερμανικού κλινοθεσίου που ήταν δεύτερο στη σύνθεση του ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ καβάλησε τον υπερτροφοδότη της Α207.

21 νεκροί και πολλοί βαριά τραυματίες έβαψαν με το αίμα τους την περιοχή και στη συνέχεια τα συντρίμια πήραν φωτιά.
Το wagon-restaurant / pullman υπ 'αριθμ. 704, το καμάρι της τέως Διεθνούς Εταιρείας Κλιναμαξών, κάηκε ολοσχερώς μαζί με όσους επιβάτες ήσαν σ 'αυτό.
Σκοτώθηκαν και αρκετοί στρατιώτες από το "όχημα μόνον δι 'οπλίτας" της πόστας.
Σκηνές τρόμου και οιμωγές πόνου υποδέχτηκαν τους πρώτους που έσπευσαν στον τόπο του ατυχήματος.
Την πρώτη αμαξοστοιχία βοηθείας που έφτασε επί τόπου από την Λάρισα την έσυρε μια ατμάμαξα ΘΓ.
Επί 3 ημέρες τα συνεργεία από Θεσσαλονίκη και Αθήνα πολεμούσαν να αποκολλήσουν τα βαγόνια, να καθαρίσουν τα συντρίμια και να βγάλουν τους νεκρούς και τους τραυματίες.
Οι διηγήσεις του Ευθ. Κοντόπουλου είναι ανατριχιαστικές. Εφερε μεγάλο βάρος της επιχείρησης αποκατάστασης, στην οποία χρησιμοποιήθηκε ο αμερικάνικος ατμήλατος γερανός του ΜΑΙ.

Σαν συνέπεια του δυστυχήματος αυτού ήταν η άμεση εντολή του τότε αντιπροέδρου της χουντικής κυβέρνησης Στ. Παττακού να αγοράσει ο ΟΣΕ και να εγκαταστήσει στα τραίνα του τα ραδιοτηλέφωνα, όπερ και εγένετο.
Ο Γκέκας πήγε 15 χρόνια φυλακή, ενώ ο Παπαδόπουλος απλώς ετέθη εκτός υπηρεσίας.
Αρχικά, πολλοί είχαν μιλήσει για σαμποτάζ, αλλά δεν ανακαλύφθηκε τίποτα σχετικό από τις ανακρίσεις.

Σήμερα η Χ.Θ. 318+900 με το προσκυνητάρι έχει ερημώσει αφού δεν περνούν από κεί τα τραίνα. Πολλοί βοσκοί της περιοχής που ήσαν παρόντες τότε, όμως, διηγούνται ότι κάποιες φορές τα απογέματα κοντά στο σημείο της τραγωδίας νομίζουν ότι ακούνε τον βόμβο της 323 και της 207 να πλησιάζουν απειλητικά.
Μύθος, φαντασία ή παραίσθηση άραγε;
Πριν 10 χρόνια στην Αμαλία, λίγο πριν γκρεμιστεί το κτίριο του ΟΣΕ που φιλοξενούσε παλιούς φακέλους για να γίνει το ΣΚΑ. ο Φράνκυ έψαξε να βρεί και να γλιτώσει τους φακέλους των παλιών ατυχημάτων του ΟΣΕ με τα σχετικά πορίσματα.
Τους βρήκε όλους σχεδόν εκτός από ένα που επιμελώς είχε αφαιρεθεί.
Ηταν του Δοξαρά. 21 νεκροί ψάχνουν όμως ακόμα την δικαίωση και την απάντηση σ 'ένα τεράστιο γιατί...

...και 2 φωτό απο το σημείο της τραγωδίας,βέβαια το τοπίο εκει έχει αλλαξει ριζικά μετά την παραλλαγή χάραξης που έγινε στην περιοχή.

Ο γνωστός τότε Γιάννης Ρίτσος συγκλονίστηκε από το γεγονός και άλλαξε λίγο τους στίχους από του τραγουδιού


Άιντε και ντε - 1972    

Στίχοι:   Γιάννης Ρίτσος
Μουσική:   Νίκος Μαμαγκάκης
1. Γιάννης Πουλόπουλος

Άιντε και ντε
άιντε και ντε
άιντε και ντε
άιντε ντε
άιντε και ντε

Άιντε το τραίνο πήγαινε
όρθιος ο μηχανοδηγός
με το κασκέτο του στραβά
καλό τιμόνι κουμαντάριζε
μες στη καπνιά
μες στη βραδιά
με μπλούζα σαν λυκοπροβιά
ασίκης μηχανοδηγός
με το μικρό μουστάκι του
καλό τιμόνι οδήγαγε
το τραίνο για τον ουρανό
άιντε και ντε...

Κι όλο στον ουρανό το τραίνο πήγαινε
άιντε και νύχτωνε
πίσω του δάσος ορφανό
άφηνε μιαν ουρά καπνό
στο ματωμένο δειληνό
άιντε ντε

Άιντε και ντε...
μες στην πετσέτα το ψωμί και το κρομμύδι
ώρα για σχόλασμα παιδιά
ένας σπουργίτης μοναχά
τα ψίχουλα τσιμπολογά
άιντε και ντε...

Άιντε και ντε...
άιντε τα τραίνα βούλιαξαν
ένα μονάχο καταμόναχο
έξω απ’ τις ράγες πήγαινε
με τους νεκρούς του θερμαστές
και τους νεκρούς εισπράκτορες
μια μαλακιάν ουρά καπνό
άφηνε μες στον ουρανό
μεγάλο δάσος ορφανό
μια μαλακιάν ουρά καπνό
στο μαραμένο δειληνό
άιντε και ντε...

Άιντε και ντε...
κάψα και σίδερο

Να μια, να δυο, να κι άλλη μια
λοστοί ξηνάρια και σφυριά
κι ο δυναμίτης στη βραχόπετρα
στα μάτια σου πέτρα μουγκή
στα μάτια σου πέτρα σκληρή
σπίτι δεν έχτισες εσύ
με τη δουλειά σου τη βαριά
χτίσ’ το λοιπόν με την βαρυά
να δυο, να τρεις να κι άλλη μια
κι ο κόκορας λαλεί μακριά
άιντε και ντε...

πηγή (amnizia railfan club) καί το όνομα τού αφηγητή (Γεώργιος Νάθενας).



πηγή: amnisia railfun club

Οι παρακάτω φωτογραφίες ντοκουμέντα είναι απο το
http://mixanikosose.blogspot.gr/2015/10/1611972.html















































Διαβάστε Περισσότερα »